Annons

Live View-Sökare till EOS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en digitial systemkamera. Jag har en del EOS-gluggar och gillar egentligen Canon, men lockas samtidigt av Olympus E-330 med 4:3 proportionerna (3:2 är lite för avlångt), de kompakta gluggarna och framförallt live view-sökaren i E-330. Tror ni att Canon kommer med live view-sökare snart?

Det är så att du "får upp sökaren" på LCD skärmen..rätt smidigt vid macro och udda vinklar..

Canon har redan en. Den heter Canon 20Da. Kostar runt 20.000, så en bra bit dyrare än den vanliga 20D.

StaffanW skrev:
Canon har redan en. Den heter Canon 20Da. Kostar runt 20.000, så en bra bit dyrare än den vanliga 20D.
Det är att överdriva lite att jämföra live-läget på 20Da med E-330.. kommer inte ihåg detaljerna men jag har för mig att det är ganska omständigt/opraktiskt att använda live-preview-läget på 20Da.

Däremot finns ZigViewsökare att sätta på sin EOS-kamera. Verkar dock inte heller vara någon höjdare av olika orsaker.

Det där med live view intresserar mig sådär men om man med hjälp av det kan få livehistogram så blir det mycket intressant, kan man få det på Olympusen? Tror att jag läst att man inte kan det men är osäker?

//Larsa

LiveView på 20D är omständigt för att kameran inte är anpassad för normal fotografering utan astrografering. SÅ den saknar dessutom IR-Cut filter och live-view är bara en liten stund i taget för att kunna kontrollera fokus, etc.

Med tanke på fördelarna med live view - för vissa macro- eller porträttjobb - borde Canon jobba rätt hårt för att kunna erbjuda något motsvarande?

FILM) (Janne K skrev:
Med tanke på fördelarna med live view - för vissa macro- eller porträttjobb - borde Canon jobba rätt hårt för att kunna erbjuda något motsvarande?
Finns ju annat som känns viktigare att lägga ned arbete på tycker jag för min del, sökarna på 30D & 350D exempelvis.

Jag tror inte Canon jobbar ett dugg hårt på live view. Som Larsa skriver finns det annat att prioritera, och en bra vinkelsökare slår vilken lcd som helst på fingrarna

.Z. skrev:
Finns ju annat som känns viktigare att lägga ned arbete på tycker jag för min del, sökarna på 30D & 350D exempelvis.
Jag skulle gärna ha större sökare OCH live preview men definitivt i den ordningen, dvs större sökare är mycket viktigare. Har inte känslan att Canon jobbar på det men man vet aldrig i konsument-klassen, där kan live-preview locka väldigt stora massor som vill börja med system.

.Z. skrev:
Det där med live view intresserar mig sådär men om man med hjälp av det kan få livehistogram så blir det mycket intressant, kan man få det på Olympusen? Tror att jag läst att man inte kan det men är osäker?

//Larsa

Livehistogram bör ju inte vara några konstigheter att få till med den vanliga ljusmätningen, lite beroende på kamera, men D70 mäter ju i 1005 punkter exempelvis och D50 på 420. Canons kameror är det väl lite sämre med, som mäter i 30 zoner (lite osäker på hur det är i de dyrare husen), och Konica Minolta har jag inte koll på.
Jag vill minnas att jag läst om någon analog kamera med denna (eller liknande) funktionalitet tom. Problemet kommer ju om man vill projicera den i den "riktiga" sökaren.

Hur det är med Olympusen vet i tusan. Det är ju inte samma sensor som registrerar bilderna, men om de är kalibrerade efter varandra borde det ju vara en baggis att fixa till iaf.

Själv ser jag inte så himla mycket nytta med det dock, men det är ju en smaksak.

dumbo skrev:
Livehistogram bör ju inte vara några konstigheter att få till med den vanliga ljusmätningen, lite beroende på kamera, men D70 mäter ju i 1005 punkter exempelvis och D50 på 420. Canons kameror är det väl lite sämre med, som mäter i 30 zoner (lite osäker på hur det är i de dyrare husen), och Konica Minolta har jag inte koll på.
Jag vill minnas att jag läst om någon analog kamera med denna (eller liknande) funktionalitet tom. Problemet kommer ju om man vill projicera den i den "riktiga" sökaren.

Hur det är med Olympusen vet i tusan. Det är ju inte samma sensor som registrerar bilderna, men om de är kalibrerade efter varandra borde det ju vara en baggis att fixa till iaf.

Själv ser jag inte så himla mycket nytta med det dock, men det är ju en smaksak.
Borde som sagt gå att fixa livehistogram men jag tror att jag läst att det inte fungerar på Olympusen, är dock inte säker...

Nu i vinter så har jag verkligen börjat utnyttja histogrammet rejält för att hålla upp exponeringen så högt som möjligt utan att bränna ut snön. Jag ser faktiskt en klar vits med att på något ergonomiskt sätt spegla in histogramvisning i sökaren vilket jag skulle tycka vara enormt mycket mer värt än livevisning på skärmen.

På min gamla Dimage 7i så fanns möjligheten men på den tiden så brydde jag mig inte så mycket i histogrammet, förstod inte potentialen i det...

Live view är inte på något sätt bortkastat men jag tycker som sagt att prioriteten är låg jämfört med andra förbättingar som kan göras på DSLR-arna.

//Larsa

Senast ändrad:
ANNONS