Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Livslängd på DSLR?
- Trådstartare HusKul
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Man brukar väl snacka om slutarens livslängd. Slutaren i 350D klarar 50000 exponeringar, 100000 i 20D.
Tror att siffrorna stämmer, men är inte säker.
Slutaren kostar runt 3000 att byta/laga. Enligt mig en liten summa för 50000/100000 exponeringar till.
Tror att siffrorna stämmer, men är inte säker.
Slutaren kostar runt 3000 att byta/laga. Enligt mig en liten summa för 50000/100000 exponeringar till.
iSolen.se
Guest
Harry_ skrev:
hur många år/bilder ska den hålla?
50-100 000 bilder ska slutaren klara. Minst.
Fotar du mer än 10 000 bilder per år? Om 5 år kommer du vilja ha en ny kamera oavsett hur sliten din kamera är.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
hej
det e antalet exponeringar som styr
Jag har haft Canonsystemet:
D30, körde ca 30´bider på ett år, sålde den då (gav 32´, fick ca 8 ´). Mycket lärorik period då jag labbade massor
D60, samma prisbild här, sålde den efter 1,5 år, ca 40´bilder, samma här, lärde mig massor.
Slutaren dog för den som köpte den rätt snart, men det var en del av dealen, så priset var lågt
Har nu differentierat mig:
- Använder en 1D mk2 för dagligt hemmafoto i studio o ute
- Körde en 300D ett tag men har nu en 350D som resekamera med Vertikalgrepp.
Känner att skull jag tvingas välja idag bland dessa så skulle 350D vara valet. Snabb, bra o liten.
Har även haft/har
Canon s10, S100 /ixus, S90 pro, G3, Ixus 40
Samt
Minolta Z3 o en Casio, men de små funkar inte för mig. De gr inte den koll jag vill ha
Det jag lärt mig är att två saker är avgörande för mig
1. vikt
2. kvalité på objektiven o dess ljusstyrka
i inget fall för mig har kameran eller dess upplösning varit problemet. Det som spelat roll är ljusstyrkan hos gluggen, reser mycket o det e skillnad mellan att ha valfriheten att ta en brusfri 800 iso bild med f=2.8 i en kyrka o 1/2000 i sol ute med polfilter med minuters mellanrum.
Så det som styr valet e mest hur man skall fota, se gärna min hemsida www.roine.nu
det e antalet exponeringar som styr
Jag har haft Canonsystemet:
D30, körde ca 30´bider på ett år, sålde den då (gav 32´, fick ca 8 ´). Mycket lärorik period då jag labbade massor
D60, samma prisbild här, sålde den efter 1,5 år, ca 40´bilder, samma här, lärde mig massor.
Slutaren dog för den som köpte den rätt snart, men det var en del av dealen, så priset var lågt
Har nu differentierat mig:
- Använder en 1D mk2 för dagligt hemmafoto i studio o ute
- Körde en 300D ett tag men har nu en 350D som resekamera med Vertikalgrepp.
Känner att skull jag tvingas välja idag bland dessa så skulle 350D vara valet. Snabb, bra o liten.
Har även haft/har
Canon s10, S100 /ixus, S90 pro, G3, Ixus 40
Samt
Minolta Z3 o en Casio, men de små funkar inte för mig. De gr inte den koll jag vill ha
Det jag lärt mig är att två saker är avgörande för mig
1. vikt
2. kvalité på objektiven o dess ljusstyrka
i inget fall för mig har kameran eller dess upplösning varit problemet. Det som spelat roll är ljusstyrkan hos gluggen, reser mycket o det e skillnad mellan att ha valfriheten att ta en brusfri 800 iso bild med f=2.8 i en kyrka o 1/2000 i sol ute med polfilter med minuters mellanrum.
Så det som styr valet e mest hur man skall fota, se gärna min hemsida www.roine.nu
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
vore QL att se
verkar som det ökar dock
Har fått det intrycket att d30 hadde ca 30+, D60 ca det dubbla
prokameran 1D xxxx ca 150´elelr mer
Roine
verkar som det ökar dock
Har fått det intrycket att d30 hadde ca 30+, D60 ca det dubbla
prokameran 1D xxxx ca 150´elelr mer
Roine