Annons

Ljudnivå på Canons systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur låter Canons digitala systemkameror?
Från dom slipper man ju iaf höra filmframmatnings(o)ljudet.

Olle

Olle skrev:
Hur låter Canons digitala systemkameror?
Från dom slipper man ju iaf höra filmframmatnings(o)ljudet.

Olle

Inte så farligt, men ett visst ljud är där, det låter faktiskt som om den drar fram efter bilden ;). Men jämfört med min EOS 1N så är den som en viskning. Dessutom är frammatningsljudet det minsta "problemet" på 1N t.ex.

vadå "slipper" höra filmframmatningjludet???
det är ju det som är läckert... =)

när det ändå pratas Eos 3,
har någon synpunkter på ljusmätningen på denna kamera?

Fredrik Ludvigsson skrev:

Inte mer än att den rockar :)
Är mycket nöjd med ljusmätaren, har ändå haft några Canon hus och jämföra med, har även kört lite Nikon F90 och testat ett par rullar med F5.

Ljusmätaren på F5 är ju en helt annan historia. Men jag har väl inget ont att säga om EOS 3.

Fredrik Ludvigsson skrev:
vadå "slipper" höra filmframmatningjludet???
det är ju det som är läckert... =)

Jag hade två Eos 3 tidigare och två Eos 5 före det. Nu kör jag med två Eos 1v.

Ljusmätningen på Eos 3 är lite bättre än Eos 5. Ibland gör Eos 3 en del grova missar då den tar för stor hänsyn till vald fokuspunkt. Men oftast blir det rätt. Mest feltänkt är det när man plåtar med upplättningsblixt och man fokuserar på personen som är i skugga och kameran exponerar upp denne trots att man kör med blixt. Det blir väldigt ljusa bilder...

Eos 1v är märkbart bättre tack vare en justerad programvara. Själva mätsystemet är det samma.

När det gäller ljudet låter Eos 3 vasst och metalliskt. Eos 5 låter tyst och lite plastigt. Eos 1v har ett väl dämpat ljud och låter dyrt... Man kan vara ganska diskret med Eos 1v och 5, men inte med 3:an. Fast coolt och proffsigt ilåter den ju... Men i längden uppskattar man eos 1v mer, sen är det knappast värt prisskillnaden.

Jeppe skrev:

EOS 3 låter högt, men bästämt. Den blir faktiskt tystare med boostern, enligt vissa (alltså frammatningen ;))

Visst blir den tystare med booster. Det är ett utdraget vinande ljud utan boostern.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto