Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ljusmätmetod

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
jag undrar över vilken ljusmätmetod ni brukar använda?

jag har min på Evaluerande, har testat att ändrat den ser ingen direkt skilnad nån som har tips på typ av foton då man bör byta ljusmätmetod?

(har canon 40D om de kanske spelar roll)

Det beror väl helt på vad du tänkt fota. Därför det finns olika att välja.
Jag har börjat köra väldigt mycket med centrumväg när jag fotar spelningar..

känner mig som en amatör men kan ni kanske förklara lite olika
olika typer av bilder som har fördel av dom olika inställningarna? så jag enklare förstår fördelarna

Det brukar förklaras rätt bra i manualen till kameran, med bildexempel.

Centrumvägt, ofta vid porträtt.
Spot, vid lite trixigare ljusförhållanden och gått om tid.
Evaluerande, funkar nästan jämt.

Evaluerande försöker med mer eller mindre smarta algoritmer gissa sig till vad det är i bilden som är väsentligt för dig, och sen exponera det rätt. Ofta blir det bra, ibland heltokigt.

Spot mäter en liten bit i mitten (finns en ring som visar vad, ofta ca 3% av hela bilden). Du tar en bild inomhus men vill av någon anledning exponera efter ljuset utanför ett litet fönster.

Centrumvägt genomsnitt är motsatsen. Mäter hela bilden, men betonar centrum, där motivet brukar vara beläget. Försöker sig inte på något annat gisseri om var motivet kan vara, utom att det är i mitten, alltså.

Partiell är ett mellanting. Som spot, fast med större mätcirkel, men ändå bara 12-13% av hela bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto