Annons

Ljusmätning vid lampfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Skall fotografera några färgade lampor. Dessa kommer att vara tända och ljuset kommer huvudsakligen från dom.
Hur och var skall jag mäta ljuset för att få rätt exponering?

Jag har en handhållen ljusmätare som mäter infallande ljus och kamerans inbyggda mätare som har allt utan spotmätning.

Vilken metod funkar bäst i sådana här sammanhang+

Infallande ljus är inget att använda när du skall fotografera ljuskällor. Spotmätning vore bäst men i brist på det kan du ju gå närmare så du fyller upp ditt centrumvägda mätfält med ljuskällan och placera den i en zon där du får den ton du vill ha. Kör du begativ eller dia? Färg eller svartvitt?

jimh skrev:
Kör du begativ eller dia? Färg eller svartvitt?
Negativ färg. Tänkte klämma ett par rullar Fuji Reala på det här projektet.

Behöver man kompensera något i kameran när man använder Centrumvägd mätning?

Motiven jag kommer att fotografera är byggnader utomhus som är belysta.
Titta i mitt album Stad i Ljus så ser du vad jag menar för motiv.
Bilderna där är från förra året.

Kompensera är väl inte det ord jag skulle använda men det kan man väl säga om du nu inte kör manuellt. Nu har jag inte koll på negativt färgmaterial alls men låt oss säga att du klarar av att få +/- 3 steg med teckning. Då skulle jag placera de viktiga högdagrarna 2,5 steg plus från mätvärdet. Mät inte de ljusaste högdagrarna, jag tror att det bara blir onaturligt om du inte bränner ut dem.

Nu har du ju inte möjlighet att styra ljussättningen själv men det är nog ändå värt att hålla koll på de viktiga skuggorna också. Om det är så att du inte lyckas få teckning i ett mörkt parti där du behöver ha teckning så får du ju välja att offra fler av högdagrarna.

Din bild klotlampor är ju ett exempel där det knappast lönar sig att mäta högdagrarna. Hade du gjort det hade ju allt annat varit becksvart.

ANNONS
Götaplatsens Foto