gsol skrev:
Jag ställer mig bakom han som rekommenderade Sigma 20/1,8. Fick tag i ett begagnat och jag tycker det är skitbra, men så är jag inte heller någon som sitter och smeker mig själv samtidigt som jag letar efter den perfekta hörnskärpan.
Så länge du inte ska jobba professionellt med foto kommer du bli skitnöjd med Sigman, oavsett vad alla pixelpeepers på det här forumet säger. Tycker det är sjukt när du får svaret "det finns ingen" på frågan efter en ljusstark vidvinkelzoom - för det finns det nämligen! Sigma 20/1,8 är inte bara ljusstark och vidvinklig, den är väldigt gedigen och välbyggd också!
Ge mig din mailadress så kan jag skicka högupplösta bilder jag tagit på 1,8 med Sigman om du vill se!
Inte mycket koll va! Till att börja med så är inte Sigman en zoom. Den är en fast variant. För det andra så finns det nog inte många som kan hävda att Sigman är riktigt bra fullt öppen. Jodå jag har provat den och sålt den då den inte höll måttet för ändamålet. bra lite nerbländad men inte bra nog fullt öppen. Lika lite som AF-D50mm f1,4 eller någon annan så pass ljusstark optik gör fullt öppna. Skillnaderna är ofta rätt dramatiska mellan fullt öppna och nerbländade ett par steg.
Om vi skall sätta nivån så har jag ett antal trevliga objektiv som är knallskarpa fullt öppna. Tex AF-D85mm f1,4, Zeiss 50mm f1,4ZF för att nämna två. Men jag har öven andra som jag är jättenöjd med och som anses sämre: 18-200 och jag har haft 24-120 VR vilka av många är skitgluggar men som jag är jättenöjd med. Allt handlar om ändamålet.
Att köpa en ljusstark optik för mig är helt beroende på hur den levererar. Ljusstyrkan i sig själv är inget att ha (för mig). Exemplaret av Sigman jag hade var riktigt kass fullt öppen. Riktigt mjuk och med en massa CA. Nerbländad var den fifin men då faller hela iden med att släpa runt på en ljusstark optik. Kan ju lika gärna köra med min 17-55 f2,8 zoom.
Tyvärr är det så att en så pass vidvinklig konstruktion är än svårare att konstruera med än fler optiska fel som föjld. Att de kan ge bilder som i många andra fall är helt omöjliga att ta är en annan sak. Det var just därför jag skrev kreativt skapande. Jag tolkade trådskaparens fråga som att han sökte ett alternativ till 50mm f1,8 och dess kvalitetsnivå. Dit når inte Sigman och ingen annan ljusstark vidvinkel heller för den delen. Sigma 10-20 faller bort pga ljusstyrkan vilket även Nikkor 14-24 gör. Det var just här som var den springande punkten: En ljuststark optik som är vidvinkligare än hans 50:a.
Men för guds skull. Testa Sigmas 30:a 24:a eller 20:a. De kanske räcker och då är allt frid och fröjd.
Tänk vad många blir upprörda när någon kommer med kritik över deras ögonstenar :-(
Photozone.de har en hel del matnyttigt om våra objektiv. Om just Sigma 20mm f1,8 kan det berättas att fullt öppen så lämnar den 1434 resp 834 LW/PH i mitt resp kantskärpa vilket är bland det sämsta jag har sett. Nerbländad till 5,6 är den riktigt bra 1818/1564. redan vid 2,8 är den bra men på 1,8 är den riktigt bedrövlig.... Photozones summarium är
"At f/1.8 the center resolution is already quite fine but the borders are very poor."
http://www.photozone.de/Reviews/Can...ma-af-20mm-f18-ex-test-report--review?start=1
Det finsn även testbilder utagda här.
http://www.photozone.de/Reviews/Can...ma-af-20mm-f18-ex-test-report--review?start=2