Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lofoten

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljosbra

Medlem
Är det någon som läst foto på Lofoten folkhogskola? Hur var det? Hur funkade det ekonomiskt mm?
Vill veta allt eftersom jag funderar på att söka till nästa år.
 

feskarn

Aktiv medlem
Hej!
Jag läser på skolan just nu och det är helt underbart!
Undervisningen håller hittils ett ganska lågt tempo vilket passar mig som ville ta ett friår från studentlivet. Lärarna håller hög klass och är väldigt hjälpsamma. Ekonomiskt var det lite komplicerat för mig då jag är för ung för att ta studielån till folkhögskola men det löste sig på andra sett.
Här är lite bilder från skolan och boendet(som varierar väldigt i sin standard!)
http://www.pbase.com/onetimecrx/lofoten_fhs
Om du vill veta mer får du gärna maila mig med frågor.
//Hampus
 

ektober

Aktiv medlem
Sök!!!

Jag läste där 2001/2002 och det var helt fantastiskt.

Ekonomiskt är det ju lite värre dock, men du har rätt till CSN-stöd, men är osäker på om det tas på gymnasial eller efter-gymnasial nivå.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Yes, jag har varit där både som elev (förstaårs&andraårs-elev) och fastboende i Lofoten många år..
Fina förhållanden på skolan och som regel ett mycket berikande år för den generella fotoeleven.
Bara ta kontakt om du önskar delar av min lite djupare personlig samt objektiva insikt i skolan.
Jag är väl typ en kontaktperson för fotolinjerna på skolan.. en slags ambassadör om jag får vara pretantiös;)
MVH Niclas,
 

Ljosbra

Medlem
Tack för era svar!
Jag har några frågor:
Hur mycket av tiden spenderas på turer och så?
Görs det någon "projektresa" till annan miljö eller håller man sig på lofoten hela tiden?

Det va allt jag kom på nu men det kommer säkert fler frågor sen.

Tacksam för svar!
 

ektober

Aktiv medlem
Det året jag gick så gjordes det ett par turer till olika platser på Lofoten. Har för mig vi gjorde två resor med fotoklasserna och två med hela skolan. Dessutom gjordes en klassresa på våren. Foto- och fagfoto(proffoto)klasserna åkte till Polen (Sopot). Naturfoto åkte till Island.

Allt blir ju lättare om man själv har bil eller lär känna någon på skolan som har.
 

Ljosbra

Medlem
Okej det låter ju bra.
Funderar på att söka till nästa år men tittar även på Nordisk naturfoto på Öytun. Vet du något om den?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hej igen!
Det är två fina skolor som du nämner här. Innan jag reste till Norge första gången så var det just dessa två som var på tapeten. (eller egentligen inte Lofoten FHS utan Hadsel FHS där fotolinjerna då höll till. Hadsel FHS finns tyvärr inte längre. Hadsel FHS fanns på Stokmarknes i Vesterålen ngr mil öst för Lofotens östra sida.)

Öytun och Lofoten FHS är två folkhögskolor men oj så olika man kan vara. Den ena kristen (Öytun FHS), den andra så kallad frilynt. Här pratar man om ett värdegrundlag och det värdegrundlag man finner i den frilynta skolan är ganska naturligt baserad på vanliga humanetiska principer och tankar..

Jag föredrar den ena typen beroende på personliga uppfattningar. Jag menar också att dessa två skolor har olika kvaliteter vad gäller undervisningen. De är helt enkelt mycket olika.

Vill du veta mera så maila gärna.

Det är mycket bra att du funderar igenom ditt beslut så att det blir bäst möjligt för dig. Många forskar dåligt..

MVH Niclas,
 
ANNONS