Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Logo!?

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
HEJ

Jag driver en egen motorsportsida ( www.speedpics.fi) och håller nu på med en ny design, men det e inte problemet! :)

Problemet e att jag även ska ha gjort en logo som man kan sätta på bilderna, kläderna och som banner m.m , men vad ska jag tänka på? och i vilket program gör jag det bäst?

Hoppas på snabba o enkla svar / nicklas

Adobe Illustrator

Varför? Jo, för att du då skapar en logotyp i vektorformat vilket betyder att den inte är upplösningsberoende vid tryck och tryckerier o liknande oftast är glada att få en fin pdf istället för en pixellogotyp (när du väl har en *.ai eller pdf så kan du alltid öppna denna i exempelvis adobe photoshop och rastrera den till valfri storlek om du skulle vilja få en jpeg men eftersom originalet är i vektorformat så förstors den aldrig och du kan alltid få ut en precis så stor jpeg som du vill)

Sedan tenderar det man gör i illustrator bli enklara och vara mer anpassat till tryck pga. sättet man arbetar - tänk på att hålla logotypen enkel och inte kasta in en massa 3d-effekter och gradients etc. eftersom detta kan störa vid t-shirt tryck mm. alternativt göra 2st logotyper (en med effekter och en utan)

aja, hoppas att du fick något matnyttigt - är skittrött o ser knappt tangenterna

go´natt!

Hej
Kolla på tex. http://www.logofabriken.se/ för inspiration.

Gör logon i Illustrator, alt. i Photoshop o senare en likadan vid behov i Illustrator.

Om du känner att du har råd så lämna bort jobbet till proffs, det kommer garanterat vara väl investerade pengar om du har kvar företaget i framtiden.

Om du vill ta logon ut från nätet och in i verkliga livet bör du tänka bl.a. på:
* att logon ska fungera i färg, helt svart och helt vit
* hur många färger logon ska innehålla (kan påverka pris på trycksaker)
* logon ska fungera i väldigt litet format (små annonser, pennor och andra profilprodukter mm)
likaväl som i stort format (skyltar mm)

Användningsområdet om några år kan se helt annorlunda ut än vad det gör idag. Gör ett gediget grundarbete.

En logo ska vara vektoriserad och görs i ex. Illustrator.

Lycka till!

/Maria

PS. Kolla gärna med lite olika människor hur dom uppfattar din logo så det inte dyker upp obehagliga överraskningar i framtiden. Exempelvis känner jag till en företagare som upptäckte att hennes kunder tyckte att blomman i hennes logo såg ut som en haschplanta... Vet även ett företag som har en logo som helt enkelt inte syns i enspaltsannonser. Finns miljoner andra exempel på misslyckad form ...

Här testade jag i ett onlineprogram :)

(rutorna i bakgrunden kunde jag inte få bort - de syns så länge man inte betalar för logon)

Bilagor

• speedpics.png
    speedpics.png
    5 KB · Visningar: 256
du verkar gilla f1-bilarna (fast de på din logo ser ut som rymdskepp ;) så jag kastade ihop en skiss, på 15 minuter i Illustrator, baserad på tidigare förslag

Bilagor

• speedpics.jpg
    speedpics.jpg
    67.1 KB · Visningar: 204
Tänk också på att det kan vara bra med en grafisk profilering.

Logo - typsnitt - färger
I bestämda mått och avstånd samt användningsområde.
Logon görs för:
Tryck
Web
Och ibland även i clipartformat - office mm.
Alternativa typsnitt skall finnas.

Ett sätt att spara framtida tryckkostnader är att använda pantonefärger som kan varieras i olika %. på så sätt kan du få flera färger i logon med olika nyanser till priset av en.
Men lämna alltid alternativ i CMYK.

ANNONS
Götaplatsens Foto