Annons

Logo!?

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
HEJ

Jag driver en egen motorsportsida ( www.speedpics.fi) och håller nu på med en ny design, men det e inte problemet! :)

Problemet e att jag även ska ha gjort en logo som man kan sätta på bilderna, kläderna och som banner m.m , men vad ska jag tänka på? och i vilket program gör jag det bäst?

Hoppas på snabba o enkla svar / nicklas

Adobe Illustrator

Varför? Jo, för att du då skapar en logotyp i vektorformat vilket betyder att den inte är upplösningsberoende vid tryck och tryckerier o liknande oftast är glada att få en fin pdf istället för en pixellogotyp (när du väl har en *.ai eller pdf så kan du alltid öppna denna i exempelvis adobe photoshop och rastrera den till valfri storlek om du skulle vilja få en jpeg men eftersom originalet är i vektorformat så förstors den aldrig och du kan alltid få ut en precis så stor jpeg som du vill)

Sedan tenderar det man gör i illustrator bli enklara och vara mer anpassat till tryck pga. sättet man arbetar - tänk på att hålla logotypen enkel och inte kasta in en massa 3d-effekter och gradients etc. eftersom detta kan störa vid t-shirt tryck mm. alternativt göra 2st logotyper (en med effekter och en utan)

aja, hoppas att du fick något matnyttigt - är skittrött o ser knappt tangenterna

go´natt!

Hej
Kolla på tex. http://www.logofabriken.se/ för inspiration.

Gör logon i Illustrator, alt. i Photoshop o senare en likadan vid behov i Illustrator.

Om du känner att du har råd så lämna bort jobbet till proffs, det kommer garanterat vara väl investerade pengar om du har kvar företaget i framtiden.

Om du vill ta logon ut från nätet och in i verkliga livet bör du tänka bl.a. på:
* att logon ska fungera i färg, helt svart och helt vit
* hur många färger logon ska innehålla (kan påverka pris på trycksaker)
* logon ska fungera i väldigt litet format (små annonser, pennor och andra profilprodukter mm)
likaväl som i stort format (skyltar mm)

Användningsområdet om några år kan se helt annorlunda ut än vad det gör idag. Gör ett gediget grundarbete.

En logo ska vara vektoriserad och görs i ex. Illustrator.

Lycka till!

/Maria

PS. Kolla gärna med lite olika människor hur dom uppfattar din logo så det inte dyker upp obehagliga överraskningar i framtiden. Exempelvis känner jag till en företagare som upptäckte att hennes kunder tyckte att blomman i hennes logo såg ut som en haschplanta... Vet även ett företag som har en logo som helt enkelt inte syns i enspaltsannonser. Finns miljoner andra exempel på misslyckad form ...

Här testade jag i ett onlineprogram :)

(rutorna i bakgrunden kunde jag inte få bort - de syns så länge man inte betalar för logon)

Bilagor

• speedpics.png
    speedpics.png
    5 KB · Visningar: 256
du verkar gilla f1-bilarna (fast de på din logo ser ut som rymdskepp ;) så jag kastade ihop en skiss, på 15 minuter i Illustrator, baserad på tidigare förslag

Bilagor

• speedpics.jpg
    speedpics.jpg
    67.1 KB · Visningar: 204
Tänk också på att det kan vara bra med en grafisk profilering.

Logo - typsnitt - färger
I bestämda mått och avstånd samt användningsområde.
Logon görs för:
Tryck
Web
Och ibland även i clipartformat - office mm.
Alternativa typsnitt skall finnas.

Ett sätt att spara framtida tryckkostnader är att använda pantonefärger som kan varieras i olika %. på så sätt kan du få flera färger i logon med olika nyanser till priset av en.
Men lämna alltid alternativ i CMYK.

ANNONS
Götaplatsens Foto