Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR... Skriva keywords direkt till fil, har jag drömt!?

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
I 2.0-betan har jag kunna importera bilder och taggat dem med keywords samt sedan bara valt Save Metadata To Files med resultat att keywordsarna skrivits direkt till metadatan på bildfilen. Alltså till jpeggar och tiffar. Jag menar inte råfilers sidecar-filer.

Men nu helt plötsligt funkar det inte längre sen jag installerat skarpa 2.0an? LR verkar inte skriva det på samma ställe i filen eller nått, för ev. gamla keywords (innan LR) är kvar när man kollar i Bridge/Photoshop/annat.

Och ännu konstigare är att om jag fyller i keywords på en bild i LR, Sejvar till filen, Raderar keywordsen, Readar från filen - då kommer keywordsen tillbaka! Det måste väl komma från filen ändå? Så nånstans sparas det, men inte på det ställe som sig bör.

Förtydligar, detta ärende har inget med råfiler att göra, utan det gäller filer utan .xmp-fil.

Om jag istället exporterar bilderna så funkar det utmärkt, men jag vill ju aaaabsolut inte exportera om en bild med försämrad kvalitet som resultat (om det är t.ex jpeg) bara för att skriva på några keywords?

Är det inte Adobes "dng", som bakar in metadatan.

De andra Rawformaten får man väl släpa med "Xmp"filen...

Datat skrivs till själva filen i jpg och dng. Tiff är jag osäker på medan med alla andra filformat och framför allt råfiler från Nikon, Canon mfl så får du leva med sidecars.....

Metadatan sparas dels i databasen, dels i XMP-filen, när du väljer att spara den.

Sedan så finns det en lite flik för att "sync metadata" kolla status på den.

Misstänker att det är synkningen mellan database och XMP-filerna som är problemet i ditt fall.

/Daniel.

Har testat runt lite till och det verkar vara nånting sånthär (inga hårdtester, men lite snabbtester):

Filer som har keywords med sig från pre-2.0-versionen skrivs inte över. "Nya" filer funkar utmärkt att skriva till.

Jag testade att flytta på en fil med gammal keyword-data och importera om den, och då fungerade det.

Har även hittat en dokumenterad keyword-hanteringsbug i 2.0 som inte riktigt överenstämmer med mina problem, men det är ju i allafall ett tecken på att allt inte står riktigt rätt till med keywordhanteringen i 2.0:

http://www.adobeforums.com/webx/.59b5f7c6

Det är något som inte är helt självklart med LR2. Jag har inte reagerat på keywords, men ändringar av t.e.x. exponeringsvärde i en RAW-fil följer inte med om man tittar på filen i Adobe Bridge. Detta trots att man kryssat i att sådana ändringar automatiskt ska skrivas till XMP-fil. Om man synkar manuellt till XMP så ser man ändringarna i Bridge.

Samma sak med DNG-filer, ändringar slår bara igenom i Bridge om man synkat manuellt, fast ändringarna sparas i DNG-filen då.

Något annat har jag inte provat.

Har testat runt lite till och det verkar vara nånting sånthär (inga hårdtester, men lite snabbtester):

Filer som har keywords med sig från pre-2.0-versionen skrivs inte över. "Nya" filer funkar utmärkt att skriva till.

Jag testade att flytta på en fil med gammal keyword-data och importera om den, och då fungerade det.

Har även hittat en dokumenterad keyword-hanteringsbug i 2.0 som inte riktigt överenstämmer med mina problem, men det är ju i allafall ett tecken på att allt inte står riktigt rätt till med keywordhanteringen i 2.0:

http://www.adobeforums.com/webx/.59b5f7c6

Verkligen glad att du skapade denhär tråden, även om några revolutionerande svar inte kommit än.

Tror inte att det är något speciellt med 2.0-versionen, för jag har i princip samma problem i 1.1. Skillnaden är endast den, according till vad du skrivit, att i mitt fall är det enda sättet att "imprinta" nyckelord till bildfiler såsom .jpeg att exportera dem. Det som då blir problemet, iaf i mitt OS X, är att de synliga skapelsedatumen ändras till den tidpunkt då de exporterades från LR.

Verkligen ett litet helvete att skapa en principiellt mycket enkel bild-databas...

ANNONS
Götaplatsens Foto