Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Luckan till där minneskortet ska sitta är av !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Luckan till där minneskortet ska sitta är av !!
När jag skulle lägga ner min Canon 10D i väskan så hade luckan till minneskortet åkt upp. alltså där man sätter i den. så gick den av. men som tur var gick den bara av där det finns "plast" och inte nere vid dom silvriga kretsarna. Kameran fungerar bara om man trycker tillbaka luckan precis som den satt innan. vad tycker ni jag ska göra? limma? åka till canon center ? (9 mil) ? vad ska jag göra?
mvh / Anders

* empatiyttring *

Jag ser fyra lösningar på problemet:

1. Fungerar kameran utan lucka, fortsätt fotografera

2. Reparera om möjligt själv, så att önskad funktion återställs

3. Om det är ekonomiskt försvarbart raperera på verkstad

4. Byt ut kameran mot en fungerande om inget av ovanstående är ekonomiskt försvarbart.

Hej Anders!

Har för mej att man beställa luckan som reserdel. Kostar ca 200.-

/john

inte canons hemsida eller ringa till dem. De kommer säga att du får vända dig till en återförsäljare...

Om du har en canonverkstad då kan gå (åka?) till så tror jag att det är bäst. Du går dit och säger titta vad som hände, vad kostar det att fixa? Om du har med dig en tårta så kanske det löser sig till ett mycket rimligt pris. Förutsatt att de är på det humöret och att de inte fick en tårta av den förra killen =)

det är brukligt inom alla brancher där det ska repareras eller byggas, då slår deras dåliga samvete igång och dom tycker att du är en trevlig prick som dom inte kan rippa på så mycket pengar som var tänkt från början :)

loctite har ett tvåkomponents snabblim för plast som räddat mig förut, kan ju testa med det. Och med tvåkomponents menas inte att man ska blanda här, bara stryka på nån slags vätska på ena ytan först, vänta en minut och sen ta på limmet och trycka ihop och hålla så ett tag, viola!!

Ett exempel på en av gångerna detta lim räddat mig, ratten till prismat på min mamiya rz som jag varit lite elak mot. Funkar hur bra som hälst.

Bilagor

• lagningprisma.jpg
    lagningprisma.jpg
    41.9 KB · Visningar: 300
RolandM skrev:
Är det brukligt med bestickning i kameraservicebranschen?

Lite OT och kanske oviktigt men det är knappast att räkna som muta med en tårtbit. Smågåvor runt 100kr samt måltider för att skapa goda relationer anses inte vara en muta. För referens se följande text ifrån KTH.

Jag pajade batteriluckan till min 300D (den lilla plastpiggen gick av) och köpte en ny för 69 kr från MKelectronics som har hand om Canons reservdelar. Skriv till Andreas Ekeroth <[email protected]> eller ring MK-Elektronics tel: 031-3342500 för mer info.

ANNONS
Götaplatsens Foto