Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lupp-test..finns det några sådana?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns bra och "pålitliga" tester av luppar någonstans?

Jag har varit inne på www.photographyreview.com men där verkar dem ha missat att testa diverse diaprodukter så som ljusbord, projektorer...och luppar!

Är det någon som använder sig av Pentax-luppen och kan ge en objektiv bedömning på den?

Jag är också intresserad av att läsa tester om diaprojektorer, gärna där äldre modeller kan existera (som tex Kodak Carousel).

/Zim

Senast ändrad:
Okej..ska se om jag kan få tag på gällande FOTO-exemplar hos biblioteket.

Den som har testat luppen får gärna skriva av sig om sina erfarenhet kring den..

Tack för ditt inlägg Olle!

Mvh
Jonas

Tack..jag kollade testet i tidningen FOTO. Där verkade egentligen inte finnas någon riktigt "passande" lupp tyckte jag.

Peaklupparna fick bra kritik..men är naturligtvis dyra. Hama hade en lupp som ansågs prisvärd..men måste tryckas mot ögat vilket inte är så lämpligt för mig som glasögonbärare. Den mycket prisvärda nikonluppen var suddig i kanterna och måste vad jag förstår också hållas tätt mot ögat.

Om Pentax 5.5x som jag var mest intresserad av står det ungefär så här: "God skärpa i mitten men något sämre i kanterna. Bilden "guppar" också när man rör på huvudet. Annars kan man nästan se ett helt 6X6. För att se kanterna måste man flytta ögonen. Fungerar väl med småbild och påsikt."

Hur ska man tolka det..ni som har läst testet (eller har tidningen hos er)? Är det för 6X6 de menar då? Vid granskning av dia i 35mm-format så borde kantskärpan inte påverkas lika mycket eftersom mer av bilden kan placeras i mitten.

Nicke..har du testet hos dig? Hur tolkar du omdömet för Pentax-luppen?

/Zim

Om man kan se ett helt 6x6-dia så lär inte bristande kantskärpa vara något som helst problem med småbild.

Men personligen skulle jag nog föredra större förstoring än 5,5x. Men det beror helt klart på vad man har för stil på luppandet och kanske hur bra syn man har. Jag har jättebra syn på nära håll och vill inte använda några hjälpmedel alls när jag tittar på bilder. Men för att bedöma skärpa och se de finaste detaljerna behövs det en lupp. Och för det syftet är hög förstoring viktigare än distorsionsfrihet och kantskärpa.

Nikon har en mycket bra lupp för runt 300 kr. Har för mig att den fick fina lovord i FOTO. Har tittat på och med den i en fotoaffär. Ska köpa en när jag har en slant över. Tror dock den passar bäst för småbild, men jag tänker mest för min del på att kika på detaljer på fotografier, så den verkar perfekt för mig.

Jag har (tyvärr) redan beställt en Pentax-lupp..med ljusbord och lite annat. Men jag tänkte att man kanske skulle ha valt en annan lupp. Det är därför jag undrar om olika alternativ. Svårt dessutom att prova innan köp när utbudet är som det är i en mindre stad som här..

Var precis inne och kollade min leverans på ScandinavianPhoto..och det visade sig att mina varor nu har anlänt. Ska ta och hämta ut det ikväll och se om det är något att ha. Hoppas att det är möjligt att byta (eller köpa en annan lupp) annars!?

Man kan ju förstås komplettera Pentaxluppen med den där Nikonluppen för 300:- om man anser sig behöva detaljgranska mer ingående. Det är ju inte hela världen.. :)

/Zim

Det går även att använda ett normalobjektiv som man håller omvänt, dvs tittar in genom frontlinsen.

Zimzalabim skrev:
Jag har (tyvärr) redan beställt en Pentax-lupp..med ljusbord och lite annat. Men jag tänkte att man kanske skulle ha valt en annan lupp. Det är därför jag undrar om olika alternativ. Svårt dessutom att prova innan köp när utbudet är som det är i en mindre stad som här..

Var precis inne och kollade min leverans på ScandinavianPhoto..och det visade sig att mina varor nu har anlänt. Ska ta och hämta ut det ikväll och se om det är något att ha. Hoppas att det är möjligt att byta (eller köpa en annan lupp) annars!?

Man kan ju förstås komplettera Pentaxluppen med den där Nikonluppen för 300:- om man anser sig behöva detaljgranska mer ingående. Det är ju inte hela världen.. :)

Nä, du kan säkert bli helnöjd med Pentax-luppen. Jag var helnöjd med min enkla enlinsiga lupp tills jag började läsa olika tester och började fundera om jag inte skulle "ha något bättre". Kvalitetskraven är ju olika beroende på vem man är och om man ska använda den mycket för kritiskt arbete m.m. För min del räcker en enkel lupp eftersom jag bara vill studera lite detaljer då och då, och inte för att kvalitetsbedömma dior och neg. Men en Schneiderlupp i ett band runt halsen ger ju avundsjuka blickar. Om man vill ha det. Får se om det blir en Nikon för mig. Gillar du inte Pentaxen så skänk den till mig! :)

Nikons 8x lupp är helkass jämfört med en "riktig" lupp typ Peak. Visst går den att använda men även Peaks 4x lupp gör det betydligt lättare att kolla detaljer/skärpa än Nikons 8x.

Jag har Nikons 8x-lupp. Instämmer i att den är ganska dålig. Hyfsad skärpa precis i mitten, men urkass i kanterna. Man måste flytta luppen för att kunna kolla skärpan på ett småbildsneg/dia, även om hela syns. Hoppas Nikon gör bättre objektiv...

Canon-ägare

Men då är den (Peak) väl också uppåt 10 gånger dyrare än Nikons. - Ett inte alltför dåligt argument om man inte sitter vid ljusbordet dagarna i ända...

Min hama-lupp för 89 spänn funkar alldeles utmärkt, trots att jag har brillor. Kan naturligtvis inte jämföras med en för flera tusen, men till det priset är den kanon, inte alls dålig...

/Andreas

Ja..nu har jag provat Pentax-luppen och Gepe ljusbord med resultatet att jag fått både "dimmig syn" och ont i huvuudet (nästan)..

Kanske är det ovana..eller mer troligt att jag hela tiden försöker knipa åt med ena ögat. Kanske vore det bättre att använda en slags bindel för det ögat som inte används!?

Hur som helst så ser man bilden klart bättre än att bara "titta" utan lupp. Man får en ganska god blick för helheten. Men jag upplever nog att 5.5x inte riktigt räcker till för att detaljgranska skärpa. Bilderna jag granskade var tyvärr inglasade och har förvarats så på vind under ca 10 år. Detta med följden att diorna drabbats av ett visst mögelangrepp. En annan orsak kan vara att jag har några dioptrier för svaga glasögon.

Nä..får ut i helgen och ta ett par rullar dia med "riktig film" och sedan ta på mig kontaktlinserna för att se resultatet på ett ärligt sätt.. :)

/Zim

ANNONS
Götaplatsens Foto