Annons

Lupp till storformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag är ute efter en lupp till en storformatskamera och fick då en tanke.

Spelar det egentligen så jättestor roll vilken lupp man har, eller vad ska man titta efter?

Det enda jag ser som det viktiga är att man kan fokusera den, så man får fokus på den frostiga ytan hos mattskivan och inte på glasskivan där man sätter luppen (om ni förstår hur jag menar).

Vad har ni för tankar och erfarenheter angående detta?

/ Marcus

Förstoringsgraden skall inte vara för stor. Då blir det lättare att se grynigheten i mattskivan än själva bilden runt 4 ggr förstoring brukar vara lagom.

Sedan är det en klar fördel om luppen inte har en transparent kjol. Genom att väggarna på luppen är ogenomskinliga så kan man fokusera utan att gömma sig under att skynke.

Sedan är det praktiskt om man kan ha den hängande i ett snöre om halsen också.

På min mattskiva har jag gjort ett litet kryss med blyerts som jag kan fokusera på.

Det är som sagt bra om man kan göra dioptrijusteringar så att fokus hamnar rätt för ens eget öga och inte på fel sida glaset såsom du beskriver. Har man en ung flexibel lins i ögat kan man nog fokusera ögat på rätt sida glaset ändå men det kan nog bli ansträngande efter en stund.

Är du på väg tillbaka till storformat?

Senast ändrad:
Varför har du gjort ett kryss. Är det för att ställa in fokus på själva luppen?

Finns det någon lupp du rekommenderar?

Japp, jag är tillbaks till stoformat. Jag kommer enbart köra film (Hasselblad och 4x5").

Du har säkert läst något gammalt inlägg jag gjorde då jag beskrev att då jag hade min 8x10" brukade jag ibland ställa upp den och bara titta förundrat på den upp-ochnedvända bilden.

Den känslan man fick av det är underbart :)

/ Marcus

Galaxens President skrev:

På min mattskiva har jag gjort ett litet kryss med blyerts som jag kan fokusera på.

Är du på väg tillbaka till storformat?

Brummelisa skrev:
Varför har du gjort ett kryss. Är det för att ställa in fokus på själva luppen?
Yep.

Jag har nyligen kommit över en Schneider lupp 3x som täcker en yta 7x7cm för en 500:- (begagnad variant som brukar finnas ny och därmed dyrare i fotosidans shop) som ska bli spännande att prova. Den är lite otymplig storleksmässigt men bra optiskt och ändå lätt(plasthölje). Tidigare har jag kört med en Cambo lupp som jag fick med kameran som bara haft en diameter på typ 2cm och varit lite tung så man nästan varit rädd att ha den om halsen ifall den skulle gunga emot mattskivan och slå sönder den.

ANNONS
Götaplatsens Foto