Annons

Lycka är en D200

Produkter
(logga in för att koppla)
ajm991 skrev:
Ni som hyllar D200 - är det bästa valet för en kamera runt 15000:-? Sitter och försöker skrapa ihop lite pengar till en ny kamera, ska definitivt ha en innan sommaren i alla fall.
Något paket som rekommenderas?
Jag behöver ha både ett vanligt objektiv, och ett teleobjektiv...
Eller kanske rent av någon annan kamera? Jag har ju läst lite om D200 och tycker den verkar vettig till mig. Jag behöver kunna ta seriebilder och "snabba" bilder.
Är det bara en kortplats för minne i D200?

I dag får man ju en D200 inkl 18-70 för under 16000! Ingen dum combo det.

/K

Makten skrev:
Det är jag som borde vara grinig (vilket jag också är). Kameran är nämligen redan min, men fokuserade fel, så jag var tvungen att lämna in den:-(

Ifall lyckan också kan vara en FM2 så slipper man iallafall DET problemet. Eller rättare sagt: Det sitter i så fall i varje fall inte i kameran! Likaså finns det ju inga minneskort, ingen avancerad programautomatik el dyl som kan strula. Nu ska man i o f s inte vara teknikfientlig; men måhända kan digitalfotografer -som ju ändå bara behöver ett kamerahus- fylla "den tomma platsen" i kameraväskan med just en "idiotsäker" analog kamera för säkerhets skull (som dessutom grejar samma "gluggar")? Åtminstone om man är ute i ociviliserade trakter och tänkte ta Viktiga Bilder?

ajm991 skrev:
Jag får väl börja jobba lite mer nu då så jag få in lite pengar! =)
Detta måste väl vara billigt????? D200 med tillbehör från Ebay

Rekommenderar HK Supplies som är otroligt proffsiga, snabb och billiga. Dom lägger på ganska måttlig fraktkostnad och minimerar värdet för billigare import. Tog precis emot ett par gluggar. Väl packat och snabb leverans. Exemplet här kostar en D200 med 2GB RiData 10500 plus c:a 500 i moms. Det är lågt!

JohanSandin skrev:
Du får blogga lite om sigmat sedan ;)

Sigmat ja...frontfokuserade rätt rejält. :( Har skickat tillbaka för utbyte. Upptäckte dock att mitt "Postställe" har missat att skicka iväg det. Klantarslen...hade hoppats få det nya till på fredag men där sket ju det sig! *morr*

Vandraren skrev:
Sigmat ja...frontfokuserade rätt rejält. :( Har skickat tillbaka för utbyte. Upptäckte dock att mitt "Postställe" har missat att skicka iväg det. Klantarslen...hade hoppats få det nya till på fredag men där sket ju det sig! *morr*

Det var ju inte bra. :(

D200 VS. 30D

Ska till sommaren köpa ny kamera och funderade tidigare på en 30D då jag kör canon sedan tidigare. Men nu har jag under en längre tid funderat på att hoppa över till Nikon. Riktigt varför kan jag inte förklara, ja förutom de självklara sakerna med bättre ergonomi på nikon och snyggare finish (enl.mig)

Men är det någon som kanske har använt båda och kan komma med lite tips i mitt val? Att tro är en sak, så om ni bara har kört nikon hela livet behöver ni ju inte skriva en uppsats om hur bra nikon är. Jag vill gärna ha seriösa tips från er som har använt båda märkena, och gärna då just dessa två kameror.

Det måste blir rätt den här gången!

/ Manuel

Re: D200 VS. 30D

bune skrev:
Ska till sommaren köpa ny kamera och funderade tidigare på en 30D då jag kör canon sedan tidigare. Men nu har jag under en längre tid funderat på att hoppa över till Nikon. Riktigt varför kan jag inte förklara, ja förutom de självklara sakerna med bättre ergonomi på nikon och snyggare finish (enl.mig)

Men är det någon som kanske har använt båda och kan komma med lite tips i mitt val? Att tro är en sak, så om ni bara har kört nikon hela livet behöver ni ju inte skriva en uppsats om hur bra nikon är. Jag vill gärna ha seriösa tips från er som har använt båda märkena, och gärna då just dessa två kameror.

Det måste blir rätt den här gången!
Det går nog inte att ge nåt vettigt svar på en sådan fråga. Det kommer att rekommenderas till höger och vänster efter egna erfarenheter, vilka inte alls behöver stämma med vad du skulle tycka om du provat båda.

Har du massa Canongluggar så är det väl inte lönt att byta antar jag. 30D är nog en alldeles utmärkt kamera som duger till det mesta en D200 kan. Utom att den inte är vädertätad, men det är ju inte så ofta det behövs.

Till sommaren har det säkert hänt massa saker dessutom, och Canon kan nog ha en efterföljare till 20/30D på gång. Dock vete fasen om den kommer att finnas i handeln förrän långt senare.

Låt hjärtat bestämma, är nog det bästa rådet. Skit i pris (om du har råd) och ta den som du gillar bäst helt enkelt. Du klarar dig säkert med vilken som dock.

Tack för svaret.

Jo jag kommer följa hjärtat. Pengarna spelar mindre roll, kommer spara som en liten gris nu fram till sommaren för att ha råd att lyxa lite :)

Skulle jag välja nikon istället så säljer jag mina canon-gluggar och gör naturligtvis en liten förlust på det. Men det får jag ta i sådant fall. Först o främst ska jag ägna våren åt att hålla utkik efter en uppföljare till 30D, samt att testa båda kamerorna lite mer grundligt.

Övrigt? Finns det några betänkligheter med att köpa kamera i USA. Jag tänker resa dit till hösten och kanske skulle man vänta tills dess. Jag gissar att man får köpa sig en ny laddare här hemma, eller en adapter. Men annars, är det några skillnader??

bune skrev:
Övrigt? Finns det några betänkligheter med att köpa kamera i USA. Jag tänker resa dit till hösten och kanske skulle man vänta tills dess. Jag gissar att man får köpa sig en ny laddare här hemma, eller en adapter. Men annars, är det några skillnader??
Tar du hem den själv så är det nog lugnt, men betänk att du egentligen ska betala tull och moms. Det vill säga ett påslag på 25% för moms, och kanske någon procent tull.
Jag vet inte helt hur detta fungerar dock, men beställer du härifrån från nån amerikansk firma så bör du räkna med momspåslag, vilket kommer som faktura från fraktbolaget i efterhand oftast.

Moderna laddare har inte transformatorer, utan är av typen switchade aggregat. Det innebär att de oftast automatiskt tar hand om de olika världsspänningarna som existerar. Laddaren till Nikons kameror klarar mellan 100-240 volt enligt specifikationerna, vilket innefattar de 110 volt som man har i väggen i USA. Alltså behöver du bara en ny sladd som passar i svenska vägguttag.

Grymt! Då vet jag.

Ja men en ny laddare kan man ju kosta på sig. Om det är billigare att köpa kameran där alltså.

Momsen kan man väl komma undan genom att påstå att man ägt kameran sedan innan?

bune skrev:
Grymt! Då vet jag.

Ja men en ny laddare kan man ju kosta på sig. Om det är billigare att köpa kameran där alltså.

Momsen kan man väl komma undan genom att påstå att man ägt kameran sedan innan?

Du behöver inte alls skaffa ny laddare! Jag kör med den jag fick från staterna efter att jag läst på undersidan att den klarar mellan 100 och 240Volt, så byt sladd bara, det är sådan man har i video/stereo. Formad som en 8.

ANNONS
Götaplatsens Foto