Annons

Märkligt med begagnad eos 300

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Den senaste tiden har jag lagt märke till en sak. Under en längre tid har jag sökt efter en bra begagnad kamera och i annonserna finns ett ständigt återkommande fenomen nämnligen de begagnade Canon eos 300. Det står alltid näst intill samma sak i alla annonser. Kameran är ny, aldrig använd eller bara några rullar tagna osv. Frågan jag ställer mig är varför alla tycks sälja sina Canon eos 300 kameror? Dessutom vill de nästan ha nypris för kameran. Kolla själva i nästan alla annonsmarknader finns dessa annonser. Det är heller inte samma person som sätter in annonserna, det har jag kollat. Har någon en intressant teori om varför det är så här?
Nu menar jag givetvis inte att ALLA säljer sina kameror av detta märke, bara att annonsmarknaden har annonser av den här karaktären. Men håll med om att det är ett skumt fenomen, varför denna överrepresentation?

Mvh

/Lasse Lundgren
 

osjo

Avslutat medlemskap
Om du liksom jag går in i en kameraaffär idag och ber om en kamera som är bra för nybörjare, men som man samtidigt kan växa i så rekommenderar alla EOS 300. Jag tyckte att det var en bra kamera inledningsvis, men om man fattar tycke för fotografering som hobby så märker man snabbt att den saknar vissa saker. Särskilt om man som i mitt fall har en kompis som "lurat" in en på fotostigen, och som sitter med de värsta prylarna. Har man inget att jämföra med så är det mesta helt OK, har man det så inser man även vad man saknar.
 

forstheim

Guest
Tycker inte att det är så konstigt faktiskt. Det behöver inte betyda att kameran skulle vara ett sämre köp än andra kameror bara för att den är överrepresenterad bland säljannonser.

Det är ett mycket populärt hus och eftersom många köper så är det också troligt att den allt som oftast dyker upp på begagnatmarknaden. Om det inte skulle säljas några hus alls av en modell så skulle den följdaktligen inte heller vara representerad på begagnatmarknaden...

Men att den säljs i nyskick kan man ju fundera på. Då måste det ju vara ett felköp av något slag. Kanske är det så att det är en kamera som är populär att ge bort vid student eller som födelsedagspresent men då inte passat studenten eller födelsedagsbarnet som gärna ville ha digitalt istället..!?

Nej, jag vet faktiskt inte. Men Canon EOS 300 är ju annars ett kompetent hus som räcker ganska långt för amatörfotografen.

Själv har jag en Minolta Dynax 5 som jag upplever som strået vassare än Canon EOS 300. Det jag absolut saknar hos Dynax 5 är en 100% sökare. Men då får man verkligen ta klivet upp till proffshus som kostar avsevärt mycket mer. Manuellt uppfällbar spegel är också en sak som jag gärna skulle vilja ha..men som jag dock klarar mig utan. Förutom detta så ser jag faktiskt inga speciella begränsningar med Minolta Dynax 5 jämfört med betydligt dyrare hus. Istället har jag nu en kamera som är smidig och lätt att ta med sig vart man än ska.


/JP
 

Jeppe

Aktiv medlem
Håller med Jonas. Det är ju en otroligt populär kamera, dessutom är ju Canons marknadsföring ganska effektiv, har ni någonsin sett en Tv-reklam från Nikon?? Nä just det..Canon anonnserar ju en del i Tv..nu senast var det ju Canons 1D med fotoskrivare osv. Visst häftigt och allt men det visar ju att ska man ha en kamera så ska man ha en Canon.....
(Alltså från Canons synvinkel, inte min även om jag är ett Canon-freak)

Tror det är många som säljer sin EOS 300 för de:

- fått den i studentpresent
- tycker att de är en bättre fotograf än vad kameran visar för allmänheten.

Tror nog det är många som tycker att kameran inte förmedlar den rätta känslan av en systemkamera (JO, jag tycker den är OK, hade en 500n innan). Prylar ni vet.......själv gick jag från ett hett fotointresse med Nikon FM2n gluggar och grejor...till ingenting...till ett något svalare fotointresse med en EOS 500n..till en EOS 600...till en EOS 100..till en EOS 5. Men nu tycker jag att jag hittat den perfekta kameran till mig. Jag har fått tillbaka mitt fotointresse och kände att efterhand som jag utvecklade mig så behövde jag en bättre kamera (prylar...ni vet)

Så nu sitter man här med prylar för 30000:- (inte mycket för vissa). Men jag känner att jag hittat de grejor jag behöver för att känna att utrustningen inte hindrar mig. Det är ju bättre det än att utrustningen hindrar en från att ta en bild som man tänkt.

Sväva jag ut lite nu kanske, men summan av det hela är nog att många med en 300 (inte alla) känner att den inte ger den rätta känslan av en systemkamera.
 
Tror många gör som min farsa, köper en bra kamera för vettiga pengar och tror att semesterbilderna ska bli jätte bra. Sedan upptäcker dom att den är alldeles för klumpig att ta med och den hamnar i en byrålåda. Eftersom inte intresset finns där och det är mycket klumpigare än en kompakt kamera så säljs den.
 
Eos 300 är väl en av de vanligaste modellerna idag? Själv har jag en Canon AE-1 som var vanligast på sin tid (1976 - ca 1980; 5 miljoner ex.), och den är fortfarande hyggligt vanlig på beg.marknaden, och kring halsen på medelålders turister.

Allt talar väl för att ju fler sålda kameror, desto fler på begagnatmarknaden?

Och att kameran skulle vara för billig och begränsande tror jag inte alls på. Jag gav 860:- för mitt Ca AE-1 hus med normaloptik och blixt (privat annons, kanonskick), men anser ändå att jag fått en riktig systemkamera.

Begränsande är det väl snarare om man tvunget måste köpa det dyraste -om jag vill ha ytterligare ett hus till färgdia, behöver jag bara avvara en eller två piggelin. Hur går det om man måste skaffa ytterligare en EOS 30, eller en Nikon F90x? För att inte tala om vad optik och andra tillbehör kostar.

Nej, då tror jag hellre att man väljer att sälja sin EOS 300 därför att man förköpt sig på en pryl man inte behöver (semesterfotografen), eller fått något man egentligen inte vill ha (studenten).

MVH /Milosz (som tänker köpa film för 30 000:- istället)
 

Jeppe

Aktiv medlem
MVH /Milosz (som tänker köpa film för 30 000:- istället)
Jo jag har pengar över till film också...och som jag sa så är det ju upp till var och en vilken kamera och vilket intryck denna ger. Själv tycker jag att de flesta systemkameror ger intrycket av att vara just, systemkameror. Jag bara meade om man t.ex. vill fotografera sport, så kan det i vissa fall vara kameran som sätter gränserna, i t.ex. filmframmatning eller AF-Hastighet (javisst, vissa klarar att fokussera manuellt nästan lika snabbt, men långt i från den stora massan).

Knepiga ljussituationer kan också sätta gränser för fotografen och det finns säkert fler exempel. Men som sagt detta var en liten utflikning från ämnet. Naturligtvis har du, precis som Jonas rätt i att fler sålda ger större begagnatmarknad. Men vad Lasse undrade, var ju varför de blir sålda så snabbt.
 
ANNONS