Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder trots korrekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Palm

Aktiv medlem
Hej!

Är rätt ny på att fota så därför kan en del saker jag skriver vara fel (t.ex fel namn) så därför får ni gärna rätta mig!

Jag har en nikon D90, när jag använder mitt 50mm 1,8G och fotar i "M" läge, så får jag alltid bra exponeringar när "exponerings mätaren" säger att jag är rätt. Det blir alltid fina bilder.

Har även ett gammalt Tamron 28-200 3,8-5,6 (IF) vet inte om detta är hela namnet men det är vad jag kunde läsa på objektivet ( har fått det av min bror) När jag slänger på det ojektivet och gör likadant, alltså fotar i "M" läge, och ser till att "exponerings mätaren" säger att jag är i mitten, för en bra exponering, så blir bilden otroligt underexponerad. har även testat att fota i "P" för att se hur kameran jobbar med objektivet. Där blir bilderna ALLTID underexponerade.

Hoppas att det är någon som förstår mitt problem och kan hjälpa mig!

Mvh Sebastian Palm

Blir bilderna alltid lika felexponerade eller varierar det med vilken bländare du använder? Ibland kan bländaren i gamla objektiv krångla, oftast blir bilderna överexponerade då men det kan vara värt att testa.

Om du inte vet, ställ kameran på A och ta en bild på varje bländare på samma motiv. Alla bilder borde bli ungefär lika ljusa, om de är mörkare i någon ände av skalan kan det vara felet.

En annan sak, om du testar med ditt Tamron och ditt 50 mm på samma bländare, får du samma slutartid då?

Testa exponeringen på Tamronobjektivet genom att jämföra mot bilder tagna med Nikon 50mm vid samma slutartid och bländarvärde. Om ljuset vid fototillfället ändrar sig mkt kan du istället använda den inbyggda blixten i manuellt läge (icke TLL). Förmodligen blir exponeringen inte helt lika eftersom ljusgenomsläppning kan skilja mellan objektiv; pytteliten skillnad uppstår säkert om objektiv konstruerats med olika antal optiska element.

Nej, ljusmätaren visar inte "korrekt exponering".

Om bilderna blir mörkare än de borde konstant, oavsett vilken bländare du använder, vid nedbländad mätning, så beror det på att din kamera inte har fått information om objektivets egenskaper. Jag antar att det inte handlar om ett objektiv som är gjort för digitalkamera. Om det genomgående handlar om lika stor felvisning så är det enklaste att helt enkelt inte ställa visningen mitt i, och likaledes om du använder automatik med bländarförval, att ställa en pluskompensation som svarar mot mätarens felvisning.

Det är helt normalt att ett främmande objektiv inte är anpassat, och att man kan behöva ta till såna knep för att det ska fungera bättre.

Lite knepigare är det att det ibland kan slå lite olika, beroende på flera saker, men kamerans ljusmätningssystem är inte anpassat för nerbländad mätning, och kondensorn som sitter i sökarskivan gör att olika stor andel av ljuset träffar mätcellerna vid olika bländaröppning. Så när man jobbar med ett äldre objektiv kan man ibland få lov att ta om med någon annan kompensation, för att få bättre exponering. Man kollar då främst med en kombination av histogram och högdagervarning. Det är inte så snabbt, men det fungerar.

Tack!

Tack så mycket för alla svar! skall Göra lite försök med bägge objektiven för att se ifall det kanske är slutaren som är lite "trasig"

Urban: Objektivet är inte så pass gammalt. Det har har fungerat korret på både en D2x och en D40. Glömde även säga att det i början fungerade utan några problem med min D90, det är nu dom senaste 3 veckorna som problem har uppstått. Skall även testa att ta bilder men istället kolla på Histogram istället för att använda mig av "mätaren" för att kolla hur bilderna blir. Tack för hjälpen!

Mvh Sebastian Palm

ANNONS
Götaplatsens Foto