Annons

Mörka fält på bild från D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Havet

Aktiv medlem
På bilden är det mörkare ringar/fält mellan tallarna. Det har blivit samma sak på flera bilder. Vad är det?? Vad beror det på??

Bilagor

• mörka fält.jpg
    mörka fält.jpg
    29 KB · Visningar: 681
Kanske syntes dåligt - här kommer en delförstoring

Bilagor

• detalj1.jpg
    detalj1.jpg
    18.4 KB · Visningar: 671
Damm på bildsensorn.Borttages lämpligen med en blåstuta. Först: Ta av objektivet, håll kameran med bajonetten nedåt och blås till rent i spegelhuset. Använd sedan kamerans funktion för att rengöra sensorn. Håll åter kameran med objektivöppningen nedåt. Stick sedan in blåstutan så att den är ungefär en cm från sensorn och blås utav bara fan lite överallt. Stäng av kameran (fortfarande med bajonetten nedåt). Förhoppningsvis är prickarna borta nu. Annars blir det till att läsa en annan diskussion om hur man svabbar sensorn med diverse rengöringsmedel.

Tack

Dock har jag inte detta nu så det betyder att dammet måste vara borta antar jag. ?!?!??

Det är damm på sensorn, fäll upp spegeln och blås bort med en liten blåsbälg.. Det har hänt mig vid ett flertal tillfällen. Dammen är små och syns inte för blotta ögat, finns massor av trådar på sensor rengöring i detta forum.. som du kan söka mer info på.

Använd inte tryckluft eller andedräkt..
Utan åk till din kamera butik eller beställ från nätet..

har haft samma problem med min D70, då gick jag till kameradoktorn och köpte följande
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5610&infArtnr=5D24105&flik=sc3

Mvh
Nicklas

Om prickarna sitter på samma plats på alla bilder är det skräp på sensorn. Kommer förr eller senare på alla digitala systemkameror. Man kan försöka blåsa bort med blåspensel då kameran har läge för sensorrengöring. Får man inte bort det så får man ta till något som skulle kunna kallas engångspensel "sensor swab" som ska vara lika bred som hela sensorn, och tillhörande rengöringsvätska. Finns bl.a. på yfo.se
//Uffe

Havet skrev:
Tack

Dock har jag inte detta nu så det betyder att dammet måste vara borta antar jag. ?!?!??

hehe, nädu.. sådan tur har du nog inte.. damm på sensorn är lika vanligt som kottar i en gran...

Att dammet inte syns beror nog helt på hur du fotograferar. Små bländare med ljusa bakgrunder ger bästa möjlighet til latt se dammet. stor bländare och massa röriga detaljer, helst mörka göratt du knappast kan se dammet.. ;) men det finns där!

JohanSandin skrev:
I min värld så pratar man om "ämnet" i forum, inte personer.
Va? Du får ju göra precis vad du vill, men känns det inte lite meningslöst att skriva "Härlig synonym :) ^^" i en tråd från i somras där inget längre diskuteras?
Jag tänkte bara tala om det, ifall du inte ens tänkt på det. Det var inte menat att vara elak eller nåt.

Martin har rätt, det är fullständigt meningslöst att poppa up så gamla trådar, som desutom är avklarade.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto