Annons

Mac och Olympus i luven på varandra.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Mac och Olympus i luven på varandra.
Nu har jag äntligen fått min OM-1 a, men den kommer med dålig smak.
När jag försöker uppdatera kameran visar det sig att uppdatering inte stöds i Mac-datorer!?
Någon som vet eller har tips.
PS: Jag vet att jag borde ha en PC eller i i alla fall en god vän som har en PC.
 

Cygni

Aktiv medlem
Låter konstigt. Vilket Mac OS har du? Jag förmodar att du har programvaran för att göra uppdateringar till kameran.
 

Cygni

Aktiv medlem
Vad jag kan se på deras webbsida så finns det ingen uppdatering till OM-1. Bara en video-lut.Skärmklippshshsjsj.JPG
 

hornavan

Aktiv medlem
Låter konstigt. Vilket Mac OS har du? Jag förmodar att du har programvaran för att göra uppdateringar till kameran.
Monterey 12.3.1. Ja, jag har senaste versionen av OM-workspace.
Jag har just fått veta att det inte finns någon uppdatering ännu, men det är ju inte riktigt grejen.
När jag försöker ansluta kameran till OM-workspace blir jag ombedd att tillåta anslutning, men jag hittar ingen sådan inställning.
 

Bilagor

Senast ändrad:

REPPER

Aktiv medlem
Det är Firewall du kan stänga av och testa. Glöm inte slå på Firewall efter uppdatering
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag tror att det är under fliken Privacy som du hittar instaällningen som de vill att du ska aktivera. Där finns en lista med saker som appar kan vilja komma åt och när du väljer en av dom ser du en listapå vilka som vill ha åtkomst.
Skärmavbild 2022-05-02 kl. 14.34.29.png
 

skalman-63

Aktiv medlem
Jag hade inga problem med min mac och Om-1. Prova med att installera om om-workspace. eller gå in i systeminställningarna på din mac Säkerhet och integritet och ge den tillgång till filer mappar, borde finnas med och bara att bocka för de tomma rutorna. Kolla även under full skivtillgång.



Skärmavbild 2022-05-02 kl. 17.42.57.jpg


Du vet väl att du även kan uppdatera kameran via mobilen med appen oi share från om-system
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag hade inga problem med min mac och Om-1. Prova med att installera om om-workspace. eller gå in i systeminställningarna på din mac Säkerhet och integritet och ge den tillgång till filer mappar, borde finnas med och bara att bocka för de tomma rutorna. Kolla även under full skivtillgång.



Visa bilaga 165217


Du vet väl att du även kan uppdatera kameran via mobilen med appen oi share från om-system
Har du en M1 Mac?
 

MNB

Aktiv medlem
Problem i kombinationer med Apple M1 är inte ovanliga - trots att 1:an inte längre är purung.....
Säger mer om Olympus än Apple tycker jag. Är ju inte Apple som står för att uppdatera Olympus mjukvara.

Såpass länge Apple Silicon har varit ute nu och det är fortfarande vissa som inte uppdaterat sin mjukvara. Bara det får mig att undra hur företaget (Olympus i detta fallet) i övrigt lägger för energi på uppdateringar mm.
 

atotowi

Aktiv medlem
Ber lite om ursäkt, jag har Canon och kunde inte peka ut vilken åtkomst som Olympus ville ha. I inlägg #9 pekas Filer och Mappar ut. Så kika där.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag blev så glad när jag öppnade denna länk, men säg den glädje som varar. Trots omstarter, ominstallation av OM Workspace så fungerar det inte. Antingen är det jag som inte är klok nog, eller så går det inte installera allt som behövs för att kunna uppdatera kamera och objektiv.
När jag försökte koppla in kameran så kom inte någon information på skärmen, det blinkade lite och kändes som den försökte, utan resultat.
 

hornavan

Aktiv medlem
Nu fungerar det! Jag tror att nedladdning av en annorlunda version av OM Workspace var början på lösningen. Med hjälp av era råd har jag dykt djupare än tidigare i systemet och security & privacy, känner jag mig nu som en segrare. Fråga mig inte hur, men nu (tror) jag att allt fungerar. 🥰 Tack för alla råd.
Fotosidan är en fantastisk källa till kunskap.
 
ANNONS