Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac Pro med Vista 64-bit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie

Aktiv medlem
Med risk för att bli utskrattad (jag lever dock alltid under den risken) har jag kikat på att köpa en ny dator för bildbehandling.

Jag kör idag på PC och att gå över helt till MAC är inget alternativ just nu eftersom jag sitter på många PC licenser som kostat satan mycket.

Däremot har jag funderat på att skaffa mig en Apple Pro med dubbla Quad Core processorer - om jag inte är ute och cyklar håller dom bra pris - och köra endast Vista 64-bit på.

Nu till min fråga:
Kan jag köpa en sådan och bara installera min Vista 64-bitars licens i den utan problem? Vad är fördelar resp. nackdelar? Kan Vista hantera hårdvaran på ett optimalt sätt?
 
Är ingen Win-kille men kör bland annat både 32- och 64-bitars Vista på min Mac Pro för test av de applikationer vi utvecklar. Kör både direkt från disk och virtualiserat utan problem.

Vad det gäller specifika program kan nog någon annan ge dig ett bättre svar.

Mvh Henke
 
Freddie skrev:
OK...en bit på väg...tack. Finns det någon PC som matchar Mac Pro i dagsläget?

Om du är nyfiken hemmasnickrare bygger du billigast ihop en sådan PC själv. Annars kan du kika efter arbetsstationer från de större leverantörerna, som Fujitsu-Siemens, HP, IBM, Sun mfl. De har allt från klenare maskiner till likvärdiga med Mac Pro och ännu värre monster om du vill bli riktigt ambitiös.
 
Om du ändå inte ska köra mac os så kan du hitta liknande från t.ex. HP.

Mitt tips är dock att köpa en mac pro, köra mac os och sen vista virtualiserat när det behövs.
 
Freddie, du kan nog byta ut de flesta liceserna utan större kostnad. Hör med respektive programleverantör, de är oftast väldigt bra att ha och göra med.
 
Akerstrom skrev:
Om du ändå inte ska köra mac os så kan du hitta liknande från t.ex. HP.

Mitt tips är dock att köpa en mac pro, köra mac os och sen vista virtualiserat när det behövs.

Tack för svaren!

Tappar jag nån kraft genom att virtualisera Vista eller kör den OS som om det vore en PC?
 
Köp du en mac pro. Intallera vista med boot camp (ingen prestandaförlust)

Starta sen OS X och lek runt en stund och gör sedan som jeppe sa eftersom du kommer bli kär i OS X.

=)
 
Dina egna slutsatser tycker jag låter rimliga.

Om du bygger en PC själv / plockar delar och låter någon datorbutik bygga den så kan du komma undan med en prislapp i ungefär samma klass som Mac Pro, kanske billigare.

Bland Dell och HPs arbetsstationer ligger 2xquad klart mycket högre i pris.

Med tanke på hur mycket arbete och pengar som det rör sig om tycker jag du bör kolla ordentligt de praktiska sidorna kring användandet av Mac Pro som dedikerade Vista64-dator.
 
freka586 skrev:
Dina egna slutsatser tycker jag låter rimliga.

Om du bygger en PC själv / plockar delar och låter någon datorbutik bygga den så kan du komma undan med en prislapp i ungefär samma klass som Mac Pro, kanske billigare.

Bland Dell och HPs arbetsstationer ligger 2xquad klart mycket högre i pris.

Med tanke på hur mycket arbete och pengar som det rör sig om tycker jag du bör kolla ordentligt de praktiska sidorna kring användandet av Mac Pro som dedikerade Vista64-dator.

Jag ser också bara PC med högre pris om man ska köra dubbla quad - MAC Pro verkar riktigt "billig". Sen är det ju inte dumt att kunna köra båda systemen på den som sagt...hmmm...intressant.
 
freka586 skrev:
Bland Dell och HPs arbetsstationer ligger 2xquad klart mycket högre i pris.

Jag får erkänna att det var i höstas jag kollade, inte nu med nya Mac Pro. Men när jag jämförde en HP arbetsstation och en Mac Pro och gav dem samma bestyckning i form av likadana och lika många processorer (2 st dubbelkärniga Xeon var det då), lika mycket minne, jämförbara grafikkort och lika många hårddiskar så var Apple-paketet rejält mycket dyrare ... Och då hade den vanliga s-ata-diskar medan HP-paketet hade snabbare sas-diskar.

Apple gör otroligt fina datorer, men de tar bra betalt för dem ...
 
Freddie skrev:
Tack för svaren!

Tappar jag nån kraft genom att virtualisera Vista eller kör den OS som om det vore en PC?

Det går inte lika fort att köra Vista virtuellt. Ska du köra virtuellt så installera Vista på en egen partition eller helst en egen disk. Dvs inte någon disk image. Jag kör lite olika varianter i VMware fusion och ser att prestandan är bättre direkt mot disk.

Sen om du är sugen på en mac, kolla då som någon annan sa, möjligheten att fixa en cross platform upgrade. Vissa leverantörer så som Quark har en licens oavsett platform. Annars tror jag inte det handlar om några större summor.

//Henke
 
Tack för många intressanta svar.

Det jag kommit fram till är att en Mac Pro nog är en bra lösning - dels verkar den ligga bra till i pris mot PC samt att man köra OS X på den (och kanske sakta gå över)...
 
PMD skrev:
Varför inte? Man kör ju på samma CPU (och inte på en emulerad).
Menar du att I/O blir långsammare? Hur mycket i så fall?

Kanske lite dumt men nu antog jag att det var bild/grafiska applikationer som ska köras.
Det jag haft problem med är att gränssnittet är betydligt slöare. Nu sitter jag inte på något dåligt grafikkort så det kanske är en kombination av hur fusion funkar och drivrutinen för grafikkortet.

Bifogar en länk till ett test mellan boot camp, fusion och parallels. Test

//Henke
 
Parallells är nog lite rappare än Fusion, har jag fått för mig. Intressant test, men de visade ju bara grafer för XP. Jag kanske borde ta och ladda ner deras stora Excel-testark och se hur Vista-prestandan ser ut i detalj.
 
PMD skrev:
Parallells är nog lite rappare än Fusion, har jag fått för mig. Intressant test, men de visade ju bara grafer för XP. Jag kanske borde ta och ladda ner deras stora Excel-testark och se hur Vista-prestandan ser ut i detalj.

Jo, jag har 4 st virtuella maskiner med olika operativ. Vista känns mer krävande och så är det ju även om man kör det direkt på hårdvaran.
Själv har jag utifrån det jag jobbar med upplevt Fusion snabbare än Parallels. Men det har jag inga siffror på. Båda funkar fint.

För att återgå till tråden kan jag bara varmt rekommendera en Mac Pro. Har kört både mac och win under många år och trivs helt klart bäst i OS X. Ett litet tips är att sätta i bra med minne.

Lycka till med ditt köp!

//Henke =)
 
Köp en MacPro - ploppa i lite minne, så kan du utan problem sitta och greja med annat medan du importerar eller batchar något annat i bakgrunden. OS X ger riktigt snabb respons även om du belastar den hårt.
 

Bilagor

  • bild 3.png
    bild 3.png
    29.7 KB · Visningar: 106
Jeppe skrev:
OS X ger riktigt snabb respons även om du belastar den hårt.
På en multicore-maskin, ja. Det går att sega ner OS X rätt mycket på en maskin med en enda CPU.

Å andra sidan säljs det väl knappast några maskiner idag som inte är multicore.
 
ANNONS