Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok min Mac är snygg men om den inte gjorde jobbet skulle den åka ut fortare än kvickt. Mina Windows PC jag tidigare har haft har likaså varit dyra, de har även varit extremt fula, högljudda, struliga och frambringat ett antal tuppjuck..

Vad får man när man kör Mac? Tid över till annat och det är väl värt det lilla extra man får betala för märket.
 
Sedan finns det ju saker man inte ens kan få till något annat än mac oavsett prisklass. Till exempel är ju skärmarna i en egen klass såvitt jag vet, en PC med motsvarande skärm kostar inte nämnvärt mindre.

Touchpaden är också rätt speciell både till storlek och funktioner av vad jag har sett. Tagnentbordet är också riktigt trevligt, ta bara en sak som att det är belyst!

Aluchassiet handlar inte bara om design, det är riktigt stryktåligt och slimmat också. De inbyggda högtalarna är rätt svårslagna om man tittar på 13" modeller. Skärmen håller sig precis där man ställer in den och den går med precis samma motstånd efter många år.

Batterierna har hög kapacitet/datorerna är strömsnåla jämfört med andra bärbara jag testat. Jag hade en 9000 kronors 15" Sony Vaio efter min första 17" mac, batteriet i Sonyn höll mindre än hälften så länge trots att det var minst lika tungt. Dessutom är de väldigt långlivade, när jag sålde min gamla 13" från 2009 hade den 202 laddcykler och låg fortfarande på 87 % av ursprungskapaciteten.

Även om Apple plockar ut en sanslös vinst och därmed tar ut ett överpris för produkterna måste jag säga att prestandan rättfärdigar priset om man ser på konkurrensen! En annan sak är andrahandsvärdet på en mac, när en PC är helt utdaterad och värdelös efter några år har macen kvar 1/3-1/4 av sitt värde enligt min erfarenhet. Jag har haft mina macar mycket billigare än jag hade Sonyn totalt sett.

Nu har jag köpt deras vassaste 13" med extra RAM (14600 kr), den hoppas jag att jag ska kunna ha till 2015 sett till hur de räckt tidigare. Kan jag sälja den för 1/3 av priset då (Lågt räknat!) har jag haft dator för 2500 kr per år. Batteriet kommer antagligen fortfarande att ligga på 70 % eller så, den kommer att ha gått i golvet och den kommer att vara repig, men den kommer att fungera och prestandan kommer inte att vara fullständigt utdaterad förrän då. Jag kommer inte att behöva ha installerat om OS en enda gång, jag kommer inte att ha behövt installera en enda drivrutin, jag kommer altid att ha senaste versionen av OS-X (Utan att installera om hela datorn!!) för ett par hundra per utgåva. Hur har man råd att inte köpa en mac? :)

Och visst finns det paralleller med bilar! Audi, Volkswagen, Skoda och Seat tillverkas av samma koncern med mängder med gemensamma delar. Gå till en handlare och titta på bilar med samma motor (De har mycket mer gemensamt förutom den, precis som datorerna). Det skiljer flera hundra tusen mellan Skodan och Audin. Öppna dörren, sätt dig på förarsätet och smäll igen dörren, först i Skodan och sedan i Audin. Bara det ljudet talar om varför Audin är dyrare!
 
En sak som jag är otroligt trött på är alla okunniga jeppar som ska in och tjata om design, utan att begripa vad design är. Begreppet design begränsas inte till estetik, yta och utseende. När man pratar om Apples design så menar man inte bara att datorn har snygga färger, utan att detaljer och funktioner är genomtänkta (=designade). Ett exempel är hur man ansluter sin laddare till laptopen. Kolla in hur Apple har löst det och jämför med "det fantastiska fyndet som är tiotusen kronor billigare". Det gäller detalj för detalj, datorn igenom - ända in i operativsystemet och i anvisningarna till tredjepartsutvecklarna av mjukvaran.

Ta din billiga laptop, stäng ned locket och ställ den på bordet. Öpnna sedan skärmen med ett finger, utan att hålla emot någonstans på datorkroppen. Testa sedan samma sak med en MacBook... Där har du design i ett nötskal.
 
En annan sak är andrahandsvärdet på en mac, när en PC är helt utdaterad och värdelös efter några år har macen kvar 1/3-1/4 av sitt värde enligt min erfarenhet.

Hur har man råd att inte köpa en mac? :)

Andrahandsvärdet är ju dock enbart ett resultat av att Apple uppdaterar sina maskiner så sällan, och därmed helt artificiellt. Jag säger inte att det är FEL med artificiella prsibilder, samma parallell kan ju dock dras till andra premiummärken i andra marknadsområden.
 
Det är naturligtvis märket och produktdesignen du får betala för om du väljer Apple prylar. Apple försöker få folk att tro att deras produkter är exklusiva genom att prissätta dem högre än andra och ge dem en blank simpel design. Det är klassiska marknadsföringstrick som tyvärr många människor faller för utan att tänka efter först.

/ Magnus

Kan du redovisa lite siffror för det där? Hur många kronor får man betala för märket? Eller är det bara lösa gissningar?
 
i anvisningarna till tredjepartsutvecklarna av mjukvaran.

DÄr vill jag dock argumentera lite, Apples riktlinjer för OSX är vaga, har inga definierade lifscykler och som regel relativt motsägelsefulla. Men, de HAR gjort framsteg de senaste åren, men de är fortfarande långt efter Microsoftvärlden.

För iOS ser det dock helt annorlunda ut med dokumentationen. Där är de något av ett föredömme.
 
Kan du redovisa lite siffror för det där? Hur många kronor får man betala för märket? Eller är det bara lösa gissningar?

Rent krasst är det ju egentligen bara att kika på apples vinst kontra sålda enheter. Tyvärr har ju inte apple någon skyldighet att redovisa intäckterna från AppStore / iTunes separat, så det är i princip omöjligt att få fram siffrorna.

Jag vet dock vad tullvärdet på en MacBookPro är... Jag vet även vad det är på en Panasonic-laptop. Det är inte synd om Apple ;)
 
Sedan finns det ju saker man inte ens kan få till något annat än mac oavsett prisklass. Till exempel är ju skärmarna i en egen klass såvitt jag vet, en PC med motsvarande skärm kostar inte nämnvärt mindre.

Skärmarna är i en klass för sig och inte till det possitiva. På stationära sidan har till och med Dell bättre skärmar. På laptopsidan har HP betydligt bättre skärmar.

Skärmarna är dock inte dåliga, men dom är definitivt inte toppskikt.

/Karl
 
Rent krasst är det ju egentligen bara att kika på apples vinst kontra sålda enheter. Tyvärr har ju inte apple någon skyldighet att redovisa intäckterna från AppStore / iTunes separat, så det är i princip omöjligt att få fram siffrorna.

Jag vet dock vad tullvärdet på en MacBookPro är... Jag vet även vad det är på en Panasonic-laptop. Det är inte synd om Apple ;)

Som jag minns det så tjänar Apple allt mindre på sina datorer, trots att försäljningen ökar i antal räknat. Istället drar de in kulorna på iTunes, App Store samt iOS-enheter. Dock minns jag inte exakt var och när jag läste det, så några exakta siffror har jag inte. MacPro-försäljningen ger tydligen så lite överskott att de överväger att lägga ned den, vilket skulle lämna mig och många proffsanvändare i en prekär situation.
 
Som jag minns det så tjänar Apple allt mindre på sina datorer, trots att försäljningen ökar i antal räknat. Istället drar de in kulorna på iTunes, App Store samt iOS-enheter. Dock minns jag inte exakt var och när jag läste det, så några exakta siffror har jag inte. MacPro-försäljningen ger tydligen så lite överskott att de överväger att lägga ned den, vilket skulle lämna mig och många proffsanvändare i en prekär situation.

"allt mindre" betyder inte "lite" ... trust me ;) Men ja, visst är det tvivelsutan så att det är AppStore som accelererar mest.

MacPro är ju dock lite en produkt utan en marknad numera, ja. Det avsedda målsegmentet har ju insett hur otroligt mycket billigare det är att använda CUDA-baserade renderingsfarmar, kombinerat med att OS X ju (i ärlighetens namn) totalt misslyckats att slå sig in bland de stora företagskunderna mycket på grund av bristen på centralstyrningsmöjligheter.
 
Så bytte du från Windows 95 till OS/X Snow leaopard?

/Karl

Nej... jag har i drygt 15 år kört windows & linux och använder fortfarande båda systemen både professionellt och hemma men om man jämför är det en helt annan känsla att arbeta med en mac och macos jämfört med en pc med windows...

Tex använder jag mycket hellre min privata iphone framför min arbets android just pga att att android känns hoplappat, är inte samma i olika tillverkares telefoner och flyter inte lika mjukt.... just den känslar genomsyrar apples produkter till skillnad från windows...

Apple lägger väldigt mycket ansträngning på användarens upplevelse och har fördelen med att dom vet exakt vilka hårdvaror systemet skall snurra på....
 
Tex använder jag mycket hellre min privata iphone framför min arbets android just pga att att android känns hoplappat, är inte samma i olika tillverkares telefoner och flyter inte lika mjukt.... just den känslar genomsyrar apples produkter till skillnad från windows...

Jag håller med om att iOS är en helt otrolig plattform. Hatten av där. Jag kör en 4s som jobbofon, och en One X privat.

Men avsaknaden av "flyt" i Android beror på en enda sak: Innan Android 4.0 var det inte möjligt att använda hårdvaruaccelerering för användargränssnittet.

Men en One X spöar (på ren svenska) sk*ten ur 4s vad gäller "flyt".
 
Andrahandsvärdet är ju dock enbart ett resultat av att Apple uppdaterar sina maskiner så sällan, och därmed helt artificiellt. Jag säger inte att det är FEL med artificiella prsibilder, samma parallell kan ju dock dras till andra premiummärken i andra marknadsområden.

Men samtidigt kan det ju indikera att en mac inte är helt slut även om den är gammal. Till exempel batteriet, som är en avsevärd kostnad att byta på en begagnad dator, kanske funkar på en mac medan det behöver bytas på en lika gammal PC, det är min erfarenhet. Den blir inte heller sladdrig i skärmen, det är ingen plast som spricker och så vidare.

Men visst, Apple hade gärna fått komma med nya modeller oftare för min del... Eller iallafall sänka priserna så att prestanda per krona inte sjunker med tiden! Å andra sidan kanske de glesa uppdateringarna gör att när modellerna väl kommer är de mer genomarbetade.
 
Men en One X spöar (på ren svenska) sk*ten ur 4s vad gäller "flyt".

Nja, konverterade nyligen från Iphone privat till One X eftersom jag var ute efter större skärm och ville testa ett system där jag kan anpassa det efter hur jag vill ha det. Gillar X:en och är nöjd med den, men anser inte att det är några jätteskillnader mot Iphonen (som jag har som jobbtelefon). Måste också säga att Iphonen känns rejälare i byggd.

Edit: Vet inte varför, men det känns faktiskt som att spel flyter på bättre på Iphonen än på X:en, men har å andra sidan i ärlighetens namn bara testat ngn enstaka gång.
 
Edit: Vet inte varför, men det känns faktiskt som att spel flyter på bättre på Iphonen än på X:en, men har å andra sidan i ärlighetens namn bara testat ngn enstaka gång.

Det kan jag köpa (jag äger bara två spel till min iPhone, och inga till mina Droid-lurar). Det är ju lite samma situation där som på "PC versus spelkonsol". En iPhone är en iPhone är en iPhone (känd hprdvara). På Androidsidan väljer man att programmera mer mot "minsta gemensamma nämnare" Seftersom man annars måste ta hänsyn till saker som Qualcomm? SystemOnAChip? Tegra? Tegra3? etc...
 
Edit: Vet inte varför, men det känns faktiskt som att spel flyter på bättre på Iphonen än på X:en, men har å andra sidan i ärlighetens namn bara testat ngn enstaka gång.

iFånarna har starkare grafikprocessor medans Androidvärstinglurarna har starkare processor. Det är förmodligen det som ger iFånarna fördel när det gäller spel.

/Karl
 
Hejsan!
Var inne på att skaffa ny dator till hemmet. Kollade runt både på PC samt Mac.
Det som slog mig var att det är samma processorer, minne, grafikkort, ja allt faktiskt i båda datorerna. Priset skillde ungefär 10 000:- mellan datorerna, med samma prestanda.
Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!

Jag kan inte förklara prisskillnaden 10.000 kr men jag kan i alla fall dela med mig av mina erfarenheter. Jag har använt PC sedan mitten på 90-talet när jag skaffade min första maskin. Jag har sedan dess haft mängder med PC:s, bärbara och stationära. Både privat och i arbetet. Jag har jobbat som IT-tekniker på en grundskola med PC:s. Med andra ord så har jag haft rätt bra kunskaper för att hantera PC-datorer. Jag har därför också väldigt ofta blivit anförtrodd av nära, kära, bekanta och kollegor för att fixa problem med deras PC:s.

Jag skaffade min första MAC för några månader sedan, en MacBook Pro 13" som kostade strax under 10.000 kr. Jag har ingen aning om vad en motsvarande PC hade kostat men jag vet att vad jag än sparat på en sådan så hade jag ändå, nu när jag sitter med facit i hand, struntat blankt i det. Livet med Mac är enkelt. Den tid jag lagt på strul med PC lägger jag nu på annat. Och min tid är dyrbar, ja ovärderlig skulle jag säga. Jag förstår i alla fall att en del av hårdvaran kostar mer än en billig plastig PC. Aluminiumchassi, en sanslöst bra touch-platta som bl a känner av 1, 2, 3 och 4 fingrar. Den är supertyst, har belyst tangentbord och bra ljud. Skärmen är ok men jag tycker personligen att upplösningen är dålig. Jag vill ha minst full HD. Men det är inga problem när jag kopplar den till en extern skärm.

Förra veckan fick jag en ny laptop som arbetsmaskin, en PC (Dell). Den har Windows 7 och den har strulat från dag 1. En del enheter i enhetshanteraren är okända. Har scannat Dells supportsidor efter drivisar och mjukvara men det vill sig inte. Låt säga att den hade varit min mammas dator. Då hade hon varit chanslös.

Så numera rekommenderar jag ALLA jag känner att så fort som möjligt byta till MAC. Men det är ju bara för att jag ska slippa hjälpa dem med deras trötta PC-datorer.
 
Jag kan inte förklara prisskillnaden 10.000 kr men jag kan i alla fall dela med mig av mina erfarenheter. Jag har använt PC sedan mitten på 90-talet när jag skaffade min första maskin. Jag har sedan dess haft mängder med PC:s, bärbara och stationära. Både privat och i arbetet. Jag har jobbat som IT-tekniker på en grundskola med PC:s. Med andra ord så har jag haft rätt bra kunskaper för att hantera PC-datorer. Jag har därför också väldigt ofta blivit anförtrodd av nära, kära, bekanta och kollegor för att fixa problem med deras PC:s.

Jag skaffade min första MAC för några månader sedan, en MacBook Pro 13" som kostade strax under 10.000 kr. Jag har ingen aning om vad en motsvarande PC hade kostat men jag vet att vad jag än sparat på en sådan så hade jag ändå, nu när jag sitter med facit i hand, struntat blankt i det. Livet med Mac är enkelt. Den tid jag lagt på strul med PC lägger jag nu på annat. Och min tid är dyrbar, ja ovärderlig skulle jag säga. Jag förstår i alla fall att en del av hårdvaran kostar mer än en billig plastig PC. Aluminiumchassi, en sanslöst bra touch-platta som bl a känner av 1, 2, 3 och 4 fingrar. Den är supertyst, har belyst tangentbord och bra ljud. Skärmen är ok men jag tycker personligen att upplösningen är dålig. Jag vill ha minst full HD. Men det är inga problem när jag kopplar den till en extern skärm.

Förra veckan fick jag en ny laptop som arbetsmaskin, en PC (Dell). Den har Windows 7 och den har strulat från dag 1. En del enheter i enhetshanteraren är okända. Har scannat Dells supportsidor efter drivisar och mjukvara men det vill sig inte. Låt säga att den hade varit min mammas dator. Då hade hon varit chanslös.

Så numera rekommenderar jag ALLA jag känner att så fort som möjligt byta till MAC. Men det är ju bara för att jag ska slippa hjälpa dem med deras trötta PC-datorer.

Att OS/X passar dig bättre tänker jag inte säga mot. Dom flesta PC-touch-plattor klarar också av 1,2,3 och fyra fingrar och använder det också. Jag har ett antal gestures sparade för att starta program osv på min ASUS netbook.

Dell har väldigt bra support (på plats) så om laptopen uppför sig så kan jag säga att den är trasig. Ring supporten och se till att dom lagar eller ersätter den.

PCn finns som sagt i ett gäng kvalisorter Mac:ar bara i en. Bra eller dåligt? Vill man ha Macs kvalisort så är det bra, vill man ha något billigare eller något bättre är det dåligt.

/Karl
 
j2^ och Falumas

Aha, då fattar jag. Har ändå inte tänkt att använda X:en för spel men blev ändå förbryllad men nu förstår jag varför.
 
j2^ och Falumas

Aha, då fattar jag. Har ändå inte tänkt att använda X:en för spel men blev ändå förbryllad men nu förstår jag varför.
Jag vill dock lite säga emot det Falumas sa att iPhone har kraftigare GPU än Android-lurar. Jag vill ändra till "iPhone har kraftigare GPU än _majoriteten_ av Androidlurarna. Men vissa Android-flaggskep (Exempelvis just One X) har riktigt löjligt kraftiga GPUer".
 
ANNONS