Annons

Macbook - prisvärd?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomtenisse

Avslutat medlemskap
Nu har jag lyckats tjata mig till en egen dator av morsan, och det ska bli en bärbar.

Jag har tittat på Macbook och har läst en del om den här på fotosidan och jag tycker den verkar vara ett prisvärt alternativ.

Det jag ska använda den till är följande:

Bildhantering (förvaring, photoshop etc.)
Surf (ex. fotosidan)
Skolarbete (skriva, googla etc.)
Musik
Film

Finns det någon annan dator som kan vara mer prisvärd än Macbooken? Jag stör mig lite på att den bara har 13" skärm, men jag kommer förmodligen köpa en annan skärm och koppla in också...

Pristaket ligger nog runt 10.000:-

Tacksam för tips o råd.

P.S. Jag vet att det finns många trådar ang. Macbook, men jag tyckte inte riktigt att jag fick de svar jag sökte av de trådar jag hittade... Dessutom var jag för lat för att leta nogrannare... Förlåt :)

Valet är enkelt

Tjena Anton!
Du är helt på rätt väg när det gäller valet.
För att slippa krångel (systemkrascher) osv är en
Macbook perfekt för dig och ditt ändamål.

Mackarna är ju riktiga Arbetshästar när det
gäller Multimedia som alla vet och de program du
kommer använda dig av, typ Adobes programserie
fungerar faktist bäst på Apples maskiner.

På PC sidan så finns det ju lite mer konfigurationer
att välja mellan men ska du upp i samma prestanda som
en Macbook så kostar en PC faktiskt mer.
Allt detta har jag egen erfarenhet av från många års
användande av både PC och Mac.

Än en gång. Du lär inte bli besviken den dagen du
väl sitter där med din Macbook.

Ett tips är att köpa en Begagnad som första-Mac.
Många där ute köper ju en och inser efter ett tag
att Mac inte var något för de, så de väljer att
gå tillbaks till PC-världen.
Då kan de sälja billigt eftersom de vill byta snabbt!

Jag själv äger 4st Mackar och en bärbar PC.
Det enda jag har PCn till idag är att köra AutoCAD på.
Jag lovar dig att Photoshop rullar bättre i OSX än Windows XP.
...och Vista vill ja inte ens prata om ;) Urgh!!

Lycka till med ditt köp!

/Mvh Per

Ja, Macbook är en trevlig och ganska prisvärd dator med tre stora fördelar.

1. Du kan köra MacOS.
2. Du kan köra både MacOS och Windows.
3. Det medföljer ett mycket bra programpaket för att hantera digitalbilder, digital musik och digital video.

ErlandH skrev:
Ja, Macbook är en trevlig och ganska prisvärd dator med tre stora fördelar.

1. Du kan köra MacOS.
2. Du kan köra både MacOS och Windows.
3. Det medföljer ett mycket bra programpaket för att hantera digitalbilder, digital musik och digital video.

...plus en annan stor fördel; Du slipper krångla med virus och antivirusprogram.

Nu kör jag visserligen också med en MacBook, men om man inte är en total nolla vad gäller datorhantering behöver man inte få virus även om man använder Windows ...

AFE skrev:
Nu kör jag visserligen också med en MacBook, men om man inte är en total nolla vad gäller datorhantering behöver man inte få virus även om man använder Windows ...

Nej, om man är väldigt uppmärksam kan man nog slippa det. Men i Macmiljö är risken obefintlig. Det har funnits virus skrivna för Mac, men det var på OS9 tiden. Mac OSX är ett säkrare system.

Om man skippar tramset med att man skulle slippa krångel med mac och att 50% av klassens inköpta macbooks fått lämnas in för reparation så är det väl en rätt hygglig dator.

Systemkrångel finns där i lika stor utsträckning som för windows, möjligen bortsett från virus. Det senare är faktiskt inte så lätt att avgöra eftersom de vanligaste virusen idag är trojaner och informationshämtare så de syns sällan om man inte har ett antivirusprogram. Vilket de flesta inte har på sina mac...

Hur som helst så är det en rätt trevlig dator men det är en bärbar pc oxå för dom pengarna. Frågan handlar nog mer om ifall man vill köra OSX eller windows, och hur viktigt det är att vara inne med t ex en vit macbook...

/Maverick

iBoat skrev:
Nej, om man är väldigt uppmärksam kan man nog slippa det. Men i Macmiljö är risken obefintlig. Det har funnits virus skrivna för Mac, men det var på OS9 tiden. Mac OSX är ett säkrare system.

Man behöver faktiskt inte vara så himla uppmärksam. Har man ett modernt virusskydd installerat i Windows får man inga virus där.

Därmed inte sagt att mac inte är roligare :)

AFE skrev:
Man behöver faktiskt inte vara så himla uppmärksam. Har man ett modernt virusskydd installerat i Windows får man inga virus där.

Därmed inte sagt att mac inte är roligare :)

Förstår vad du menar. Min erfarenhet av virusskydd är att de tar ganska mycket resurser av prestandan. Nu är det ganska längesedan den sista Windowsmaskinen åkte ut från mitt hem så det har kanske blivit bättre med den saken på senare år.

MEN HALLÅ!!

När fan ska ni lära er att hålla er till tråden!!
Jag blir så trött på tjafs om MAC vs PC.!!

Jag tror inte "Anton" är intresserad av erat TJAT
om VIRUS o.s.v...
Han ville ha hjälp med Datorköp å inget annat!
Är det någon av er som läst första inlägget??
Svara gärna på det istället för på varandra!

Hälsningar Per

Re: MEN HALLÅ!!

TickTaC skrev:
När fan ska ni lära er att hålla er till tråden!!
Jag blir så trött på tjafs om MAC vs PC.!!

Jag tror inte "Anton" är intresserad av erat TJAT
om VIRUS o.s.v...
Han ville ha hjälp med Datorköp å inget annat!
Är det någon av er som läst första inlägget??
Svara gärna på det istället för på varandra!

Hälsningar Per

Lugna ner dig!
För Anton kan det vara värdefullt att veta detta om virus!
Vill inte heller ha en ny tråd, "Mac vs PC". Men jag kommer att fortsätta svara på frågor som handlar om det jag har stor erfarenhet av.

P.S Tycker du att ditt inlägg hjälper Anton?

Jag såg igår att man säljer ut en svart MacBook 2,2 GHz på PC City i Barkarby för under 11000 kr. Det är den förra modellen som var aktuell till för en månad sedan.

Re: Re: Re: MEN HALLÅ!!

Danlo skrev:
Pers inlägg kanske inte hjälpte Anton så mycket, men han har faktiskt rätt.

Han har rätt i att vi inte ska skapa en ny tråd om Mac vs PC. Men jag gillar inte att bli påhoppad!

Over & out från mig i den här redan urspårade tråden.

Hej Anton,
Macen är ett bra val. De flesta PC har en så dålig skärm att det inte går att redigera bilder på dem. Jag ar själv haft en drös PC Lap tops och ingen av dem har jag vågat redigera bilder på. Det ser kass ut när man öppnar dem på en riktig maskin som är kalibrerad. Detta trots att jag försökt kalibrera lap top skärmen med Eye One.
Man måste ha en extra skärm för någorlunda resultat.
Macen har en skärm som är bra.
Kör själv fortfarande med PC om någon undrar.

Re: Re: En prisvärd dator

PerFogelberg skrev:
Mycket pengar för en två generationer gammal dator. Den har heller inte Leopard.

Leopard följer visst med och även Tiger.
Samt annan utrustning som är tillköpt.
Läs annonsen.
Dessutom släpptes denna modell i mitten av 2007
så gammal är den ju inte direkt ;)
Fakta om Releasen finns här:
http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=mb_mid_07&performa=off&sort=date&order=ASC

Angående priset...
Visst kanske man kan hitta en lite billigare men jämför man
med en ny idag som har bättre prestanda så får du ge 11.795kr

Samma prestanda kostar idag 9800. Dock utan DVD-brännare och trådlös mus.

Är man student så får man 10% rabatt av Apple. Det blir ungefär 8800 kr. Är budgeten 10000 kr hade jag valt mellanmodellen på 2,4 GHz.

ngr tankar..

Det tråkiga med Macbook,en är att den med sin 13,3" skärm är näästan lika stor som en typ powerbook 15,4" (minus ngr få mm).. Detta betyder att det är mycket mer plast/fläsk runt skärmen och det är ju varken så fint eller trevligt. Nu har ju macbooken en inbygd webcam som gör att "karmen" blir lite bredare, men surt är det ändå.

Jag köpte tex ett secondskin som skulle vara för den nya macbook.. väl hemma så såg jag ju att jag lika gärna hade kunnat köra vidare med det secondskin jag hade till min gamla powerbook.

Jag trodde att jag hade köpt en nättare dator. Där köpte jag alltså grisen i säcken eftersom jag inte hade läst på vad gäller måtten :/

Men visst är den trevlig. Absolut!

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto