Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Macro - mellanring bra alt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Jag har länge velat äga en macro men då det kostar mycket pengar så kanske en mellanring är att tänka på. Vill komma rikigt nära och även ha snygg oskärpa runt om motivet. Motiv kan vara allt vackert man finner i naturen.

Jag har en Canon 50mm samt så funderar jag på att köpa Sigma 70-200. Skulle det funka att köpa mellanringar för dessa två? Vilka ska jag ha då? Behöver hjälp med tekniska specifikationer då jag ska köpa det via B&H. Risken är annars att jag köper hem helt fel grejor...

Tacksam för svar!

//Marie

Visst funkar det med med mellanringar, men det är smidigare med macro. En Sigma macro 50 mm är inte så tokdyr, dessutom kan du ju sälja din Canon 50mm då.

Ska du ändå köra mellanringar så är Kenkos mellanringar billiga och bra. Finns ingen anledning att köpa Canons. Det finns dem som hävdar att de görs i samma fabrik. Det finns ju ingen optik i mellanringar, så fabrikatet påverkar inte bildkvaliteten.

Kenko säljs hos Scandinavian Photo.

Jo, jag håller med dig Magnus om att det är smidigare med objektiv.

Kan man säg att skillnaden mellan fast 50mm och 50mm macro är att jag kan komma närmare med kameran? Annars är de likadana ungefär?

Fördelen med mellanringar är att de kan användas till de flesta objektiv för att komma närmare. Jag använder ibland flera mellanringar, tex två st FD 25 till mitt 200 mm 2,8 och 100 mm 2,8, för att komma riktigt nära.

Jag har också använt bälg + mellanringar, men då har jag ingen automatik alls utan får blända ner före exponeringen.

Jag har ju visserligen inte någon digital SLR, men principen är ju densamma.

Marie,
Det är stor skillnad att använda ett riktigt Makroobjektiv. Med t.ex. ett 150/2,8 objektiv kan du komma tillräckligt nära för att bilden skall bli bra utan att komma så nära att du skrämmer bort objektet.

Om du sätter på en mellanring på ett 50-objektiv kommer du så nära att objektet försvinner innan du tagit bilden.

Om du t.ex. skall fota något som flyger oförutsett hit och dit t.ex. en fjäril i flykt behöver du ha 1/1000 till 1/2000 och då måste objektivet vara 2,8 för att få tillräckligt ljus. Mellanringar lägger på 1-2 steg.

Din idé att köpa Sigma 150/2,8 är helt OK, fortsätt den tanken.
Christer

Förutom Macroobjektiv så ska jag köpa Sigma 70-200mm/2,8, men skulle man då inte kunna köpa mellanring/konverter till den istället för till min 50mm? Förstår att jag tappar bländarsteg, men kanske är det en bra början tills nästa inköp...

Jag förstår inte riktigt när man ska använda mellanring och resp konverter?

Christer1 skrev:
Marie,
Det är stor skillnad att använda ett riktigt Makroobjektiv. Med t.ex. ett 150/2,8 objektiv kan du komma tillräckligt nära för att bilden skall bli bra utan att komma så nära att du skrämmer bort objektet.

Om du sätter på en mellanring på ett 50-objektiv kommer du så nära att objektet försvinner innan du tagit bilden.

Om du t.ex. skall fota något som flyger oförutsett hit och dit t.ex. en fjäril i flykt behöver du ha 1/1000 till 1/2000 och då måste objektivet vara 2,8 för att få tillräckligt ljus. Mellanringar lägger på 1-2 steg.

Din idé att köpa Sigma 150/2,8 är helt OK, fortsätt den tanken.
Christer

Nja, det är inte på grund av MELLANRINGARNA som hon skrämmer motivet utan för att det är en 50 mm glugg. Skaffar hon sig ett 50mm macro, så kommer hon skrämma motivet likadant.

Så om vi delar på päron och äpplen så säger vi att hon bör öka bränvidden för att inte skrämma objekten. Sen om hon väljer mellanringar eller riktigt macro är en annan femma.

Marie,
Du specifierade inte att det var ett 70-200/2,8 som du tänkte köpa.
På det kan du ha både konverters och mellanringar t.o.m samtidigt.
En 1,4 konverter förlänger brännvidden till max 280mm

En 2,0 konverter förlänger brännvidden till max 400mm.

Mellanringarna kortar ner minsta brännvidden. Mer ju fler du monterar.

Om du köper Sigma objektiv köp då deras konverters om du köper Canon objektiv köp då Canons extenders så är du säker på att det fungerar. Det är ju ganska långt till B&H för att byta om du köper fel.

Att dessutom ha ett Sigma 150/2,8 MACRO är naturligtvis bra när man vill fotografera småkryp.
Vad jag förstår går Sigma 1,4 konvertern att montera på det med bibehållen AF.
Då kryper du ner i lätt "Lennart Nilsson klass" med bilderna.
Lycka till.
Christer

Christer1 skrev:
Mellanringar lägger på 1-2 steg.
All fokusering som sker genom utdrag sänker ljusstyrkan. Vid "vanlig" fotografering så märks det dock inte eftersom utdraget är så litet.

Moderna makroobjektiv kommer runt det problemet med s.k. internfokusering vilket innebär att objektivet inte dras ut vid fokusering utan istället ändras brännvidden (lite förenklat).

PD

Atena skrev:
Jag förstår inte riktigt när man ska använda mellanring och resp konverter?
En telekonverter sätter man mellan objektivet och kamerahuset. Den innehåller en linsgrupp som förlänger objektivets brännvidd helt enkelt. Vanligen har telekonvertrar 1.4 eller 2 gångers förlängning. Närgränsen för objektivet ändras inte, men eftersom brännvidden ökas så blir förstoringen större.

En mellanringar är helt enkelt en ring utan innehåll (inga linser) som man sätter mellan objektivet och kamerahuset. När man fokuserar ett vanligt enkelt objektiv så drar man ut det från kamerahuset (det sker förstås helt inne i objektivcylindern). När man har fokuserat så nära man kan så är objektivet maximalt utdraget. Vad mellanringen alltså gör är att ordna så att utdraget blir längre och man kan därmed fokusera närmare.

PD

Tack Per! Nu förstår jag äntligen funktionen av dessa två och kan själv fundera vad jag ska ha till vilket objektiv.

Tack allehopa för att ni delade med er av era erfarenheter och kunskaper!

PMD skrev:
En telekonverter sätter man mellan objektivet och kamerahuset. Den innehåller en linsgrupp som förlänger objektivets brännvidd helt enkelt. Vanligen har telekonvertrar 1.4 eller 2 gångers förlängning. Närgränsen för objektivet ändras inte, men eftersom brännvidden ökas så blir förstoringen större.

En mellanringar är helt enkelt en ring utan innehåll (inga linser) som man sätter mellan objektivet och kamerahuset. När man fokuserar ett vanligt enkelt objektiv så drar man ut det från kamerahuset (det sker förstås helt inne i objektivcylindern). När man har fokuserat så nära man kan så är objektivet maximalt utdraget. Vad mellanringen alltså gör är att ordna så att utdraget blir längre och man kan därmed fokusera närmare.

PD

Hmm, jag tycker det blir förvirrande när man pratar om någonting och kallar det för något annat.

För mig är en KONVERTER något som konverterar, dvs får exempelvis en Nikonglugg passa en Canonkamera, eller manuell Canonglugg passa på en EOS.

Det som fördubblar bränvidden, brukar kallas EXTENDER, för den "extends" the brännvid. :)

Och slutligen mellanringar är just bara mellan RINGAR, dvs inga linser emellan.

Tusen gånger har jag sett diskussion om "konvertrar" för att senare fattat att de menar extender. Bara förvirrande.

froderberg skrev:
Till en 70-200/2,8 är det många som kör en försättslins som ger 50 centimeters närgräns.

Försättslins har jag inte hört talas om. Vad har 70-200 för närgräns? Om man sätter dit en försättslins, kommer man närmre motivet? Eller rättare sagt, vad betyder närgräns?

Atena skrev:
Försättslins har jag inte hört talas om. Vad har 70-200 för närgräns? Om man sätter dit en försättslins, kommer man närmre motivet? Eller rättare sagt, vad betyder närgräns?

Närgränsen på Canon 70-200:eek:r är 1,5 meter. Med försättslinsen kommer du en meter närmare vilket med 200 mm blir rätt mycket. Sedan kan du använda zoomen för att variera utsnittet. För att plåyta på andra avstånd får du ta av filtret.

Maria,

Canon 70-200/2,8 har 1,5 m som närgräns.

Den kortaste närgränsen för Sigma 150/2,8 MARCO är 38 cm, som jag skrev i direktmail till dig. Och då har du rejäl förstoringsgrad.

Björn Arvidsson har dessutom använt 1,4 konvertern när han tog denna fantastiskt fina bild med Sigma 150/2,8.

Se:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=461168

Så det finns mycket roligt att göra med detta MACRO-objektiv.
Jag skall också skaffa 1,4 konvertern.
Christer

Jag kollar nu efter en konverter till sigma 70-200 på B&H:s hemsida, men det finns så många olika att jag är rädd att välja fel.

T ex hittade jag dessa:
Kenko
1. 1.5x DG AF Teleplus Teleconverter for Canon EOS

2. 2x AF Teleplus MC4 Autofocus Teleconverter for Canon EOS

3. 2x MC7 DG AF Teleplus Autofocus Teleconverter for Canon EOS

Vet något om dessa tre exempel skulle passa Sigma 70-200? Vad betyder Teleplus? Vad är det för skillnad mellan de tre ovan och Sigma 1.4x EX APO Teleconverter for Canon EOS ? Tyvärr är Sigma Out of Stock. Kenko har jag allmänt hört ska vara bra.

Tacksam för svar!

//Marie

Då skulle jag hellre köpa Sigma konverter, Sigma 1.4x EX APO Teleconverter för Canon EOS, av Cyberphoto. Om den inte går att använda får du byta eller lämna tillbaks.
Jag köpte en Kenko PRO till Sigma 150:an men den funkade inte bra. Man skall nog hålla sig till samma fabrikat som objektivet för att vara på säkra sidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto