Annons

Macro - mellanring bra alt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då passar jag på och nyttjar tråden jag också.

Kan man använda mellanringar eller extender till ett EF-S objektiv t ex EF-S 60 mm/2,8?

För att förlänga brännvidden tänkte jag främst. Närgränsen är ju bra (23 cm) på det objektivet, men ibland känns det som om man får krypa för nära.

Mellanringar förkortar brännvidden
Konverters förlänger brännvidden.

I vissa lägen går det att använda både mellanring(-ar) och konverters för att få önskad brännvidd.

Per Krook skrev:
Canons originalextenders går inte att använda, men deras senaste mellanringar skall fungera. (De heter EF12 II och EF25 II.)

Oerhört egocentriskt att citera sig själv... men jag vill förtydliga mig lite. Originalextenders går alltså inte att använda för sig själva - i kombination med mellanringar är en annan femma. Precis som kloka personer redan varit inne på!

Vad gäller mellanringarna så tror jag inte att de äldre fungerar med EF-S. Jag tror att man måste ha generation II.

Uttryck skrev:
...
Kan man använda mellanringar eller extender till ett EF-S objektiv t ex EF-S 60 mm/2,8?
...

Mellanringar OCH extender funkar nog bra. Enbart extender funkar nog inte, eftersom den främsta linsgruppen på bra extenders sticker ut ganska bra framåt, ca 10-15 mm eller nåt sånt.

MVH /Micke

Ok, men vad ska jag ha då för prylar att förlänga mitt 60 mm macro till t ex 100 mm eller 135?

Och föresten, blir bildkvaliteten sämre m extenders? Borde ju bli liiite sämre antar jag men märker man det?

Som sagt, med mellanring också funkar alla extenders. Men om du absolut inte vill ändra närgränsen blir det nog svårt, möjligen att någon försättslins ger den effekten men det är jag osäker på. De brukar vanligen vara det minst kvalitativa alternativet.

Det finns dock extenders som inte har en framåtskjutande linsgrupp, tror att Kenko är sån, och de kan du i princip montera bakom vilken optik som helst.
Har inte kört den själv men har en aning om att den inte håller lika hög klass som Canon eller Sigmas APO EX.

De har jag kört och de ger lite olika resultat beroende på vilken optik du kopplar den mot. Med fast optik vill jag påstå att skärpan blir väldigt bra, speciellt med 1,4x konvertrarna.
Jag har idag en 1,4X Sigma APO EX som ger en nyans sämre skärpa på mitt 100-400L men fullt acceptabelt. 2,0x konvertrarna är inte lika skonsamma mot skärpan som de kortare, men det beror ju på dina kvalitetskrav också.

MVH /Micke

Senast ändrad:
zoki skrev:
Hmm, jag tycker det blir förvirrande när man pratar om någonting och kallar det för något annat.

För mig är en KONVERTER något som konverterar, dvs får exempelvis en Nikonglugg passa en Canonkamera, eller manuell Canonglugg passa på en EOS.

Det som fördubblar bränvidden, brukar kallas EXTENDER, för den "extends" the brännvid. :)

Och slutligen mellanringar är just bara mellan RINGAR, dvs inga linser emellan.

Tusen gånger har jag sett diskussion om "konvertrar" för att senare fattat att de menar extender. Bara förvirrande.
Det som på engelska kallas "tele extender", eller "tele converter" brukar på svenska ofta kallas telekonverter, men mera korrekt är förstås teleförlängare. Det senare namnet användes mest förr innan engelskans massiva anfall på det svenska språket.

"Telekonverter" brukar man även kalla de mojänger som man skruvar på framtill på ett objektiv för att förlänga dess brännvidd.

En grunka som anpassar ett objektiv från ett märke till att passa på en kamera från ett annat märke brukar kallas anpassningsring.

PD

Christer1 skrev:
Mellanringar förkortar brännvidden
Konverters förlänger brännvidden.
Nej, man får inte ett vidvinkelobjektiv genom att montera mellanringar.

Med ett objektivs brännvidd brukar man mena brännvidden vid oändlig fokusering. Eftersom man drar ut objektivet från bildplanet (filmplanet eller sensorplanet) när man fokuserar närmare, så blir förstås brännvidden längre ju närmare man fokuserar. För att kunna jämföra olika objektiv så är det därför brännvidden vid fokusering på oändligt man anger.

Mellanringar ändrar alltså inte ett objektivs brännvidd i den standardiserade meningen av brännvidd. De ökar fokuseringsutdraget (och gör det på köpet omöjligt att fokusera på oändligt). De förlänger brännvidden på samma sätt som fokusering på närmare håll än oändligt utan mellanringar förlänger brännvidden.

PD

PMD skrev:
Eftersom man drar ut objektivet från bildplanet (filmplanet eller sensorplanet) när man fokuserar närmare, så blir förstås brännvidden längre ju närmare man fokuserar.
Nej, brännvidden påverkas inte bara för att man ökar utdraget. (För att ändra brännvidden måste man förändra de inbördes avstånden mellan linserna.)
PMD skrev:
De förlänger brännvidden på samma sätt som fokusering på närmare håll än oändligt utan mellanringar förlänger brännvidden.
Byt ut "brännvidden" mot bildvidden eller totalutdraget så stämmer det (för snäckgängefokuserade objektiv).

Pupillen skrev:
Nej, brännvidden påverkas inte bara för att man ökar utdraget. (För att ändra brännvidden måste man förändra de inbördes avstånden mellanlinserna.)
Det är riktigt att den nominella brännvidden (som objektivet är märkt med) inte ändras. Det är brännvidden vid fokusering på oändligt. Fokuserar man närmare så ändrar man brännvidden, dvs avståndet från objektivet till bildplanet. Det är möjligt att den terminologin inte är korrekt enligt gängse optisk teori, men jag tror att jag har gjort klart vad det är jag menar. Med brännvidd menar jag alltså i det här fallet avståndet mellan lins och bildplan.
Byt ut "brännvidden" mot bildvidden eller totalutdraget så stämmer det (för snäckgängefokuserade objektiv).
Brukar optisk teori normalt tala om "bildvidd" istället för "brännvidd" vid fokusering på annat än oändligt avstånd?

Jag tror jag förstår vad du MENAR, men jag tycker ändå att det är extremt olämpligt att använda ett så väletablerat ord som brännvidd i denna helt annorlunda betydelse, det skapar bara onödig förvirring.

Det centrala i den här frågeställningen är den allmänna linsformeln: 1/f = 1/s + 1/s´

f står här för brännvidd (i ordets väletablerade mening), s är avståndet mellan motivet och objektivet (egentligen objektivets främre huvudpunkt) och s´ är avståndet mellan objektivet (egentligen dess bakre huvudpunkt) och bilden. För att kunna ställa in skärpan på kortare avstånd än oändligt så måste alltså s´ bli längre än f (det verkar därför vara avståndet s´ istället för f som du menar när du skriver brännvidd).

Vad s och s´ har för vedertagna namn på modern svenska vet jag väl egentligen inte, jag brukar kalla s för motivvidd och s´ för bildvidd, men det är mycket möjligt att dessa ord är föråldrade och att man nu kallar dem för motiv- respektive bildavstånd istället.

Trådkapning! :)

Jo, jag funderar lite på ett Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG Macro med en Sigma 2.0 telekonverter till min EOS 30D.

Att kombinationen ger mig bländare f4 har jag greppat men hur räknar man kamerans sensorstorlek och dess inverkan på linsarrangemanget på 1.6 i faktor?

200mm + telekonverter 2.0 X kamerans sensor 1,6 = 640mm?

Eller...?

Re: Trådkapning! :)

Lan skrev:
Jo, jag funderar lite på ett Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG Macro med en Sigma 2.0 telekonverter till min EOS 30D.

Att kombinationen ger mig bländare f4 har jag greppat men hur räknar man kamerans sensorstorlek och dess inverkan på linsarrangemanget på 1.6 i faktor?

Eller...?

Ja, cropfaktorn gör att det ser ut så jämfört med FF

Christer1 skrev:

I vissa lägen går det att använda både mellanring(-ar) och konverters för att få önskad brännvidd.

Vad blir skillnaden mellan:

kamera+mellanring+extender+objektiv
kamera+extender+mellanring+objektiv

?

På Julians lens calculator kan man räkna ut effekten av diversa tillsatser på just det objektiv man har:

http://ca.geocities.com/lokejul/jlcalc.htm

Märk att närgränser räknas från typ främsta linsen, inte som vanligt film-planet.

Har själv beställt Soligor mellanringar på cyberphoto. Bra pris. Skall enligt rykten vara identiska med Kenkos ringar. Skall bli hur kul som helst när våren kommer till Stockholm!

Hälsningar, Thorsten

Lan skrev:

Eller...?

Med en 2X-konverter får du 140-400 mm f/5,6 (inte f/4).

Arlemo skrev:
Vad blir skillnaden mellan:

kamera+mellanring+extender+objektiv
kamera+extender+mellanring+objektiv

?
Det blir störst förstoring om du använder konvertern närmast kameran.

Hum? Ja vänta lite...tappar man 2 steg blir ju 2,8 - 3,5 - 4 - 5,6...okej. Tackar, tackar.

Verkar som jag hade rätt. 640mm likvärdig. Då kan jag kika lite på bilder i det omfånget för att se vilka möjligheter det ger. Tack för tipset om Julians Lens Calculator.

ANNONS
Götaplatsens Foto