froderberg
Aktiv medlem
Sigmas 1,4x lär vara ovanligt bra.
Själv använder jag Canon EF 1,4x till min Sigma 120-300/2,8, men den är ju ännu dyrare.
Själv använder jag Canon EF 1,4x till min Sigma 120-300/2,8, men den är ju ännu dyrare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Uttryck skrev:
Kan man använda mellanringar eller extender till ett EF-S objektiv t ex EF-S 60 mm/2,8?
Uttryck skrev:
Kan man använda mellanringar eller extender till ett EF-S objektiv t ex EF-S 60 mm/2,8?
Per Krook skrev:
Canons originalextenders går inte att använda, men deras senaste mellanringar skall fungera. (De heter EF12 II och EF25 II.)
Uttryck skrev:
...
...
Det som på engelska kallas "tele extender", eller "tele converter" brukar på svenska ofta kallas telekonverter, men mera korrekt är förstås teleförlängare. Det senare namnet användes mest förr innan engelskans massiva anfall på det svenska språket.zoki skrev:
Hmm, jag tycker det blir förvirrande när man pratar om någonting och kallar det för något annat.
För mig är en KONVERTER något som konverterar, dvs får exempelvis en Nikonglugg passa en Canonkamera, eller manuell Canonglugg passa på en EOS.
Det som fördubblar bränvidden, brukar kallas EXTENDER, för den "extends" the brännvid.
Och slutligen mellanringar är just bara mellan RINGAR, dvs inga linser emellan.
Tusen gånger har jag sett diskussion om "konvertrar" för att senare fattat att de menar extender. Bara förvirrande.
Nej, man får inte ett vidvinkelobjektiv genom att montera mellanringar.Christer1 skrev:
Mellanringar förkortar brännvidden
Konverters förlänger brännvidden.
Nej, brännvidden påverkas inte bara för att man ökar utdraget. (För att ändra brännvidden måste man förändra de inbördes avstånden mellan linserna.)PMD skrev:
Eftersom man drar ut objektivet från bildplanet (filmplanet eller sensorplanet) när man fokuserar närmare, så blir förstås brännvidden längre ju närmare man fokuserar.
Byt ut "brännvidden" mot bildvidden eller totalutdraget så stämmer det (för snäckgängefokuserade objektiv).PMD skrev:
De förlänger brännvidden på samma sätt som fokusering på närmare håll än oändligt utan mellanringar förlänger brännvidden.
Det är riktigt att den nominella brännvidden (som objektivet är märkt med) inte ändras. Det är brännvidden vid fokusering på oändligt. Fokuserar man närmare så ändrar man brännvidden, dvs avståndet från objektivet till bildplanet. Det är möjligt att den terminologin inte är korrekt enligt gängse optisk teori, men jag tror att jag har gjort klart vad det är jag menar. Med brännvidd menar jag alltså i det här fallet avståndet mellan lins och bildplan.Pupillen skrev:
Nej, brännvidden påverkas inte bara för att man ökar utdraget. (För att ändra brännvidden måste man förändra de inbördes avstånden mellanlinserna.)
Brukar optisk teori normalt tala om "bildvidd" istället för "brännvidd" vid fokusering på annat än oändligt avstånd?Byt ut "brännvidden" mot bildvidden eller totalutdraget så stämmer det (för snäckgängefokuserade objektiv).
Lan skrev:
Jo, jag funderar lite på ett Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG Macro med en Sigma 2.0 telekonverter till min EOS 30D.
Att kombinationen ger mig bländare f4 har jag greppat men hur räknar man kamerans sensorstorlek och dess inverkan på linsarrangemanget på 1.6 i faktor?
200mm + telekonverter 2.0 X kamerans sensor 1,6 = 640mm?
Eller...?
Christer1 skrev:
I vissa lägen går det att använda både mellanring(-ar) och konverters för att få önskad brännvidd.
Lan skrev:
Jo, jag funderar lite på ett Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG Macro med en Sigma 2.0 telekonverter till min EOS 30D.
Att kombinationen ger mig bländare f4 har jag greppat men hur räknar man kamerans sensorstorlek och dess inverkan på linsarrangemanget på 1.6 i faktor?
200mm + telekonverter 2.0 X kamerans sensor 1,6 = 640mm?
Eller...?
Det blir störst förstoring om du använder konvertern närmast kameran.Arlemo skrev:
Vad blir skillnaden mellan:
kamera+mellanring+extender+objektiv
kamera+extender+mellanring+objektiv
?