masun
Aktiv medlem
Har sökt/läst många spännande svar på detta forum
Har dock några frågor kvar. Använder mig av en 20d och planerar att skaffa ett macroobjektiv för allround macro fotografering, dvs det klassiska motiven blommor, insekter m.m
Eftersom 20d har en brännviddsförlängning på 1.6X
jmf med 35mm film så kommer tex
Canon 60mm 2.8 macro EFS objektivet motsvara 96mm
Canon 100mm 2.8 macro objektivet motsvara 160mm
För att minska risken för oskakningoskärpa för canon 100mm(mostv 160mm) så bör jag alltså använda mig av en relativt kort slutartid. Närgrånsen för de båda objektiven skiljer också åt vilket kommer att påverka arbetsavståndet.
Att använda stativ är givetvis en del av lösningen för att minska skakningoskärpa men motivet rör sig också ibland.
Hur skulle ni resonera när det gäller val
av macroobjektiv till en Canon 20d med brännviddsförlängning på 1.6X
Brännvidd/slutartid/arbetsavstånd?
Har dock några frågor kvar. Använder mig av en 20d och planerar att skaffa ett macroobjektiv för allround macro fotografering, dvs det klassiska motiven blommor, insekter m.m
Eftersom 20d har en brännviddsförlängning på 1.6X
jmf med 35mm film så kommer tex
Canon 60mm 2.8 macro EFS objektivet motsvara 96mm
Canon 100mm 2.8 macro objektivet motsvara 160mm
För att minska risken för oskakningoskärpa för canon 100mm(mostv 160mm) så bör jag alltså använda mig av en relativt kort slutartid. Närgrånsen för de båda objektiven skiljer också åt vilket kommer att påverka arbetsavståndet.
Att använda stativ är givetvis en del av lösningen för att minska skakningoskärpa men motivet rör sig också ibland.
Hur skulle ni resonera när det gäller val
av macroobjektiv till en Canon 20d med brännviddsförlängning på 1.6X
Brännvidd/slutartid/arbetsavstånd?