Annons

Makro för akvariefoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha ett macroobjektiv för att fota fiskarna i mitt akvarium. Dock är jag inte säker på vad jag ska leta efter. Jag har sökt men hittar ingen liknande tråd som är hyfsat ny.

Jag vill ju vara nära rutan så kort närgräns är viktigt. Vilket ska jag satsa på? Jag har en 7D.

Jag har ingen erfarenhet av denna typ av foto, men jag tror du ska satsa på en ring mellan objektivet och kameran. Då får du både förstoring och bra närgräns till lågt pris.

Största problemet är glasrutan. Tipset är att sätta frontlinsen tajt mot glasrutan - då lär det fungera bäst. Sedan vill det till tålamod innan din "modell" simmar förbi på rätt ställe.

Att bara köpa ett objektiv för ett ändamål tycker jag är dumt. Kika lite på Canons 60 mm macro. Ett kalasobjektiv.

Största problemet är glasrutan. Tipset är att sätta frontlinsen tajt mot glasrutan - då lär det fungera bäst. Sedan vill det till tålamod innan din "modell" simmar förbi på rätt ställe.

Att bara köpa ett objektiv för ett ändamål tycker jag är dumt. Kika lite på Canons 60 mm macro. Ett kalasobjektiv.

Nja, ett 60mm makro ger för kort arbetsavstånd. Då måste fiskuslingen simma dikt an mot rutan...

Att sätta frontlinsen tajt mot rutan behövs inte heller. Det räcker med att det inte finns några parasiterande ljuskällor framför akvariet som kan ge reflexer.

Däremot, vad du måste ha, är en blixt placerad ovanför akvariet som styrs från kameran. Att använda befintligt ljus och tro att du kan få nån vidare kvalité är, enligt min mening, bara å glömma.

Fiskbilderna i mitt album är alla tagna med ett 100mm makro och med en enda blixt över akvariet. Det räcker trots att mitt akvarie är på 2400 l. Sätt blixten på kortast brännvidd för maximal spridning.

radiostyrd blixt uppifrån och 70mm sigma macro har jag använt - men som sagt. Blixten är viktigare än objektivet nästan.

Tack för era svar! Jag vet att en blixt nödvändig men det får vänta lite. Så vilket objektiv rekommenderar ni?

Vilket objektiv som helst som har en någorlunda max avbildningsskala, objektivet är inte det kritiska.
Vad har du för objektiv redan?

Det är en blixt du behöver. Du kan köpa en manuell stenåldersblixt för några hundralappar och köra med kabel eller kinasändare om du inte vill öppna plånboken.

Ett alternativ till blixt uppifrån är faktiskt blixt rakt på. Med lite enkelt pyssel så funkar det riktigt bra.

Jaga rätt på en bit mörkt skumgummi. Idealiskt är väl en skiva svart som är en centimeter tjock. Tejpa/limma den till ett rör och sätt den runt framdelen av objektivet så att den sticker ut några centimeter. Sedan är det bara att fota med skumgummit mot rutan. Av optiska skäl ska man ju försöka sikta rakt in genom glaset, men med en gummistrut funkar det att sikta lite snett också om fisken rör på sig. Blixten kan man slå rakt i rutan. Håller man gummit mot glaset blir det inga reflexioner som stör. Inte lika flexibelt som lösa blixtar med kabel eller radio, men klart billigare. Det funkar till och med med den inbyggda blixten om man inte gör skumgummit för tjockt.

Tips och trix med Farbror Frej!

Canon 100mm f/2.8 Macro! Både standard (f/2.8 USM) och deluxe (f/2.8L IS USM) utförandena är spektakulära och prisvärda macroobjektiv. Ångrar bittert att jag inte köpte ett 100mm Macro istället för det EF-S 60mm jag istället valde... 100mm ger mycket trevligare arbetsavstånd för macrobilder och dubblerar dessutom som bra korttele och porträttglas.

Canon 100mm f/2.8 Macro! Både standard (f/2.8 USM) och deluxe (f/2.8L IS USM) utförandena är spektakulära och prisvärda macroobjektiv. Ångrar bittert att jag inte köpte ett 100mm Macro istället för det EF-S 60mm jag istället valde... 100mm ger mycket trevligare arbetsavstånd för macrobilder och dubblerar dessutom som bra korttele och porträttglas.

Ok, tack för tips. Verkar vara ett säkert köp.

Ett alternativ till blixt uppifrån är faktiskt blixt rakt på. Med lite enkelt pyssel så funkar det riktigt bra.

Jaga rätt på en bit mörkt skumgummi. Idealiskt är väl en skiva svart som är en centimeter tjock. Tejpa/limma den till ett rör och sätt den runt framdelen av objektivet så att den sticker ut några centimeter. Sedan är det bara att fota med skumgummit mot rutan. Av optiska skäl ska man ju försöka sikta rakt in genom glaset, men med en gummistrut funkar det att sikta lite snett också om fisken rör på sig. Blixten kan man slå rakt i rutan. Håller man gummit mot glaset blir det inga reflexioner som stör. Inte lika flexibelt som lösa blixtar med kabel eller radio, men klart billigare. Det funkar till och med med den inbyggda blixten om man inte gör skumgummit för tjockt.

Tips och trix med Farbror Frej!

Fyndigt måste jag säga, ska se om jag kan komma någon vart med tipset :)

ANNONS
Götaplatsens Foto