Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro ministudio

Produkter
(logga in för att koppla)

EGW

Aktiv medlem
Bra tips! Själv har jag gjort en liknande ljuslåda av en plastbox med haltransparenta väggar.

Som alternativ till blixt kan man använda halogenlampor. Det gäller bara att kunna justera vitbalansen för dem.
 

EGW

Aktiv medlem
Nej, jag har inga bilder på min ljuslåda. Inte mycket att avbilda heller, det är bara en vanlig garderobsbox av lite större format, vit och med halvtransparenta väggar. Invändigt har jag tejpat ett blädderblocksblad.

Men jag tror att idén med en pappkartong med bortskurna väggar med tyg är bättre. Väggarna på min låda är lite för genomskinliga och sprider inte ljuset så väl som jag skulle vilja. Så om andan faller på kanske jag bygger en ny låda av pappkartong.
 

EGW

Aktiv medlem
Jag gick och köpte ANTONIUS tvättsäck på IKEA för 149:- och några spottar för 29:-

Bilden i mitten är när jag slipat idén lite.. och vad vore en improvisation utan silvertejp..
Det var en skojig idé. Jag förmodar att det var tvättsäck och ställning i ett. Tyget får ju inte vara för tjockt, men detta tycks funka. Själv fixade jag något liknande, men använde en plastbox med halvtransparenta väggar. På grund av ojämnheten i plasten blir det skuggmönster på insidan, så jag har funderat över något annat. Tygsäck i ställning verkar vara ett alternativ att fundera på.
 

bergmania

Aktiv medlem
Dom ligger separerade i butiken.. stativet är i metall och kostar 59 och säcken finns i vitt eller svart för 70 spänn.. tyget är nylon liknande

Man kanske borde bara ta stativet och något lämpligt tyg på metervara så är man inte låst vid att man har en onödigt djup "låda" utan man kan ha en bredare i stället.. för måtten är

Bredd: 38 cm
Djup: 35 cm
Höjd: 67 cm

I mitt fall ovan är ju djupet 67..
 
ANNONS