Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

keroan

Aktiv medlem
Hej,

Jag är ny här, detta är mitt första inlägg.

Jag har sett att det finns många duktiga här så jag har en fråga.
Jag har en Nikon D90. Jag har också fotograferat analogt förut med en Nikon FA, bl.a så har jag ett manuellt Nikkor 55/2.8 Mikro.

Det objektivet fungerar med min D90 dock ej med ljusmätning. (Och autofokus förstås)

Om man använder det med en FX kamera så ger det förstorningsgraden 1:1.
Men vad händer med förstorningsgraden om jag monterar det på en DX kamera? Fortfarande 1:1 eller blir det 1,5:1? Eller annat?

Nån som vet? Bara nyfiken...

// K

Största avbildningsskala blir alltid 1:1, oavsett vilken kamera objektivet är monterat på. Avbilningsskala 1:1 innebär att motivet blir lika stort på sensorn, som det är i verkligheten.
På en FX-kamera behövs alltså ett motiv som är 24x36 mm för att fylla ut hela bilden, medan på en DX-kamera räcker det med ett 15,8x23,6 mm stort motiv.
Samma avbildningsskala, men ändå "mer makro" med DX-kameran.

Olle

Nästan

Hej,

Jag är ny här, detta är mitt första inlägg.

Jag har sett att det finns många duktiga här så jag har en fråga.
Jag har en Nikon D90. Jag har också fotograferat analogt förut med en Nikon FA, bl.a så har jag ett manuellt Nikkor 55/2.8 Mikro.

Det objektivet fungerar med min D90 dock ej med ljusmätning. (Och autofokus förstås)

Om man använder det med en FX kamera så ger det förstorningsgraden 1:1.
Men vad händer med förstorningsgraden om jag monterar det på en DX kamera? Fortfarande 1:1 eller blir det 1,5:1? Eller annat?

Nån som vet? Bara nyfiken...

// K
Liten korrektion: Det nämnda objektivet ger skala 1:2. Skala 1:1 med en 12 mm mellanring.

Borde det inte snarare behövas en 27,5 mm bred mellanring för 1:1?
Makroobjektiv med manuell fokus brukade vanligtvis inte klara mer än avbildningsskala 1:2, men ofta följde det med en mellanring för skala 1:1.

Olle

Nja

Borde det inte snarare behövas en 27,5 mm bred mellanring för 1:1?
Makroobjektiv med manuell fokus brukade vanligtvis inte klara mer än avbildningsskala 1:2, men ofta följde det med en mellanring för skala 1:1.

Olle

Jo om objektivet fokuserades på oändlighet!

ANNONS
Götaplatsens Foto