Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv som porträttobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

LottaJohansson

Aktiv medlem
Hejsan!

Är mer eller mindre helt inne på att köpa en d7000.
Funderar dock på om jag ska köpa bara huset tillsammans med ett makroobjektiv eller hålla mig till objektivet som följer med i kittet, tips?
Vilket makroobjektiv i sådanna fall?

Fotar framförallt i studio och tanken är att fota en hel del bröllop i framtiden.

Tacksam för svar

Nikons AF-S 60/2,8G. Ett underbart objektiv med grym bokeh. Fantastiskt som porträttobjektiv. Längre brännvidder blir jobbigt i studio om du inte har gott om plats.

Enda nackdelen med objektivet är att avståndet objektiv-motiv är bara några få cm vid närgränsen, skall du fota insekter är de borta för länge sedan när du närmar dig.

Har du råd så köp med ett kitobjektiv t ex 16-85. Ett alternativ är att köpa ett AF-S 35/1,8 som är billigt och bra, då får du en "norrmal" på kameran.

/FW

Nu är det Canon jag har, men mitt EF-S 60mm f/2,8 macro USM fungerar utmärkt till porträtt. Det blir ungefär som den klassiska 85mm på en kamera för film.

Jag fotar mycket och gärna med Micro Nikkor 105mm/2,8D bara för att det är så skarpt till porträttbilder. Det funkar mycket bra till min D300. Min studion är bara 7 meter lång så jag kan inte ta helfigur med det.
För macrobilder är det ganska bekvämt med lite längre arbetsavstånd till objektet. Man skrämmer inte insekter på samma sätt som kortare brännvidder gör med sin ringa närgräns.

För modellbilder ute är Micro Nikkor 105mm/2,8D mycket bra. Men där har man oftast obehindrat med plats.
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=43572

Nikon 16-85 vr ger inte så bra bokeh varmed denna inte är optimal som porträttobjektiv.

50mm till 70mm borde vara ideala brännvidder för porträtt med dx sensor. En väldigt skarp kandidat är Sigma 70mm f/2.8 EX DG Macro.

För de användningsområdena du tänker dig skulle jag rekommendera en lättfokuserad och inte auto-fokuserad glugg. Bortsett från att du får en optisk konstruktion när man kunnat bortse från hur den ska fungera med AF-sensorer och kunna fokusea på bildkvaliten fullt ut så har du dessutom en rejäl glugg helt i metall och glas som kommer hålla för årtionden av slitage och överleva dina 5 närmaste kamerahus med bravur.

Vid både mackro och porträtt så känner nog de flesta att man får mer genomtänkta bilder om man själv väljer exakt var man ska lägga skärpan.

Denna + en mellanring av god kvalitet ger dig ett trevligare mackro-kitt än många av de f2,8or som finns där ute...med lite utdrag så blir 2,8 väldigt ljusvagt!

http://www.flickr.com/photos/moshan...otos/moshansen/4225665164/in/pool-964691@N21/

http://www.flickr.com/photos/moshan...otos/moshansen/3734075269/in/pool-964691@N21/

Som der linkes til kan jeg sige at Voigtländer Nokton 58mm/1.4 SLII er et rigtigt dejligt objektiv, og det passer fint til portrætter. Det er dog ikke et macroobjektiv, og i de linkede billeder har jeg ikke anvendt mellemring.
Da jeg startede med dslr for 1½ år siden valgte jeg bevidst kun at bruge manuel fokusering. Først og fremmest for at lære hvad fokusering betyder for et billede.

mvh Morten S. Hansen

ANNONS
Götaplatsens Foto