Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroskala sidan om motiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Undrar om någon vet om det finns skallinjaler som är graderade i tiondels millimeter (se bild) som man skulle kunna placera sidan om sina makromotiv för att kunna mäta hur stort ett hål eller förorening är.

Har sett att vissa mikroskop har sådan här skalor inbyggda, men det jag funderar över är om det finns lösa externa skalor, typ sådana som används vid brottsplatser, fast då i mycket mindre format ;)

Bilagor

• Skärmavbild 2013-03-18 kl. 07.54.43.jpg
    Skärmavbild 2013-03-18 kl. 07.54.43.jpg
    6.6 KB · Visningar: 594
Undrar om någon vet om det finns skallinjaler som är graderade i tiondels millimeter (se bild) som man skulle kunna placera sidan om sina makromotiv för att kunna mäta hur stort ett hål eller förorening är.

Har sett att vissa mikroskop har sådan här skalor inbyggda, men det jag funderar över är om det finns lösa externa skalor, typ sådana som används vid brottsplatser, fast då i mycket mindre format ;)

Biltema hade till för några år sedan en liten stållinjal, 150 mm lång, graderad i halva millimetrar. Finns en firma i England som har en liknande, köpte i förra veckan, 0,76 £. Arceurotrade. En bra firma med bra borrar och annat som man behöver i verkstaden.//K

Det verkar inte tillverkas linjära mätskalor med den precisionen. Mätinstrument som mäter med den precisionen använder antingen nonieskala eller en roterande skala på gänga.

Om du har tillgång till ett fotolab så skulle jag föreslå följande:
Köp en vanlig genomskinlig millimetergraderad linjal i närmaste pappershandel och förminska den tio gånger på film med en förstoringsapparat. (Jag tror att det ska gå, men jag är inte säker). Framkalla filmen och klipp den så att skalan hamnar vid kanten. Vips så har du en fånigt liten linjal i fotofilm graderad i tiondels millimeter.

Det verkar inte tillverkas linjära mätskalor med den precisionen. Mätinstrument som mäter med den precisionen använder antingen nonieskala eller en roterande skala på gänga.

Om du har tillgång till ett fotolab så skulle jag föreslå följande:
Köp en vanlig genomskinlig millimetergraderad linjal i närmaste pappershandel och förminska den tio gånger på film med en förstoringsapparat. (Jag tror att det ska gå, men jag är inte säker). Framkalla filmen och klipp den så att skalan hamnar vid kanten. Vips så har du en fånigt liten linjal i fotofilm graderad i tiondels millimeter.

Hmm, det var ju en idé ... får nog diskutera lite med bekanta som kan ha tillgång till labb, vilket jag själv inte har.

Undrar om det skulle gå att skriva ut så noggrann linjal?

När jag jobbade på Barometern här i Kalmar gjorde vi en 360 grader skala på posfilm, som min son skulle ha att sätta på svänghjulet på mopeder för att trimma exakt rätt:). Så lite kunnig i QuarkExpress eller liknande program borde greja det lätt och mycket snyggt. Så kan du själv skriva ut den på papper eller film när du vill. Tryckerin, bildbyråer, ja prepressföretag helt enkel kan säkert hjälpa dig till ett humant pris, men kolla priset först, man vet aldrig.

Har inte sett någon som varit noggrannare än 0,5 mm. Skulle gärna vilja ha något noggrannare.

Så länge som skalan du fotograferar är tillräckligt exakt kan du ju mäta på bilden.

Exempel: Du har en bild där du har ett mått som är "exakt" 1,00 mm. Dessa 1,00 mm kan du mäta på bilden och ser att de blir 247 pixlar. Mäter du objektet du vill mäta och ser att det är 64 pixlar så motsvarar det 64/247 mm eller ungefär 0,26 mm. Lite räkning, men jag gissar att ett mått med hyfsat exakt mm-skala är mer precist än ett "egentillverkat" med tiondelar.

Ännu bättre blir det om du kan mäta antalet pixlar (eller motsvarande) på en så lång sträcka som möjligt på skalan för att minska felet som uppstår ur skalans inexakthet.

Har du ett bra program för att göra denna måttsticka själv, kan man sen be ett prepressföretag skriva ut den på sin ripp/fotosättare med mycket hög upplösning, då borde det inte bli dyrt. Fast filmen i sig förändrar sig i kyla och värme, hur mycket, ja det är ju ett förslag i alla fall.

Hittat lösningen :)

Provade efter era förslag att göra en egen linjal i Illustrator. Att skapa linjalen var inga problem och jag fick linjerna på korrekta avstånd. Problemet kom vid utskrift då bläckdropparna (trots maximalt vald upplösning) flöt ihop och linjerna blev närmare än 0,1 mm breda med min Epson R3000.

Men jag hittade faktiskt lösningen när tog min lupp för att kontrollera utskriften. Den hade ju en egen liten inbyggd skallinjal på tiondelar ... hurra :)

De inbyggda skalorna som man hittar i luppar och mikroskop kan köpas separat –*sök exempelvis på "reticle scale". Det går även att köpa lösa skalor med hög precision på objektglas avsedda för mikroskopkalibrering. Bland dessa så kallade "calibration slides" går det att hitta ännu finare gradering (exempelvis hundradels millimeter).

/John

De inbyggda skalorna som man hittar i luppar och mikroskop kan köpas separat –*sök exempelvis på "reticle scale". Det går även att köpa lösa skalor med hög precision på objektglas avsedda för mikroskopkalibrering. Bland dessa så kallade "calibration slides" går det att hitta ännu finare gradering (exempelvis hundradels millimeter).

/John

Jag tittade lite på sådana skalor, men fick för mig att de endast var för inbyggnad och var beroende av en viss optik för att presentera korrekt skala. Alltså att de inte skulle fungera att ha sidan om ett objekt. Men de kanske är korrekta i sina skalor, eller kan de översättas så att 1/100 kanske i verkligheten är 1/10 mm?

ANNONS