Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 488RC2 vs 488RC4?

Produkter
(logga in för att koppla)
optipod är säkert jättestabilt. men man får ju ta utrustningen relativt till vad den kostar. en 18-åring(trådskaparen) med en 350d kanske inte har varken pengar eller behov för optipod.

halvarjansson skrev:
optipod är säkert jättestabilt. men man får ju ta utrustningen relativt till vad den kostar. en 18-åring(trådskaparen) med en 350d kanske inte har varken pengar eller behov för optipod.
Kanske du har rätt i det. Men ett påslag på 2000 kr tycker inte jag är några ofantliga summor i sammanhanget. På tok för dyrt för somliga och en spottstyver för en del andra. Det var endast ett förslag, inget som på något sätt tvingar trådskaparen att följa mitt tips.

Jag har manfrottos 488RC4 och kan varmt rekomendera den...visst den är lite stor men den är stabil och funkar kanon. Inga som helst problem att lasta på en canon 20d och ett canon 70-200/2,8 is...sitter hur stabilt som helst.
Visst Optipods prylar är bättre och stabilare men jag tror du måste komma upp i väldigt långa brännvidder och tunga prylar i kombination med lång slutartid mm för att se någon som helst skillnad på bildresultatet. Om kvalitetskillnaden/känslan sedan är värd dom 2000kr är upp till var o en o avgöra...själv har jag aldrig kännt behovet av stabilare prylar så för min del hade det varit som att kasta pengarna i sjön.

paul innergård skrev:
Kanske du har rätt i det. Men ett påslag på 2000 kr tycker inte jag är några ofantliga summor i sammanhanget.
Tack för dagens dragning i smilbanden. Visst är kostnaden en fråga om personligt tycke, men ett påslag på 2000 kronor när man pratar om ett kulled som kostar under tusenlappen får nog ändå anses vara rätt häftigt...

maxzomborszki skrev:
Tack för dagens dragning i smilbanden. Visst är kostnaden en fråga om personligt tycke, men ett påslag på 2000 kronor när man pratar om ett kulled som kostar under tusenlappen får nog ändå anses vara rätt häftigt...
Nja jag vet inte om det riktigt stämmer. Den svagaste länken sitter som regel just i platta o fästet. Se det så här istället, att för ca 2900 får du en väldigt stadig o välgkord kula för belastning upp till 8 kg. Kanske 10 kg eftersom jag tror att en viss begränsning ligger i just platta o snabbfäste. Ett relativt sett prisvärd långtidsinvestering om du frågar mig. Självklart under förutsättning att man använder sig av stativ, hyggligt frekvent.

Paul,

Handen på hjärtat, ett påslag på strax över 200% kan väl inte ses som annat än rätt häftigt? Snackar man om stativhuvuden som kostar 895 kronor (488RC2) respektive 995 kronor (488RC4) är 2000 kronor ett saftigt påslag, även om du kanske får en hel del för dessa 2900 kronor. Att hävda något annat är i mitt tycke antingen ren lögn eller att blunda för verkligheten.

Kommer man med sådana förslag utan att fråga om totalbudget eller vad den övriga utrustningen är tycker jag förslaget är missriktat. Övertygad om att Optipods prylar håller toppklass, men var detta rätt målgrupp?

Sen håller jag inte med om att det i regel skulle vara platta och fäste som är den svagaste länken. Vad baserar du detta uttalande på för underlag?

Där måste jag se hela bilden för att bilda mig en uppfattning. För vikter på en genomsnittlig systemkamera (digital/småbild) med en telezoom i klassen upp till 200mm, dvs total vikt kring 3-4 kilo, har jag inte upplevt att plattan med infästning skulle vara det stora problemet eller den svaga länken. Om kameran vrider sig på plattan är det långt enklare att använda låsskruven som medföljer eller köpa "arkitekturplattan" för en i sammanhanget mycket billigt peng. (Synd bara att den runda utstickande delen underdelen på en D200 förhindrar att man monterar den korrekt. Dumt av Nikon att utforma bottenplattan så...)

Det känns, IMHO, som de där 2000 extra kronorna hade gjort mer nytta på att skaffa ett stadigare huvud, om man nu ska leta efter svaga länkar.

maxzomborszki skrev:
Paul,

Handen på hjärtat, ett påslag på strax över 200% kan väl inte ses som annat än rätt häftigt? Snackar man om stativhuvuden som kostar 895 kronor (488RC2) respektive 995 kronor (488RC4) är 2000 kronor ett saftigt påslag, även om du kanske får en hel del för dessa 2900 kronor. Att hävda något annat är i mitt tycke antingen ren lögn eller att blunda för verkligheten.

Kommer man med sådana förslag utan att fråga om totalbudget eller vad den övriga utrustningen är tycker jag förslaget är missriktat. Övertygad om att Optipods prylar håller toppklass, men var detta rätt målgrupp?

Sen håller jag inte med om att det i regel skulle vara platta och fäste som är den svagaste länken. Vad baserar du detta uttalande på för underlag?

Där måste jag se hela bilden för att bilda mig en uppfattning. För vikter på en genomsnittlig systemkamera (digital/småbild) med en telezoom i klassen upp till 200mm, dvs total vikt kring 3-4 kilo, har jag inte upplevt att plattan med infästning skulle vara det stora problemet eller den svaga länken. Om kameran vrider sig på plattan är det långt enklare att använda låsskruven som medföljer eller köpa "arkitekturplattan" för en i sammanhanget mycket billigt peng. (Synd bara att den runda utstickande delen underdelen på en D200 förhindrar att man monterar den korrekt. Dumt av Nikon att utforma bottenplattan så...)

Det känns, IMHO, som de där 2000 extra kronorna hade gjort mer nytta på att skaffa ett stadigare huvud, om man nu ska leta efter svaga länkar.
Jag känner mig inte förpliktigad att ta reda på vilken budget trådskaparen har att röra sig med oavsett vilka tips o råd jag ger. Huruvida han/hon har råd eller inte kan de nog själva avgöra. Vad beträffar plattan och snabbfästet så behövs det knappast ett mekaniskt geni för att förstå varför de är svåra att göra stabila. Snabbfästet skall monteras i två ändar, där varje låsning måste vara stabil, ganska logiskt tycker jag. Kulan är betydligt lättare att stabilisera. 2000 kr, saftigt påslag eller inte, men för 2900 får du något riktigt bra som håller länge. Vore mitt tips bättre om någon med en RRS eller Arca kulled hade frågat om råd. De hade fått skjuta till lika mycket. Vi tycker helt enkelt olika i den här frågan, no hard feelings.

bättre fäste än webb?

blev lite nyfiken på Optipod och kollade in deras hemsida. www.optipod.se

Den suger... går inte alls att förstå konceptet eller utbud och dessutom fel i scripten så bilderna inte visas i webshoppen
Känns lite hemmabygge...
Hoppas att fästena håller högre klass..

paul innergård skrev:
Jag känner mig inte förpliktigad att ta reda på vilken budget trådskaparen har att röra sig med oavsett vilka tips o råd jag ger.
Självklart har du ingen sådan förpliktelse, men det kommer ett löjets skimmer över svar som grovt missar frågan.

För vad var då syftet med svaret? Att ventilera åsikter om utrustning eller hjälpa den som ställde frågan? Om det var den första är min rekommendation att starta en ny tråd, vänligt menat.

Sen är det en annan femma att man råkar missa sådana saker, sånt är livet. Men får man det påtalat för sig så tycker jag man kan göra bättre saker än att låtsas som ingenting eller benhårt hålla fast vid en ståndpunkt.

Jag ger råd efter mottagare och situation. Hur andra gör är upp till dem, bara de är beredda att få höra motargument. Det är jag.

Vad beträffar plattan och snabbfästet så behövs det knappast ett mekaniskt geni för att förstå varför de är svåra att göra stabila. Snabbfästet skall monteras i två ändar, där varje låsning måste vara stabil, ganska logiskt tycker jag. Kulan är betydligt lättare att stabilisera.
Är den verkligen betydligt lättare att stabilisera? En snabbplatta är otroligt enkel i konstruktionen, en bit metall som ska passas in i en annan. I en ände bör det sitta någon stopp. Jag har sett flera olika lösningar, ingen särskilt avancerad. Visst kan man ha olika noggrannhet i tillverkningen, det är också en av de större skillnaderna förutom hur väl snabbplattorna integreras med kamera eller stativfästen, generiska eller specifika för en viss kamera/ett visst objektiv.

En kulled har mer rörelsefrihet och får inte glida när den är låst men ska göra det när den inte är det. Av konstruktionens natur ska eventuellt väldigt stora moment hållas på plats av låsmekanismen. Här är krav på precision högre då det är rörliga delar som glider mot varandra.

Jag är inget mekaniskt geni, men jag har tillräckligt stor erfarenhet för att se att det inte nödvändigtvis är den svagaste punkten. Som någon annan också skrev så flexar mitt kamerahus mer än snabbplattan!

Vore mitt tips bättre om någon med en RRS eller Arca kulled hade frågat om råd. De hade fått skjuta till lika mycket.
I mitt tycke, ja. Tipset som sådant är ju detsamma, men den som frågade hade troligen varit mer benägen att ta till sig det och få nytta av det.

När jag köpte ett stativ var hela min BUDGET på 2000 kronor. Ben, huvud, snabbplattelösning. Hade någon kommit med ett sådant förslag till mig då hade jag inte sett det som ett seriöst förslag, hur välmenat det än var.

För du menar väl inte att allt här i världen ska ses i absoluta termer, 2000 kronor som 2000 kronor? För mig är 2000 kronor inte så vansinnigt mycket om jag köper kula och ben för 10000-15000 kronor, men galet mycket om stativet kostar en tiondel av det. 2000 kronor för en liter mjölk är löjligt, för en bostadsrätt på Strandvägen ger jag det vilken dag som helst. Jag vågar påstå att talesättet "allt är relativt" håller ganska mycket sanning.

Vi tycker helt enkelt olika i den här frågan, no hard feelings.
Absolut, på båda punkterna. Det jag reagerade på var dels att 2000 inte var något saftigt påslag, dels snabbplattan i regel var den svagaste länken. Ingendera påståenden jag kan skriva under och det har jag sagt nu. Sen får andra läsare bedöma hur de tycker i frågan, nu har de fått höra två sidor och kan välja själva.

Re: bättre fäste än webb?

Tibor skrev:
blev lite nyfiken på Optipod och kollade in deras hemsida. www.optipod.se

Den suger... går inte alls att förstå konceptet eller utbud och dessutom fel i scripten så bilderna inte visas i webshoppen
Känns lite hemmabygge...
Hoppas att fästena håller högre klass..
Optipods hemsida är inte mycket att hurra för. Det verkar vara något som startades med goda intentioner men sen aldrig blev färdigt. Jag ringde istället. Optipod är ett enmansföretag, ägs o drivs av Hans Ohlsson. Han säljer både kulleder och stativ, ofta modifierade till det bättre. Man kan också diskutera fram olika lösningar med honom. Hans prylar är faktiskt rätt billiga. Priserna på stativ brukar ligga i paritet med Scandinavian/Cyber eller faktiskt något lägre.

ANNONS
Götaplatsens Foto