halvarjansson
Aktiv medlem
optipod är säkert jättestabilt. men man får ju ta utrustningen relativt till vad den kostar. en 18-åring(trådskaparen) med en 350d kanske inte har varken pengar eller behov för optipod.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske du har rätt i det. Men ett påslag på 2000 kr tycker inte jag är några ofantliga summor i sammanhanget. På tok för dyrt för somliga och en spottstyver för en del andra. Det var endast ett förslag, inget som på något sätt tvingar trådskaparen att följa mitt tips.halvarjansson skrev:
optipod är säkert jättestabilt. men man får ju ta utrustningen relativt till vad den kostar. en 18-åring(trådskaparen) med en 350d kanske inte har varken pengar eller behov för optipod.
Tack för dagens dragning i smilbanden. Visst är kostnaden en fråga om personligt tycke, men ett påslag på 2000 kronor när man pratar om ett kulled som kostar under tusenlappen får nog ändå anses vara rätt häftigt...paul innergård skrev:
Kanske du har rätt i det. Men ett påslag på 2000 kr tycker inte jag är några ofantliga summor i sammanhanget.
Nja jag vet inte om det riktigt stämmer. Den svagaste länken sitter som regel just i platta o fästet. Se det så här istället, att för ca 2900 får du en väldigt stadig o välgkord kula för belastning upp till 8 kg. Kanske 10 kg eftersom jag tror att en viss begränsning ligger i just platta o snabbfäste. Ett relativt sett prisvärd långtidsinvestering om du frågar mig. Självklart under förutsättning att man använder sig av stativ, hyggligt frekvent.maxzomborszki skrev:
Tack för dagens dragning i smilbanden. Visst är kostnaden en fråga om personligt tycke, men ett påslag på 2000 kronor när man pratar om ett kulled som kostar under tusenlappen får nog ändå anses vara rätt häftigt...
Jag känner mig inte förpliktigad att ta reda på vilken budget trådskaparen har att röra sig med oavsett vilka tips o råd jag ger. Huruvida han/hon har råd eller inte kan de nog själva avgöra. Vad beträffar plattan och snabbfästet så behövs det knappast ett mekaniskt geni för att förstå varför de är svåra att göra stabila. Snabbfästet skall monteras i två ändar, där varje låsning måste vara stabil, ganska logiskt tycker jag. Kulan är betydligt lättare att stabilisera. 2000 kr, saftigt påslag eller inte, men för 2900 får du något riktigt bra som håller länge. Vore mitt tips bättre om någon med en RRS eller Arca kulled hade frågat om råd. De hade fått skjuta till lika mycket. Vi tycker helt enkelt olika i den här frågan, no hard feelings.maxzomborszki skrev:
Paul,
Handen på hjärtat, ett påslag på strax över 200% kan väl inte ses som annat än rätt häftigt? Snackar man om stativhuvuden som kostar 895 kronor (488RC2) respektive 995 kronor (488RC4) är 2000 kronor ett saftigt påslag, även om du kanske får en hel del för dessa 2900 kronor. Att hävda något annat är i mitt tycke antingen ren lögn eller att blunda för verkligheten.
Kommer man med sådana förslag utan att fråga om totalbudget eller vad den övriga utrustningen är tycker jag förslaget är missriktat. Övertygad om att Optipods prylar håller toppklass, men var detta rätt målgrupp?
Sen håller jag inte med om att det i regel skulle vara platta och fäste som är den svagaste länken. Vad baserar du detta uttalande på för underlag?
Där måste jag se hela bilden för att bilda mig en uppfattning. För vikter på en genomsnittlig systemkamera (digital/småbild) med en telezoom i klassen upp till 200mm, dvs total vikt kring 3-4 kilo, har jag inte upplevt att plattan med infästning skulle vara det stora problemet eller den svaga länken. Om kameran vrider sig på plattan är det långt enklare att använda låsskruven som medföljer eller köpa "arkitekturplattan" för en i sammanhanget mycket billigt peng. (Synd bara att den runda utstickande delen underdelen på en D200 förhindrar att man monterar den korrekt. Dumt av Nikon att utforma bottenplattan så...)
Det känns, IMHO, som de där 2000 extra kronorna hade gjort mer nytta på att skaffa ett stadigare huvud, om man nu ska leta efter svaga länkar.
Självklart har du ingen sådan förpliktelse, men det kommer ett löjets skimmer över svar som grovt missar frågan.paul innergård skrev:
Jag känner mig inte förpliktigad att ta reda på vilken budget trådskaparen har att röra sig med oavsett vilka tips o råd jag ger.
Är den verkligen betydligt lättare att stabilisera? En snabbplatta är otroligt enkel i konstruktionen, en bit metall som ska passas in i en annan. I en ände bör det sitta någon stopp. Jag har sett flera olika lösningar, ingen särskilt avancerad. Visst kan man ha olika noggrannhet i tillverkningen, det är också en av de större skillnaderna förutom hur väl snabbplattorna integreras med kamera eller stativfästen, generiska eller specifika för en viss kamera/ett visst objektiv.Vad beträffar plattan och snabbfästet så behövs det knappast ett mekaniskt geni för att förstå varför de är svåra att göra stabila. Snabbfästet skall monteras i två ändar, där varje låsning måste vara stabil, ganska logiskt tycker jag. Kulan är betydligt lättare att stabilisera.
I mitt tycke, ja. Tipset som sådant är ju detsamma, men den som frågade hade troligen varit mer benägen att ta till sig det och få nytta av det.Vore mitt tips bättre om någon med en RRS eller Arca kulled hade frågat om råd. De hade fått skjuta till lika mycket.
Absolut, på båda punkterna. Det jag reagerade på var dels att 2000 inte var något saftigt påslag, dels snabbplattan i regel var den svagaste länken. Ingendera påståenden jag kan skriva under och det har jag sagt nu. Sen får andra läsare bedöma hur de tycker i frågan, nu har de fått höra två sidor och kan välja själva.Vi tycker helt enkelt olika i den här frågan, no hard feelings.
Optipods hemsida är inte mycket att hurra för. Det verkar vara något som startades med goda intentioner men sen aldrig blev färdigt. Jag ringde istället. Optipod är ett enmansföretag, ägs o drivs av Hans Ohlsson. Han säljer både kulleder och stativ, ofta modifierade till det bättre. Man kan också diskutera fram olika lösningar med honom. Hans prylar är faktiskt rätt billiga. Priserna på stativ brukar ligga i paritet med Scandinavian/Cyber eller faktiskt något lägre.Tibor skrev:
blev lite nyfiken på Optipod och kollade in deras hemsida. www.optipod.se
Den suger... går inte alls att förstå konceptet eller utbud och dessutom fel i scripten så bilderna inte visas i webshoppen
Känns lite hemmabygge...
Hoppas att fästena håller högre klass..