Advertisement

Annons

Marginaljusterad text

Produkter
(logga in för att koppla)

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Jag ska göra en fotobok i Photoshop CS3 och vill ha texten marginaljusterad, men det finns inte i programmet. Finns det något plugin eller liknande som gör det möjligt att marginaljustera texten, eller är det någon annan som stött på det problemet och har tips på hur jag kan gå till väga?

Tacksam för svar fortast möjligt!
/Matilda

Visst ska det gå. I panelen Paragraph finns Marginaljustering med ( längst till höger ). Det går dock inte att bara lägga på vanlig text utan Photoshop måste veta var gränserna går för vänster och högermarginal. Så man ritar upp ett område med antingen banverktyget eller gör en shape ( stor som spalten ska vara ) sen kan man placera texten inuti den . Då blir Marginaljusetringsknappen i panelen Paragraph aktiv och valbar.

testade detta i CS4 men bör vara likadant i CS3. Jag förklarar nog som en kratta så komma nån tutorial på nätet eller video på youTube, sök efter Justify.

Tack för svaret!
Så långt har jag kommit, men i CS3 finns enbart centrerad, vänster- samt högerjusterad text. Dock inte marginaljusterad.

Visst ska det gå. I panelen Paragraph finns Marginaljustering med ( längst till höger ). Det går dock inte att bara lägga på vanlig text utan Photoshop måste veta var gränserna går för vänster och högermarginal. Så man ritar upp ett område med antingen banverktyget eller gör en shape ( stor som spalten ska vara ) sen kan man placera texten inuti den . Då blir Marginaljusetringsknappen i panelen Paragraph aktiv och valbar.

testade detta i CS4 men bör vara likadant i CS3. Jag förklarar nog som en kratta så komma nån tutorial på nätet eller video på youTube, sök efter Justify.

Jag öppnade just min gamla CS 3 och där finns samma sak som i CS4 , dvs marginaljusetring. Du kanske inte tittar i den panelen jag skrev att du skulle kolla efter som heter Paragraph. Paneler finns under rubriken Windows.

ANNONS
Götaplatsens Foto