Annons

Matt eller blankt papper, vad tycker du?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Vad gillar ni bäst: matt eller blankt papper?

Argumentera gärna för och emot.

Jag är mest intresserad av att veta vad ni anser om matt kontra blankt på stora kopior, typ 70 x 50 cm.

Blankt papper kanske ger så starka reflexer så matt är att föredra?

Matt utan tvekan matt, för precis som du säger det reflekterar ljus och dylikt! + att det är lätt repat!

Men smak och tycke :) Jag skulle aldrig ta blankt!

Jag funderar på att låta trycka upp fotografierna i 70 x 50 på PVC-platta och dra UV-skyddande laminat över.

Tror att det kan bli estetiskt tilltalande, snygg och enkelt.

Laminatet lär väl också skydda en del mot repor.

När väl jag beställer kopior (det händer inte alltför ofta..) så är det matt som gäller.
Motiveringen är att dämpa reflexer och göra det svårare för eventuella fingeravtryck att synas.

Det beror lite på vad det är för bild. Färgbilder vill jag gärna ha blanka om de inte är i litet, "handhållet", format. Svartvitt varierar det, men generellt föredrar jag högblankt för maxsvärtan.

Fast egentligen vill jag nästan alltid ha lufttorkat fiberpapper, men det går ju tyvärr inte idag :-(

jimh skrev:
Det beror lite på vad det är för bild. Färgbilder vill jag gärna ha blanka om de inte är i litet, "handhållet", format. Svartvitt varierar det, men generellt föredrar jag högblankt för maxsvärtan.

Det är det som gör det så roligt att hålla på med en skrivare. Urvalet av vackra, levande papper är stort och ökar för varje dag. Jag kan välja mellan papper blankare än Cibachrome ner till hel matta ytor. Jag kan ha olika strukturer och olika färgnyanser på pappersbasen.

Svärtan på ett bra papper är betydligt djupare än något du kan få fram på ett färgpapper.

Stefan

Det beror så mycket på vad man ska göra med bilderna. Matt om de ska hanters mycket men blankt om de ska vara på utställning. Men det är nog ett personligt val.

mnorrback skrev:
Det beror så mycket på vad man ska göra med bilderna. Matt om de ska hanters mycket men blankt om de ska vara på utställning. Men det är nog ett personligt val.

Jo, bilderna ska kopieras med tanke på en eventuell utställning, som jag planerar att ha längre fram.

Så, min fråga hänger ihop med denna eventuella utställning alltså.

Matt (eller semimatt)

Den visuella upplevelsen av ytan kan ju laboreras med med vanligt och reflexfritt glas!!
Dær kan man utgå ifrån ett blankt papper och dæmpa reflexerna lite med reflexfritt glas och tvært om med mattabilder och vanligt glas...

MVH Niclas,

FredrikArvidsson skrev:
Jo, bilderna ska kopieras med tanke på en eventuell utställning, som jag planerar att ha längre fram.

Så, min fråga hänger ihop med denna eventuella utställning alltså.

Finns det något mer irriterande att stå och se på sin egen reflex på en utställning. Har gjort bilderna till ett antal utställningar tillsammans med flera olika fotografer och alla har valt matt papper.

Nackdelen med matt papper har ju varit den dåliga svärtan, men en bra kombination av papper och skrivare når numera ner i ett sådant D-Max att det inte är ett problem nuamera.

Stefan

FredrikArvidsson skrev:
Jo, men jag tänkte undvika glas.
Tänkte bara stryka på ett UV-skyddande laminat.

Så glas hade jag alltså inte tänkt använda.

Utan glas men med ram? Eller utan ram också?
Jag har kanske missførstått mycket hær:)

Semimatt torde troligen vara det som går hem mest komersiellt. Sedan så beror det ju såklart på ev infallande ljus utifrån samt det spottade ljuset i lokalen.. Detta vet du ju på førhand om utstællningslokal ær kirrad.

Kanske væljer du yta med tanke på strorleken? En enkel regel ær att vælja ett mattare papper ju større kopiorna ær... En liten bild ær lættare att hitta en reflexfri vinkel utan att gå flera justerande meter. .

Man ser relativt ofta stora blanka bilder på vernisage men få har tyværr tænkt på reflexproblematiken.. Det behøvs inte heller starkt dagsljus før att reflexer skapas i stora bilder. Semimatt hade jAg nog sagt fungerade upp till 1m i bredd.. større Matt och mindre ev blank eller semimatt.

Eftersom jag gillar relativt små bilder sjælv (upp till 1m bredd) så skulle jag køra enbart på semimatt papper. Enklare att hålla især det och eventuellt får man många kopior billigare med samma papper..

Mvh Niclas,

stefohl skrev:
Finns det något mer irriterande att stå och se på sin egen reflex på en utställning. Har gjort bilderna till ett antal utställningar tillsammans med flera olika fotografer och alla har valt matt papper.

Nackdelen med matt papper har ju varit den dåliga svärtan, men en bra kombination av papper och skrivare når numera ner i ett sådant D-Max att det inte är ett problem nuamera.

Stefan

okej, tål att tas i beaktande.

ANNONS
Götaplatsens Foto