Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Matta eller blanka kopior

Produkter
(logga in för att koppla)
matta. alltid.
eller halvmatt brukar det snarare vara.
dels för att det på matt yta inte syns lika tydligt om det är fingeravtryck och repor på.
dels för att det inte blir newtonringar (heter det så?) under glaset och för att man slipper se sig själv och andra reflektioner i ytan när man betraktar bilden.

Det enda som är tråkigt med matta är att det inte blir lika mycket stuns i svärtan, men som föregående talare säger... Det är inte kul med att se sig själv i bilden :)

/ Marcus

Till familjefotoalbum blanka. De är billigare.
Matta i övrigt.
Om de billiga lab skulle erbjuda valfrihet hade mitt val blivit MATT.
För 1000 år sedan gjorde jag själv s/v kopior på s.k. "briljant" papper. Det var snyggt. Finns det pappret kvar?
/Fred

Brummelisa skrev:
men som föregående talare säger... Det är inte kul med att se sig själv i bilden :)

Säg inte det, säg inte det. På en juste bild på t.ex* Cindy Crawford så är det inte helt fel att se sig själv bredvid ;-)

*) Välj själv lämpligt motiv...

Fred H skrev:
Till familjefotoalbum blanka. De är billigare.
Matta i övrigt.
Om de billiga lab skulle erbjuda valfrihet hade mitt val blivit MATT.
För 1000 år sedan gjorde jag själv s/v kopior på s.k. "briljant" papper. Det var snyggt. Finns det pappret kvar?
/Fred

Alltid matta, familjealbum till porträtt, bröllop och modellportfolios, så länge jag inte får specefikt önskemål om blanka.

Det är ingen skillnad i pris hos tex www.Fotolabo.net som jag alltid använder.

Fred H skrev:
Tack för tipset. De har den valmöjligheten väl gömd bland sina FAQ.
/Fred

Japp, jag mailade och frågade första gången. Man ser det inte förren man ska tanka upp bilder i deras program. Men det är bra kvalitet på bilderna, även om deras information och hemsida kan vara lite knölig att ta sig igenom.

Blanka!

Bättre stuns i färgerna och svärtan. Jag kör även blanka till utställningar. Utan glas i ramarna och med lämplig belysning är reflektionerna OK tycker jag.

Jag håller med Olle. Med glasade ramar spelar det dessutom mindre roll eftersom själva glaset är det som reflekterar mest. Då föredrar jag blankt papper med bättre must i färgerna. Men det är kanske min personliga smak som spelar in eftersom jag gillar mustiga och klara färger? Dessutom är det papper jag själv har använt (för digitala färgutskrifter) inte så blankt utan liknar mera ett lufttorkat blankt fiberpapper som inte högglansts. Vad gäller newtonringar så uppstår inga sådana om bilden monteras i kartongtjock passepartout, då ligger ju inte glaset mot bilden? Vid utställningar brukar åtminstone jag själv använda passepartout då det blir betydligt snyggare.

Sedan har ju själva bilden en stor betydelse, vilken typ och stämning det är och vad man vill få fram i sina bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto