Annons

Med vilken kameramodell lanserades (kom) EF-fattningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Det kanske finns en/flera trådar om detta här på FS men jag får erkänna att jag är inget vidare på att söka. Har försökt men får bara en massa träffar på allt annat där EF, EF-Fattning omnämns!

Frågan jag har är kor toch gott:
- Med vilken kameramodell från Canon lanserades objektivsystemet med EF-fattning?

Mvh!
// Niklas

Det kanske finns en/flera trådar om detta här på FS men jag får erkänna att jag är inget vidare på att söka. Har försökt men får bara en massa träffar på allt annat där EF, EF-Fattning omnämns!

- Med vilken kameramodell från Canon lanserades objektivsystemet med EF-fattning?

Mvh!
// Niklas

Canon EOS 650/620

Mvh!
// Niklas

Hittar inget på modell, men EF-fattningen kom 1987. Kolla på Canon Camera museum om du hitter något där kanske.

At last, the focal-plane shutter type 35mm SLR cameras entered the age of the AF cameras. Canon launched "EOS650" which was developed under the new concept. Adopted in this AF camera was the EF lens that was exclusively designed for totally computerized mounting system. At the same time, the company announced the movie video camera based on the VL mounting system.

Hittar inget på modell, men EF-fattningen kom 1987. Kolla på Canon Camera museum om du hitter något där kanske.

OK, tack!

Kände inte till den hemsidan!

Det verkar dock som EOS 650 var första kameran med EF-fattning. Den lanserades mars 1987 medan kameran innan dess T90 lanserades februari 1986 och då för FD-fattning.

Tack för hjälpen!

Mvh!
// Niklas

Sen har vi också ett Autofokusobjektiv som kom redan 2 år tidigare, 1985 och passade bla Canon T80. Var FD-fattning och hade en stor klump under objektivet, som skötte autofokusen. AC35-70mm f/3.5-4.5 hette objektivet.
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/sp/data/ac/ac_35_70.html
http://rlfc.world.coocan.jp/PlaywBody/Canon/T-80/t80_1.JPEG

Vid lanseringen av objektivet, var jag helt säker på att det skulle bli en flopp. Vem behöver autofokus, tänkte jag, det är ju bara att vrida på ringen för att få fokus, SÅ slöa kan väl folk ändå inte vara????

Tänk så fel man kan ha.

Sen har vi också ett Autofokusobjektiv som kom redan 2 år tidigare, 1985 och passade bla Canon T80. Var FD-fattning och hade en stor klump under objektivet, som skötte autofokusen. AC35-70mm f/3.5-4.5 hette objektivet.
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/sp/data/ac/ac_35_70.html
http://rlfc.world.coocan.jp/PlaywBody/Canon/T-80/t80_1.JPEG

Vid lanseringen av objektivet, var jag helt säker på att det skulle bli en flopp. Vem behöver autofokus, tänkte jag, det är ju bara att vrida på ringen för att få fokus, SÅ slöa kan väl folk ändå inte vara????

Tänk så fel man kan ha.

Själv väntade jag till 1996 innan jag köpte min första kamera med AF. Upplevde stora problem att fokusera EXAKT vid mörka förhållanden (så som inomhus) och irriterade mig på att jag aldrig var nöjd och det därför tog så lång tid.

Tyvärr sålde jag min Minolta X700 med flera bra objektiv och blixt för en billig summa pengar. Hade varit kul att ha den kvar och tittar mig runt lite efter att köpa in den igen!

Å andra sidan blev jag glad och nöjd ägare till en EOS 100 (ELAN) som jag har kvar ännu. Bra kamera även om den "bara" hade en (1) fokuspunkt. Pris 6850kr med medföljande 28-80/3,5-5,6. Mycket pengar då och vad är det ekonomiska värdet på den idag under 1000kr skulle jag tro! Fast den är inte till salu så vem bryr sig!? ;-)

Mvh!
// Niklas

Jag lämnade min Minolta X-700 till brorsan och köpte en EOS 650 med 35-105 objektiv i början av sommaren 1987. Den var kul i början, men käkade batteri. Och så tålde den inte fukt så vidare bra. Bytte in den mot Nikon FM2 år 1990 - en helt manuell kamera som bara behöver ett litet knappcellsbatteri till ljusmätaren, räcker hur länge som helst. Sedan blev det ännu mindre elektronik (inte ens inbyggd ljusmätare) när jag köpte en Hasselblad för 5-6 år sen.
Men sedan någon vecka är jag åter i automatiken/batteriberoendet med min första DSLR, Nikon D700. En ganska stor omställning som jag ännu inte vant mig vid.

ANNONS
Götaplatsens Foto