Annons

Megapixel och porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dotte

Aktiv medlem
Jag en ny kamera för någon månad sedan, en Konika MInolta Z10. Jag är ganska nöjd med den, den är ju snabb, har bra batteritid osv. Men räcker verkligen 3.1 MegaPixel till porträtt /"amatörstudiobilder"?

Om jag inte fyller upp hela bilden med modellen känns det som om hon/han består av för lite pixlar, vad tycker ni?
 
Dotte skrev:
Om jag inte fyller upp hela bilden med modellen känns det som om hon/han består av för lite pixlar, vad tycker ni?
Med din kamera får du ca 2048 x 1536 pixlar i högsta upplösning. De flesta fotolabb gör optimala bilder med en upplösning på 300 pixlar per tum, vilket ger 120 pixlar per centimeter.

2048 pixlar / 120 per cm = 17.67 cm.
1536 pixlar / 120 per cm = 12.8 cm.

Ska du göra fotoutskrifter större än 17.67 x 12.8 cm så bör din kamera klara fler pixlar.

Om du beskär bilden så får du räkna om. Dessa siffror gäller om du använder kamerans hela bild.
 
Dvs att jag bara kan framkalla bilder i 10x15 om jag skickar till fotolabb. Jag har visserligen framkallat en del 20x30cm foto, och de har blivit rätt så bra. Men nästa vid kamerköp kommer megapixlarna att prioriteras mer.
 
ANNONS