Annons

Meike AF Mellanringsats 12/20/36mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

En kort fråga, ska just beställa "Meike AF Mellanringsats 12/20/36mm till Nikon" från Cyberphoto och blev lite osäker. Funkar dessa mellanringar kombinerat med Nikon D7000 och
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1?

MVH John

Jag har dessa och en D7000 och har använt dem till ett antal olika objektiv från Nikon och Sigma och inte sett några problem med detta, kan inte se att det ska vara något problem med ett Tamron

Funkar gör de nog, men de verkar inte ha några elektriska genomföringar. Blir förstås ingen AF då, vilket väl kanske inte är så stort problem vid makrofoto eftersom AF:en knappast fungerar ändå med större skala än runt 1:2 (har bara gjorts ett enda objektiv någonsins som klarar AF i förstoringsområdet 3:1 till 1:1, och det passar inte till Nikon).

Värre är att du tappar allting annat också (ifall Mieke-ringarna nu helt saknar elektronik), som autoexponering, autonedbländning och EXIF. Du får kolla detta med CyberPhoto. Värst att förlora är autonedbländningen. Finns ej denna måste du själv manuellt ändra bländaren först till full öppning, och sedan blända ner igen till tagningsbländaren.

Vad jag kan se fungerar allt detta med Kenkos version. Har tillverkats länge, och anses vara av god kvalitet. Mieke-mellanringarna är (som väl snart allting) tillverkade i Kina nånstans. Deras kvalitet är (för mig) okänd.
.

Jag har dessa och en D7000 och har använt dem till ett antal olika objektiv från Nikon och Sigma och inte sett några problem med detta, kan inte se att det ska vara något problem med ett Tamron
I så fall måste ju dessa mellanringar vara försedda med elektriska genomföringar så att allting inklusive AF fungerar (det senare åtminstone för de objektiv som har inbyggd AF-motor).
.

Funkar gör de nog, men de verkar inte ha några elektriska genomföringar. Blir förstås ingen AF då, vilket väl kanske inte är så stort problem vid makrofoto eftersom AF:en knappast fungerar ändå med större skala än runt 1:2 (har bara gjorts ett enda objektiv någonsins som klarar AF i förstoringsområdet 3:1 till 1:1, och det passar inte till Nikon).

Värre är att du tappar allting annat också (ifall Mieke-ringarna nu helt saknar elektronik), som autoexponering, autonedbländning och EXIF. Du får kolla detta med CyberPhoto. Värst att förlora är autonedbländningen. Finns ej denna måste du själv manuellt ändra bländaren först till full öppning, och sedan blända ner igen till tagningsbländaren.

Vad jag kan se fungerar allt detta med Kenkos version. Har tillverkats länge, och anses vara av god kvalitet. Mieke-mellanringarna är (som väl snart allting) tillverkade i Kina nånstans. Deras kvalitet är (för mig) okänd.
.

"De är kompatibla med alla Nikon objektiv, men ger självklart inte autofokus med äldre objektiv som saknar inbyggd AF-motor till kameror som saknar inbyggd AF-motor i huset, eller om ljusstyrkan blir för svag för vad kameran klarar. Har signalkoppling" Står det i beskrivningen (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=128856)

Då borde väl även annan automatik också fungera, eller fattar jag fel?

---
Då borde väl även annan automatik också fungera, eller fattar jag fel?
Du fattar alldeles rätt, all annan automatik ska fungera.

Vilket jag också skrev i mitt förra inlägg ovan, och som bekräftas av beskrivningen du citerar: "Har signalkoppling."

Vilket Johan redan påpekat.
.

Funkar är ett relativt begrepp.

Det finns ett par hakar med mellanringar och AF av "fasdetekterande" typ, och ytterligare någon när man kommer in på väldigt korta avstånd med ett makroobjektiv. Du kommer troligen att upptäcka det.

På mycket nära håll är fokuseringen överhuvudtaget knepig, och vid makrotagningar i närheten av naturlig storlek använder man egentligen inte AF, utan man flyttar kameran eller motivet närmre eller längre bort för att fokusera. Det är därför det finns så kallad "makrosläde", som man kan finjustera kameran mot motivet med.

Att den vanliga fokuseringen inte funkar så bra när man passerar 1:1 beror på att avståndet från sensorn till motivet måste öka när man går över till förstoring. Kameran måste alltså flyttas bakåt när man ökar förstoringen. Också kring makroobjektivets kortaste näravstånd är det ganska osäkert med fokuseringen, så metoden att "gunga in" skärpan och kontrollera manuellt är närmast standard.

Det finns ytterligare en hake med AF och mellanring, eftersom kameran vid faskännande AF gissar hur mycket objektivet ska fokusera för att få det rätt på sensorn och sedan skickar avståndsinställningen dit utan att kontrollera att den hamnade rätt. Det stämmer om det är rätt kalibrerat så länge objektivet sitter direkt på kamerahuset, men ska bli fel om man sätter en mellanring där. Kalibreringen är inte gjord för mellanring. Kontrastkännande AF som itererar har inte det problemet. Om objektivet har IS så är problemet liknande där. Antiskaket ger fel utslag med mellanring.

Men bortsett från de teknikaliteterna fungerar mellanringarna, och den viktiga funktionen att blända ner är värdefull. Men du kan bli överraskad över att finna att de inte ger väldigt stor ökning av avbildningsskalan.

För makrofoto så är autofokus oftast ganska poänglöst. Man fokuserar genom att flytta kameran framåt och bakåt som IngNer skrev. Om man har ett zoomobjektiv så kan man fokusera med zoomen. Det låter lite vrickat, men det beror på att fokusavståndet inte kan vara kortare än objektivets brännvidd. Så genom att ändra brännvidden ändrar man också fokusavståndet.

ANNONS
Götaplatsens Foto