Annons

Mellanformat - men vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
klabbarpan skrev:
Men varför mellanformat? [...] Isåfall, nästa fråga: vad har du idag? Zoomar?
[...]

Mvh
Stefan

Hejsan, använder ett rejält manfrottostativ och har bara fast gluggar. Anledningen till att skaffa mellanformat är att jag fått uppfattningen att 1. mellanformatskameroro är (generellt) av bättre kvalitét. 2. Möjligheten till stora kopior utan att bilden tappar (nämnvärt) i kvalitét. 3. Just skärpan.

Niklas

Pej skrev:
De olika formaten har sina olika för- och nackdelar. Jag tänker så pass högt om frågeställaren att jag förutsätter att han redan har gjort den avvägningen.

Innan jag rekommenderar en kamera så vill jag veta hur den är tänkt att användas. Det vet jag inte i det här fallet och därför har jag inte heller svarat. Dessutom finns det flera gamla trådar i ämnet.

Man tavckar för förtroendet... *ler* Har tittat på olika "recentioner" för olika format och har konstaterat att storformat inte är aktuellet. Har även börjat fundera på att fortsätta med småformat då många tycks anse att det är "lika bra". Har dock fått för mig att mellanformat erbjuder större skärpa och mindre kvalitétsförlust vad gäller förstoringar.
Kameran är min vän och det är främst naturfotografering (dia) och konst (sv/v) som jag fotograferar.

Niklas

Funktionen kan vara OK, men objektiven från 60-talet kan inte jämföras med dagens. Din bildkvalitetsvinst riskerar att gå förlorad genom att objektivet inte håller måttet.

Ett bekymmer med ovanligare mellanformatsfabrikat är tillgången på begagnade tillbehör. Bronica var aldrig någon storsäljare i Sverige - av flera skäl.Begagnade tillbehör till den finns givetvis men är sällsynta, förhållandevis.
Hasselblad har alltid varit tämligen vanlig här såklart och idag finns det en uppsjö med bra begagnade tillbehör.
Och även om det finns folk som "älskar att hata Hasselbladskameran" (oftast har de aldrig arbetat med den, de kommer med felaktiga påståenden utan relevans, ibland kan man undra om de överhuvudtaget sett kameran) så ÄR det ett mycket mycket bra system med bra optik - minst sagt - och en arbetshäst av rang som pallar hårt arbete i decennier utan att tröttna ur.
Däremot saknar den givetvis autofocus och motorframdragning, det senare kan man få genom tillsats eller vid annat modellval på kamerahus.
Men, som sagt, det finns hur mycket begagnat som helst att köpa till den, och i princip passar all utrustning till alla kamerahus. Det som kan vara litet besvärligare är originalfilter och -motljusskydd, men där finns adaptrar att tillgå.
Digitalt? Jodå, det finns också - men givetvis kostar det. Men de priserna (digitala bakstycken) kommer också att falla. Så när tiden är mogen byter man lugnt och stilla filmkassetten till bladaren mot en digital - om man vill.
Eftersom jag ägt/använt det mesta i mellanformatsväg vet jag att många system är bra, i vissa lägen kan något annat fabrikat vara lika bra eller något bättre än bladaren. Men som helhet och som kamerasystem finns inget bättre än Hasselblad i mellanformatsklassen.
Us

Jag har använt både Bronica och Hasselblad och håller inte med om att Bronica är mindre tillförlitliga. Bronica är lite av ett uddamärke i Sverige men väldigt vanliga i andra länder, t.ex Storbritannien.

Det är mer prestige i Hasselblad och det finns ett bättre utbud av begagnat, men de är också betydligt dyrare. Jag kan hålla med om att Hasselbladarna håller en något högre kvalitet, men Bronicas kameror är också av mycket högre kvalitet. Mer än tillräcklig för amatörbruk och de flesta proffs. När det gäller "value for money" tycker jag att Bronica hamnar skyhögt över Hbl.

När det gäller bildkvalitet tror jag inte att någon kan se skillnad på en Bronica- eller Hasselbladsbild i en blindtest.

Jag tror att det viktigaste är att man känner sig komfortabel med att jobba med kameran. Om det sedan är en Bronica, Hasselblad, Mamiya eller Contax är av mindre betydelse.

Hälsningar

Fredrik Persson

Sonnaren skrev:

Och även om det finns folk som "älskar att hata Hasselbladskameran" (oftast har de aldrig arbetat med den, de kommer med felaktiga påståenden utan relevans, ibland kan man undra om de överhuvudtaget sett kameran) så ÄR det ett mycket mycket bra system med bra optik - minst sagt - och en arbetshäst av rang som pallar hårt arbete i decennier utan att tröttna ur.

Frågan är om det är själva märket de inte gillar eller formatet?
Det är nog en fråga Samelupp borde ställa sig också. Kvadratiskt eller rektangulärt?

Jag har själv haft en Hasselblad 553 med en 80mm och en 150mm och det var nog den "skönaste" kameran jag haft, om man nu kan kalla en kamera det. Men formatet kom jag aldrig överens med. Jag stod ut i 5 månader innan jag bytte till en Bronica 6x7.
Då hade jag haft en Mamiya 645 i 6 år innan bladaren så det kanske var orsaken till det korta inhoppet.

Men om man hade bemästrat den kvadratiska bilden som Sonnaren och vissa andra här gör, så hade jag aldrig släppt den motordrivna hasselbladaren.

Det fina med 6x6 är ju att man inte är låst. Det går bra att göra kvadratiska eller rektangulära bilder, både stående och liggande. Hasselblads rutade mattskiva förenklar visualiseringen.

När jag köpte min första Hasselblad 1991 hade jag också problem med den kvadratiska sökaren, 22 år med småbild hade satt sina spår i min hjärna. Numera tycker jag att 6x6 ger mig stor frihet att komponera mina bilder. Jag behöver aldrig vrida på kameran för att ta höjdbilder: reglagen sitter alltid på samma plats och det blir inget strul med kulled eller stativhuvud.

Jag hade RB 67 några år på 70-talet. Tyckte själv att det negativformatet 6 x 7 var "varken hackat eller malet" och bytte till Linhof (Technica) 6 x 9.
Men det mest besvärande med Mamiyan var inte negativformatet utan kameraformatet. Alldeles för stor att ta med ut på resa. Technican var betydligt behändigare under transport. Men tyvärr litet för långsam i övrigt, i synnerhet vid objektivbyten.........
Us

Kanske inte det du letar efter men Fuji GX680III verkar vara en rolig pryl...säger jag utan att vare sig ha testat eller ha råd med den;-)

Niklas -- det var inte bara av förtroende. Jag undrar hur många pajkastningar som har börjat med att någon har kommit med alternativ som ingen har bett om istället för att svara på den direkta frågan. De menade säkert väl och de har en poäng men det spårar så lätt ur.

Nåja... en del som vill prova på mellanformat kan testa en bättre begagnad tvåögd för en tusenlapp. Naturfotografer brukar inte tycka om det alternativet eftersom de vill leka med objektiv, graderade filter och polfilter. Då får man istället gå över till spegelreflexerna. Bottenläget för dem på den begagnade marknaden ligger runt 5kkr men de kan bli hur dyra som helst. Nu vet jag inte hur mycket du är villig att lägga ut och diskussionen har redan gått lång. Det är klart att Hasselblad är Hasselblad men det är inget fel på de andra etablerade tillverkarna. Man har väl hört lite underliga rapporter om Bronica och Kiev men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Å andra sidan... om priset är det rätta och om man får en trevlig bytesrätt så är det en annan sak...

Olle skrev:

Vilket labb använder du?

Olle

Inte för att det har så mycket med den här tråden att göra... men:

Reportagefoto, Fridhemsgatan, Stockholm.

Ang. val av kamera, prva gärna lite olika modeller innan du bestämmer dig, de flesta butikerna hyr ut utrusning så att man kan testa. Då är det självklart nya modeller, men i Hasselblads fallet tror jag inte att det gör så mycket.

En liten varning , både jag och min kollega hade Bronica Etrs. Inga större fel på kameran så länge det var + grader, men så fort det vart några - grader så började slutaren att krångla, antingen öppnade inte slutaren sig, eller också vart den stående i öppet läge. Det var lika på både min och kollegans kamera, bara ett litet tips, kolla om kameran fungerar i kyla om du tänker köpa en sådan.

Ber om ursäkt, men jag har inte läst alla inlägg, så mitt svar kan vara lite ute, men jag skulle rekommendera en TLR, en Seagull 4B eller liknande. Har en sådan själv och för dom pengarna (500-1000kr) så får man MYCKET mellanformat. Dessa kan användas i 6x6 eller (med en mask) 6x4,5. Ingen inbyggd mätare. Max slutartid 1/300 (finns en ny som klarar 1/500 men kostar ca 3800 kr). För att testa mellanformat så är både skärpa och kontrast ok (i alla fall på min...) Det är en skön känsla att ta dia och montera 6x6. Det blir pampigt. Har man sedan en projektor som klarar detta så blir det ännu roligare! Lycka till!

pl2se skrev:
Sen undrar jag om 11-14 Mpixlar verkligen klarar av en jämförelse med mellanformat. Jag tvivlar - nejföresten, jag är säker! Det tror jag inte!

mvh
Peter

Speciellt med tanke på att den nya hasselblad autofokus kamera (H1) kostar mindre än Canons nya 11 Mpx...

Sträck i debatten?!?

Vill tacka alla som varit mycket vänliga och gett mig del av er visdom och erfarenhet. I dagsläget är jag nästan mer förvirrad än jag var innan, men det är så det brukar vara. Ska ta och läsa igenom inläggen ett par gånger och fundera ett tag. Vad det blir i slutändan är det inte lätt att säga. Risken finns att det blir en chansning då jag får syn på en kamera till bra pris och i bästa fall så gör jag ett bra köp. Hur som helst. tack ska ni ha.

Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto