Annons

Mellanformatare med inbyggd ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Erik-

Avslutat medlemskap
Jag är på jakt efter en mellanformatare med inbyggd ljusmätare...drömmen vore ju förståss att komma över en Mamiya 7 II till hyffsat pris. Men det är inte så lätt..

Är inte insatt i pentax och liknande så det vore bra om någon kunde tipsa om en relativt smidig kamera med ljusmätning.

När jag nyligen skaffade en beg. mellanformatare (Zenza-Bronica ETRSi) var jag nogrann med att få med en prismasökare med ljusmätning. Jag upptäckte rätt snart att lite av "känslan" med MF försvinner med prismasökare och att det är smått magiskt att titta direkt ner på mattskivan via ett ljusschakt. Jag har skaffat en lös ljusmätare och kör med den istället. Lite krångligare, mkt roligare.....

Jag är på jakt efter en mellanformatare med inbyggd ljusmätare...drömmen vore ju förståss att komma över en Mamiya 7 II till hyffsat pris. Men det är inte så lätt..

Är inte insatt i pentax och liknande så det vore bra om någon kunde tipsa om en relativt smidig kamera med ljusmätning.

Dom flesta 645 kameror har väl mätning. Alltså Pentax, Mamiya, Bronica m.fl.

Ja och nej, ljusmätaren sitter i prismasökaren på Mamiya 645 och den är utbytbar. Väljer man att använda schaktsökaren istället så saknas ljusmätare. Det fungerar alltså likadant som på Bronican ovan.

Kanske Fujis 645? Som en kompaktkamera fast för mellanformat. Det fanns en med zoomobjektiv här på annonsmarknaden för femtusen. Jag lyckades nätt och jämnt motstå. Kanske finns den kvar.

När jag körde analogt så använde jag bla pentax 645n o den har en riktigt bra ljusmätare. Körde med diafilm så toleranserna är inte stora. Jag har den till salu om du är intresserad. Har 3 objektiv till den 45mm=småbild 28 80mm=Normal på småbild och 210mm=130mm på småbild. Allt är i bra skick. Du kan se bilder tagna med den på min hemsida du hittar dom under dels travel galleri 1 vietnamn och under travel galleri 2 seychellerna. mvh Ove www.ovenilsson.com

ANNONS
Götaplatsens Foto