Annons

Mellanringar till Makro gluggar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Har då varit inne och spånat på ämnet, men tycker mig inte få svar på min fråga.

Vad jag undrar över är vilken storlek på mellanring det krävs för att få avbildningsskala 1:1 på en makro glugg som utan mellanring har avbildningsskala 1:2 ?

Brännvidden är 50 resp. 100mm.

25mm mellanring för 50mm och 50mm mellanring för 100mm, verkar vara fina Zeiss du har.Vad man ska vara medveten om är att med mellanringar så är man i princip i detta område dvs 1:1 till 1:2, inte alls den möjligheten att backa och ta med mindre förstoringar, viss justering av avbildningsskalan har man med avståndsskalan men väldigt liten

Har då varit inne och spånat på ämnet, men tycker mig inte få svar på min fråga.

Vad jag undrar över är vilken storlek på mellanring det krävs för att få avbildningsskala 1:1 på en makro glugg som utan mellanring har avbildningsskala 1:2 ?

Brännvidden är 50 resp. 100mm.

Har visserligen inte tänkt i de banorna om avbildningsskala men som jag har fattat det så är tjockleken på mellanringen det samma som det avstånd till objektet som du kan gå närmare. En 12 mm mellanring kan du gå 12 mm närmare, osv. Så för att få en avbildningsskala på 1:1 skulle jag tro att du får komma upp till åtminstone 30-40 mm. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Har två ringar från Canon som jag använder frekvent till mitt 150 mm macro och ibland även ihop med 1,4 gg konverter, tycker det funkar riktigt bra. Jag använder även mellanringar på andra linser med spännande resultat så som 17-40mm 120-300mm, provade även på fisheye men där kom skärpan innanför linsen med den nackdelen att jag fick blända ner max för att kunna få huvudobjektet någorlunda skarpt.

Det jag tycker om med mellanringar är att du i vissa bildtyper kan kontrollera skärpesläppet på ett bättre sätt ju längre mellanring(ar) man sätter på.

25mm mellanring för 50mm och 50mm mellanring för 100mm, verkar vara fina Zeiss du har.Vad man ska vara medveten om är att med mellanringar så är man i princip i detta område dvs 1:1 till 1:2, inte alls den möjligheten att backa och ta med mindre förstoringar, viss justering av avbildningsskalan har man med avståndsskalan men väldigt liten

Jaså, du förstod att det var Zeiss gluggar det handlade om, utan att jag skrev ut det =).

[QUOTEVad man ska vara medveten om är att med mellanringar så är man i princip i detta område dvs 1:1 till 1:2, inte alls den möjligheten att backa och ta med mindre förstoringar, viss justering av avbildningsskalan har man med avståndsskalan men väldigt liten[/QUOTE]

Nä, mindre förstoringar är inte intressant, möjligtvis större !!! =).

[QUOTEVad man ska vara medveten om är att med mellanringar så är man i princip i detta område dvs 1:1 till 1:2, inte alls den möjligheten att backa och ta med mindre förstoringar, viss justering av avbildningsskalan har man med avståndsskalan men väldigt liten

Nä, mindre förstoringar är inte intressant, möjligtvis större !!! =).[/QUOTE]jo, man är väl oftast det :), just den flexibilitet man har med ett rent makro är att man kan fotografera en solnedgång och därefter direkt fota myran i det sista ljuset förlorar man så fort man satt dit mellanringen, så det blir lite mer skruvande men skoj

En kort (och dum?) fråga;

Vad har jag att förvänta mig av detta: Nikon PK-13 27.5mm Auto Extension Tube i kombination med Zeiss och D800E. Går det att få exif och övrig automatik med mellanringar av Nikons egna fabrikat ? Jag har ett paket på G på Ebay med PN 11, PK 13 , PK 12 och PK 11A.

24 timmar kvar på auktionen, så...=).

ANNONS
Götaplatsens Foto