Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest för pengarna? (Pro-summer)

Produkter
(logga in för att koppla)

SupreX

Ny medlem
Jag är ny på forumet! :) Så första inlägget här...

Jag har haft några Nikon systemkameror och några objektiv. Jag har läst på en del men är långt ifrån att vara någon "expert". Jag kan Photoshop grundläggande och använder fotografier för seriöst hemmabruk och med en ambition att försörja mig helt på mina webbplatser. Min flickvän har webbutik (växter) och jag själv tjänar några tusenlappar då och då som egenanställd. Jag har hittills mest kört på bilder från Pixabay. Ur SEO-synpunkt (vilket är grunden för min företagsidé) är det bättre att ha egna/unika bilder än taget från webben. Sedan bör det tilläggas att jag är en Hi-Fi och filmentuiast av stora mått. Så bild- och ljudkvalité är extremt viktigt för mig, och både privat/professionellt har jag höga ambitioner. Jag har haft en D3100, en D5300, en D7000 själv.

Sedan har jag köpt en D7100 till min tidigare sambo som jag lånat lite förrut och jag är näst intill färdig systemvetare. Så för min del har jag högt teknologiskt kunnande men samtidigt har jag inte erfarenheten och expertisen inom just foto som gör att jag kan köpa en riktigt proffskamera. Det som mest begränsar mig är min ekonomi. Jag har varit låginkomsttagare i flera år och nu jobbar jag hårt på att förändra det. Därför kan jag inte heller köpa en jättedyr systemkamera. Det behöver inte vara en systemkamera. Det kan vara en spegellös kamera också. Men det jag verkligen behöver är bästa möjliga kameran för pengarna. Pratar vi "bara" kamerahuset så är en budget på 2000-5000 kr ungefär.

Vilken är den bästa kamera för mig? Jag vet att man bör satsa mer på objektiv osv. men jag upplever ändå en viss skillnad på kamerahusen. I mitt tycke var det stor skillnad på en D3100 och en D7000 även med samma DX-objektiv. Så en kamera i D5000- serien är nog ett minimum för min del. Kan väl hända att jag ska filma också, men i första hand fota. Det kan på sikt bli produktfoto men även växter i trädgård, privata porträtt, kanske ibland landskap och stadsbilder exempelvis. Inga sportbilder eller bilder med mycket rörelse.

Min egentliga fundering var väl egentligen... är Nikons kameror det man får "mest för pengarna" i pro-summer segmentet (begagnat) eller finns det något annat någorlunda välkänt märke man får ännu bättre teknik, optik och/eller kvalitet?
 
Senast ändrad:

MVPernula

Aktiv medlem
Välkommen till forumet!

Jag skulle vilja säga att nästan alla dagens kameror (inklusive de lite äldre Nikon kameror du ägt/äger) är pålitliga kvalitetsmässigt. Klart kommer senare modeller med mer modern teknik vara vassare, men du kommer inte bli helt "frälst" av solklar kvalitetsskillnad. Ska bilderna endast upp på en hemsida behöver du inte heller ha en helt enorm upplösning såvida du inte ska sälja stora prints.

Det som gör bilden mest är objektiven. Har du kvar en D7000 (själv har jag ägt en D7100) skulle jag först och främst säga att det är optiken du bör uppgradera efter ändamål. Behöver komma nära motiven? Macro. Behöver du få in så mycket som möjligt i bilden? Vidvinkel.

När du säger att du känner skillnad mellan D3100 och D7000, vad menar du då? Som du säger tar de samma DX-objektiv men menar du själva handhavandet av kameran eller bilderna som renderas från de olika husen?

Vill nämna att spegellösa kameror också kan vara systemkameror, tekniken verkar röra sig helt mot en spegellös marknad. Nikon, Canon, Sony, Fuji gör nästan endast spegellösa kameror nu. Min gissning är att vi är inne på de sista DSLR kamerorna. Så ser jag på det iaf.

Vad gäller köp av ny kamera säljer Nikon, som du säger, mycket begagnat som inte behöver kosta skjortan. Det gör många andra märken, men eftersom du hållit dig till Nikon so far är min rekommendation att stanna med dem om inget annat märke har nåt du kräver. Nikon D610, D800 och D7200 är kameror som går runt budgeten du vill förhålla dig till. Tänk dock på att D610 och D800 är fullformat, så där skulle dina DX objektiv inte vara passande.

Min tidigare rekommendation står jag dock fast vid. Se över kamerorna du har, är de otillräckliga kan du sälja dem för att öka din budget och köpa nåt vassare. Märker du att kamerorna är tillräckliga köper du objektiv efter ändamålet.
 
ANNONS