Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Metz 45CT-1
- Trådstartare Northern Star
- Start datum
mipert
Aktiv medlem
En riktig klassiker till arbetshäst.
Proffsblixten nummer ett på åttiotalets början.
Gängan är 1/4" som på ett kamerastativ.
Skall du köpa en?
Risken finns då att kondensatorn har åldrats och den kan lägga av när som helst.
Min lade av efter 14 år och det imponerade på killarna på Hasselblad att den hade fungerat så länge.
Proffsblixten nummer ett på åttiotalets början.
Gängan är 1/4" som på ett kamerastativ.
Skall du köpa en?
Risken finns då att kondensatorn har åldrats och den kan lägga av när som helst.
Min lade av efter 14 år och det imponerade på killarna på Hasselblad att den hade fungerat så länge.
Northern Star
Aktiv medlem
Tjenis Mikael.
Jäkligt snabb är du, även nu på natten!
Funderar på att köpa två st faktiskt.
500:-/st är det värt det?
Tänkte, kan alltid vara bra att ha.
Mer kommentarer om blixten någon?
/Nicke
Jäkligt snabb är du, även nu på natten!
Funderar på att köpa två st faktiskt.
500:-/st är det värt det?
Tänkte, kan alltid vara bra att ha.
Mer kommentarer om blixten någon?
/Nicke
Jacob vP
Aktiv medlem
Tycker den funkar bäst med något externt batteri. Det var många år sedan jag använde en sån här blixt, och då hade jag Qvantum batterier kopplade till blixtarna. Vet inte om såna finns kvar. Men man vinner en del laddhastiget och så får man fler blixtar.
Skenan som du ser en del av på bilden ska du skaffa till blixten.
Känner inte till ngt om volten. Jag använde Metzen till Bronica, Mamayia och Canon F1n.
/Jacob vP
Känner inte till ngt om volten. Jag använde Metzen till Bronica, Mamayia och Canon F1n.
/Jacob vP
Helena
Aktiv medlem
Grejjer som ar bra att kolla med metzen ar om auton funkar... stall in pa ex 5,6 och se om du kan trycka av manga ganger pa raden...
Testa pa olika hall och du ska kunna trycka av enjakla massa pa nara hall...
Kolla aven att ok lampan funkar i bak (sa du ser om du fatt tillbaka tillrakligt med ljus)
Sedan sa ska du testa pa manual och se om den laddar ut helt (det ska ta mycket langre tid att ladda den da an pa ex f4...
Ska du kopa metz kanske du borde tanka over den som har en fill in flash fram pa staven som slar av med en fjardedels styrka (tror jag) det ar bra om du bouncar flashen i taket sa du far lite mindre trista bilder...
Testa pa olika hall och du ska kunna trycka av enjakla massa pa nara hall...
Kolla aven att ok lampan funkar i bak (sa du ser om du fatt tillbaka tillrakligt med ljus)
Sedan sa ska du testa pa manual och se om den laddar ut helt (det ska ta mycket langre tid att ladda den da an pa ex f4...
Ska du kopa metz kanske du borde tanka over den som har en fill in flash fram pa staven som slar av med en fjardedels styrka (tror jag) det ar bra om du bouncar flashen i taket sa du far lite mindre trista bilder...
Helena
Aktiv medlem
Jacob vP skrev:
Tycker den funkar bäst med något externt batteri. Det var många år sedan jag använde en sån här blixt, och då hade jag Qvantum batterier kopplade till blixtarna. Vet inte om såna finns kvar. Men man vinner en del laddhastiget och så får man fler blixtar.
/Jacob vP
Qvantum finns kvar
Northern Star
Aktiv medlem
Jan Mattsson skrev:
Då funkar inte blixten tillsammans med min Eos5 om jag förstått rätt??
/Nicke
Ett problem är att den lägger en spänning på ca 200V på synkkontakten... moderna kameror klarar inte det. EOS-kameror klarar t.ex bara 6V, de flesta andra 12 eller 24
/Nicke
janm
Aktiv medlem
Northern Star skrev:
/Nicke
Blixten funkar väl, men din EOS5 funkar nog inte så bra efter ett tag...
johanfalkman
Aktiv medlem
har för mig att det finns adaptrar eller något slags motstånd eller liknande att köpa till så att "gamla" blixtar inte kan förstöra "nya" kameror med för hög spänning...vet inte vart dock....men...
Northern Star
Aktiv medlem
Jan skrev:
Hjälp vad kan hända?
Köpte blixtarna idag, tänkte använda dem imorgon eller???
Inga mer praktiska tips?
Dina verkar dunderbra helena.
Blixten funkar väl, men din EOS5 funkar nog inte så bra efter ett tag...
Hjälp vad kan hända?
Köpte blixtarna idag, tänkte använda dem imorgon eller???
Inga mer praktiska tips?
Dina verkar dunderbra helena.
Blixtsynken i kameran eller i värsta fall hela kameran kan sluta funka. Med 200-voltsblixtar och Canon som rekommenderas till max 6 volt skulle jag inte våga prova utan en sån där wein-pryl mellan.Northern Star skrev:
Hjälp vad kan hända?
Northern Star
Aktiv medlem
Shit också!
Då får man använda sina gamla beprövade sunpakblixtar till Eos:en idag.
Hasselbladaren får istället jobba tillsammans med metzarna.
Låter det bra?
2st sidblixtar/metz med vitt skynke framför samt en bouncad blixt rakt på modellerna.
Skall plåta ute i mörk skugga.
I en av bilderna är det 7st modeller lite problem blev det nu med blixtarna.
Nä, nu skall jag strax åka.
/Nicke
Då får man använda sina gamla beprövade sunpakblixtar till Eos:en idag.
Hasselbladaren får istället jobba tillsammans med metzarna.
Låter det bra?
2st sidblixtar/metz med vitt skynke framför samt en bouncad blixt rakt på modellerna.
Skall plåta ute i mörk skugga.
I en av bilderna är det 7st modeller lite problem blev det nu med blixtarna.
Nä, nu skall jag strax åka.
/Nicke
Olle
Aktiv medlem
På Metz hemsida, http://www.metz.de/1_metz_2000/m_pages_english/main_index_e.php3?link=4&sub=1&linkname=mecablitz står det så här under FAQ:
"Furthermore, please bear in mind that the mecablitz 45 CT-1 with a model number less than 534,000 still have a so-called high-voltage ignition circuit. These type of flash units may not be connected directly to modern cameras. Under certain circumstances the cameras may even be damaged."
"Furthermore, please bear in mind that the mecablitz 45 CT-1 with a model number less than 534,000 still have a so-called high-voltage ignition circuit. These type of flash units may not be connected directly to modern cameras. Under certain circumstances the cameras may even be damaged."
Northern Star
Aktiv medlem
Någon som vet hur man får tag på en sådan här wien el. annan adapter till Metzblixtarna?
jensohlsson
Aktiv medlem
Är det så att en 45 CT-1 levererar 200 volt rakt in i kamerans PC-uttag via den lilla klena synksladden..? Borde det inte vara en kraftigare kabel för så stark ström?
Sitter själv med en gammal 45 CT-1 som jag är sugen på att använda till min 20D, men komm er inte göra det förrän jag vet.
/Jens
Sitter själv med en gammal 45 CT-1 som jag är sugen på att använda till min 20D, men komm er inte göra det förrän jag vet.
/Jens
RolandM
Aktiv medlem
jensohlsson skrev:
Är det så att en 45 CT-1 levererar 200 volt rakt in i kamerans PC-uttag via den lilla klena synksladden..? Borde det inte vara en kraftigare kabel för så stark ström?
/Jens
Spänning mäts i enheten volt och ström i enheten ampere och resistans i enheten ohm, samt effekt i watt.
Att spänningen är hög innebär inte att det finns mycket belasting (effektuttag) som skapar höga strömstyrkor som gör att kabeln automatisk måste vara kraftig.
Några formler
P=UxI Effekt = Spänning x Strömstyrka
R=U/I Resistans = Spänning / Strömstryrkan