Annons

Metz 45CT-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
Blixt Metz 45CT-1 stavblixt

Någon som vet något om denna blixt?
Är den något bra?
Vad har den för gänga till stativ?
Tacksam för snabba svar.

Bilagor

• metz45ct1.jpg
    metz45ct1.jpg
    16.2 KB · Visningar: 364
En riktig klassiker till arbetshäst.

Proffsblixten nummer ett på åttiotalets början.

Gängan är 1/4" som på ett kamerastativ.

Skall du köpa en?
Risken finns då att kondensatorn har åldrats och den kan lägga av när som helst.

Min lade av efter 14 år och det imponerade på killarna på Hasselblad att den hade fungerat så länge.

Tjenis Mikael.
Jäkligt snabb är du, även nu på natten!

Funderar på att köpa två st faktiskt.
500:-/st är det värt det?

Tänkte, kan alltid vara bra att ha.
Mer kommentarer om blixten någon?

/Nicke

Nu går jag och lägger mig strax, men, måste nämna att blixthållaren faktiskt har två gängor.
1/4" och 3/8".

Tyvärr vet jag ingenting om prisnivåer.

Om fyra timmar slår min 15 månaders dotter mig i huvudet och skriker PAPPA.

JAG var minsann snäll mot föräldrarna!

Ett problem är att den lägger en spänning på ca 200V på synkkontakten... moderna kameror klarar inte det. EOS-kameror klarar t.ex bara 6V, de flesta andra 12 eller 24.

Tycker den funkar bäst med något externt batteri. Det var många år sedan jag använde en sån här blixt, och då hade jag Qvantum batterier kopplade till blixtarna. Vet inte om såna finns kvar. Men man vinner en del laddhastiget och så får man fler blixtar.
Skenan som du ser en del av på bilden ska du skaffa till blixten.

Känner inte till ngt om volten. Jag använde Metzen till Bronica, Mamayia och Canon F1n.

/Jacob vP

Grejjer som ar bra att kolla med metzen ar om auton funkar... stall in pa ex 5,6 och se om du kan trycka av manga ganger pa raden...
Testa pa olika hall och du ska kunna trycka av enjakla massa pa nara hall...
Kolla aven att ok lampan funkar i bak (sa du ser om du fatt tillbaka tillrakligt med ljus)
Sedan sa ska du testa pa manual och se om den laddar ut helt (det ska ta mycket langre tid att ladda den da an pa ex f4...

Ska du kopa metz kanske du borde tanka over den som har en fill in flash fram pa staven som slar av med en fjardedels styrka (tror jag) det ar bra om du bouncar flashen i taket sa du far lite mindre trista bilder...

Jacob vP skrev:
Tycker den funkar bäst med något externt batteri. Det var många år sedan jag använde en sån här blixt, och då hade jag Qvantum batterier kopplade till blixtarna. Vet inte om såna finns kvar. Men man vinner en del laddhastiget och så får man fler blixtar.
Skenan som du ser en del av på bilden ska du skaffa till blixten.

Känner inte till ngt om volten. Jag använde Metzen till Bronica, Mamayia och Canon F1n.

/Jacob vP

Qvantum finns kvar :)

Jan Mattsson skrev:
Ett problem är att den lägger en spänning på ca 200V på synkkontakten... moderna kameror klarar inte det. EOS-kameror klarar t.ex bara 6V, de flesta andra 12 eller 24

Då funkar inte blixten tillsammans med min Eos5 om jag förstått rätt??

/Nicke

har för mig att det finns adaptrar eller något slags motstånd eller liknande att köpa till så att "gamla" blixtar inte kan förstöra "nya" kameror med för hög spänning...vet inte vart dock....men...

Sök på "wein" i arkivet. Dessa attiraljer har diskuterats, men jag vet inte om någon kom på hur man köpte dem i Sverige.

Jag har haft min sen 80-talet alltid fungerat perfekt Säljes för 1000:- skall köpa en Canon 550 begagnad vid tillfälle eller ny Metz 54 med extrablixt.

Northern Star skrev:
Hjälp vad kan hända?
Blixtsynken i kameran eller i värsta fall hela kameran kan sluta funka. Med 200-voltsblixtar och Canon som rekommenderas till max 6 volt skulle jag inte våga prova utan en sån där wein-pryl mellan.

Shit också!

Då får man använda sina gamla beprövade sunpakblixtar till Eos:en idag.

Hasselbladaren får istället jobba tillsammans med metzarna.
Låter det bra?

2st sidblixtar/metz med vitt skynke framför samt en bouncad blixt rakt på modellerna.
Skall plåta ute i mörk skugga.

I en av bilderna är det 7st modeller lite problem blev det nu med blixtarna.

Nä, nu skall jag strax åka.

/Nicke

Är det så att en 45 CT-1 levererar 200 volt rakt in i kamerans PC-uttag via den lilla klena synksladden..? Borde det inte vara en kraftigare kabel för så stark ström?

Sitter själv med en gammal 45 CT-1 som jag är sugen på att använda till min 20D, men komm er inte göra det förrän jag vet.

/Jens

jensohlsson skrev:
Är det så att en 45 CT-1 levererar 200 volt rakt in i kamerans PC-uttag via den lilla klena synksladden..? Borde det inte vara en kraftigare kabel för så stark ström?

/Jens

Spänning mäts i enheten volt och ström i enheten ampere och resistans i enheten ohm, samt effekt i watt.

Att spänningen är hög innebär inte att det finns mycket belasting (effektuttag) som skapar höga strömstyrkor som gör att kabeln automatisk måste vara kraftig.

Några formler

P=UxI Effekt = Spänning x Strömstyrka

R=U/I Resistans = Spänning / Strömstryrkan

ANNONS
Götaplatsens Foto