Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

PMD

Aktiv medlem
Panasonic 12-35/2.8 kostar ungefär 10000 kr och det är billigt för ett objektiv i den klassen.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
mja, det känns ju som att det borde kunna bli ännu billigare/mindre/lättare utan OIS? Får nog läsa lite mer tester om det där objektivet, är det bra på OM-D (+video) så är den nog intressant. I nuläget finns det ju ingen bättre normalzoom.
(saknar min gamla 12-60)
 

PMD

Aktiv medlem
mja, det känns ju som att det borde kunna bli ännu billigare/mindre/lättare utan OIS? Får nog läsa lite mer tester om det där objektivet, är det bra på OM-D (+video) så är den nog intressant. I nuläget finns det ju ingen bättre normalzoom.
(saknar min gamla 12-60)
Om Olympus kommer med ett liknande objektiv så kommer det förstås inte att ha bildstabilisering, men å andra sidan ska man inte vara så säker på att ett sådant objektiv blir billigare än Panasonicobjektivet. Det finns exempel där "motsvarande" Olympusobjektiv är dyrare än Panasonicobjektivet trots att Panasonicobjektivet har bildstabilisering.
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Är på väg att köpa Olympus e-pl5 med 14-42. Jag har redan Pana 14-45, vilket ju är kritikerrosat.

Vilket hade ni kört på Olympusen - Oly 14-42 el Pana 14-45?

Den senare har ju inte ca-korrigering, och (kanske) långsammare af. Vill ha snabb af, och skärpa. Storlek och bildstabiliseringskvalitet är mindre viktigt.

Tack för input!
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Då har det kommit ännu en tillverkare till mFT-världen :)
http://www.dpreview.com/news/2013/01/18/JK-Imaging-shows-Kodak-branded-Micro-Four-Thirds-camera-for-Q3-2013-launch

läste det på FT-rumours för ett tag sedan, kul!

Jag undrar lite om man kommer kunna styra kameran via telefonen också?!

/edit: förresten, vit! snyggt men det kommer ju bli svårt att matcha med någon befintlig mFT-glugg va? :) det passar väl varken med svart eller silver på ett vitt hus. Man får måla dem helt enkelt.
 

hornavan

Aktiv medlem
Är på väg att köpa Olympus e-pl5 med 14-42. Jag har redan Pana 14-45, vilket ju är kritikerrosat.

Vilket hade ni kört på Olympusen - Oly 14-42 el Pana 14-45?

Den senare har ju inte ca-korrigering, och (kanske) långsammare af. Vill ha snabb af, och skärpa. Storlek och bildstabiliseringskvalitet är mindre viktigt.

Tack för input!
Olygluggen är mindre och gissningsvis lika bra som pannan. Har haft båda utan att testa skillnaden. Dock är det rejäl skillnad om du jämför med fasta objektiv, tex 12 mm Oly 25 P.
 

PMD

Aktiv medlem
Det såg riktigt bra ut på bilderna, men det är ju inte riktigt samma typ av grepp som originalgreppet (vilket ju avspeglar sig på priset).

Tillägg: En liten video som jämför de båda greppen.
 
Senast ändrad:

ljn3

Aktiv medlem
Har beställt en ny E-PL5 med kitobjektiv 14-42mm och undrar om Olympus Zuiko 12-50mm ger bättre bilder än 14-42:an? Mer, är 14-42:an samma objektiv som medföljde E-PL2?

/Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Din sista fråga vågar jag nog svara nästan ja på. Det finns tre 14-42-zoomar från Olympus. Skillnaden mellan de två senaste är enbart kosmetisk, och jag tror att det var en av dem som följde med E-PL2.

Jag har båda zoomarna och har inte gjort någon noggrann jämförelse, men jag tror inte att jag kan avgöra vilken av zoomarna som jag har använt om jag bara tittar på mina bilder.

Däremot använder jag nästan aldrig den gamla zoomen numera eftersom 12-50 har ett större brännviddsomfång och en mycket trevlig (pseudo)makro-funktion. Samt är vattentät.

14-42 har fördelen att vara rätt mycket mindre, förstås.
 
ANNONS