Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

hornavan

Aktiv medlem
Precis! Det är delvis därför som det i vissa lägen kan vara idé att köra med kabel.
Vet ni det, eller antar ni att det är så? Jag frågar därför att det finns en meny som låter en välja funktioner hos olika blixtar som styrs av kameran. På Canon har jag för mig att det går att stänga styrblixtens blixt så den bara tänder trådlös blixt. Själv är jag osäker.
 

PMD

Aktiv medlem
Manualen till FL-300R säger att "The built-in flash can not be used as a light source in RC mode". Clip-on-blixten till E-M5 kan nog likställas med en inbyggd blixt i detta sammanhang.

Manualen till E-M5 säger att "If the subject is too close to the camera, the control flashes emitted by the camera flash may affect exposure" och fortsätter med förslag på hur man dämpar det ljuset på olika sätt.

Jag har aldrig råkat ut för att styrblixten har bidragit med så mycket ljus att det märks, men jag har aldrig tagit några bilder på riktigt nära håll med blixt.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Vet ni det, eller antar ni att det är så? Jag frågar därför att det finns en meny som låter en välja funktioner hos olika blixtar som styrs av kameran. På Canon har jag för mig att det går att stänga styrblixtens blixt så den bara tänder trådlös blixt. Själv är jag osäker.
När jag fotade med min 60D och använde den interna blixten som "master" så avgav den alltid lite ljus även om man ställde in så att blixtljuset skulle komma enbart från den externa blixten. Det var inte alltid man märkte av det lilla "extraljuset" men ibland så. Om jag till exempel fotograferade framför en reflekterande yta med den externa blixten riktad från sidan så såg man ju den interna blixtens reflektion ändå på bakgrunden. Tänk dig ett porträtt framför ett fönster eller en spegel. Det är ju inte alltid man kan styra den som ska avporträtteras.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
När jag fotade med min 60D och använde den interna blixten som "master" så avgav den alltid lite ljus även om man ställde in så att blixtljuset skulle komma enbart från den externa blixten. Det var inte alltid man märkte av det lilla "extraljuset" men ibland så. Om jag till exempel fotograferade framför en reflekterande yta med den externa blixten riktad från sidan så såg man ju den interna blixtens reflektion ändå på bakgrunden. Tänk dig ett porträtt framför ett fönster eller en spegel. Det är ju inte alltid man kan styra den som ska avporträtteras.
Det är likadant här. Jag fotar keramikföremål och det händer att styrblixten på kameran (OM-D medföljande) ger blänk i glasyren.
 

PMD

Aktiv medlem
Finns det något sätt att limma fast fokuspunkt tex i mitten?
(Jag har "Super Control Panel" aktiv).

1. Tryck på OK-knappen.
2. Använd piltangenterna för att markera fokuspunkt-ikonen (ungefär mitt i Super Control Panel).
3. Tryck på OK-knappen.
4. Flytta fokuspunkten med piltangenterna.
5. Tryck på OK-knappen
6. Klart!
 

mapem

Aktiv medlem
Stöd för OM-D fanns redan i LR 4.1. Är det något annat nyttigt i 4.3 som gör det mödan värd att uppgradera?
 

mapem

Aktiv medlem
Stöd för OM-D fanns redan i LR 4.1. Är det något annat nyttigt i 4.3 som gör det mödan värd att uppgradera?
Svarar själv på frågan efter koll på dpreview: Uppgraderingen verkar inte innehålla något annat än stöd för en radda nya kameror. Intressant för dem som följer denna tråd är väl att E-PL5, E-PM2 och GH3 stöds.

För Mac-användare är detta antagligen intressant, fast som PC-användare vet jag inte vad det innebär:

dpr sa:
The Mac version of Lightroom features a Develop module that supports Apple's HiDPI mode, that makes the interface easier to read on the 'Retina' panels used on recent Macs.
 

mapem

Aktiv medlem
Det beror på vad man menar med bäst. D800 tog ett jättekliv när det gäller bildkvalitet och utklassar i princip alla mellanformatare. Man får alltså bästa tänkbara bildkvalitet i ett litet och billigt paket, i jämförelse.

OMD E-M5 tog också ett jättekliv fast inte riktigt lika stort när man lyfte upp m43 till i nivå med snittet för aktuella APS-C och i nivå med fem år gamla FF. En bedrift det med.

Sonys sensorteknologi ligger bakom båda bedrifterna. Troligen i alla fall.

Jag röstade på den som ligger etta, fast jag har tvåan. .-)
 

Skarström

Aktiv medlem
Det beror på vad man menar med bäst. D800 tog ett jättekliv när det gäller bildkvalitet och utklassar i princip alla mellanformatare. Man får alltså bästa tänkbara bildkvalitet i ett litet och billigt paket, i jämförelse.

OMD E-M5 tog också ett jättekliv fast inte riktigt lika stort när man lyfte upp m43 till i nivå med snittet för aktuella APS-C och i nivå med fem år gamla FF. En bedrift det med.

Sonys sensorteknologi ligger bakom båda bedrifterna. Troligen i alla fall.

Jag röstade på den som ligger etta, fast jag har tvåan. .-)
Ja det är ju fånigt rösta på sin egna kamera bara därför. Jag tycker både D800 och OM-D är årets kamera beroende på kriterier men för mig var OM-D hetare eftersom den gav mig precis det jag sökte. APS-C kvalité till m43.
 

mapem

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha båda! Det är helt rätt enligt min uppfattning att just dessa två leder omröstningen. Jag övergav Canon APS-C för E-M5 och har fått högre bildkvalitet i ett mindre paket. Men locktonerna från D800E är väldigt svåra att stå emot! Det är en fantastisk kamera. Det är E-M5 också, missförstå mig inte. I bildkvalitet är den är bara två steg efter D 800E, och det är verkligen inte dåligt. På basISO är det svårt att se någon skillnad alls, om man inte förstorar så mycket att skillanderna i pixeltäthet blir uppenbara.
 
ANNONS