Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Coolt måste prova, för att få förstoring trycker du info tills det blir ett pekfinger med en ruta också pekar du nånstans och trycker på förstoringsglaset

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 

Quisquam

Aktiv medlem
Jag beställde ett par mellanringar (av enklaste manuella sort) förra veckan och idag kom de. Tyvärr var det ett antal fel på dem så en eventuell recension kommer att dröja ett tag till. Svårt att fota om man till exempel inte kan låsa fast objektivet på mellanringarna... :(
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
På OM-D...

Funktionen "half way IS press" är fin så man kan få stabiliserad sökarbild.

Funktionen att peka på en ruta och få den zoomad 10x eller så är också kanon.

MEN... hur kombinerar man dessa? Det är riktigt knepigt att verkligen sätta fokus spot on på månen med en 400/5.6 utan att chansa. Men med stabiliserad OCH zoomad sökarbild skulle det vara enkelt. Det borde ju gå va.
Verkar som att jag har ändrat en inställning för att få IS att fungera med förstorad bild (se under rubriken "Image stabilization in the viewfinder"): http://www.dpreview.com/articles/9115179666/user-guide-getting-the-most-out-of-the-olympus-e-m5/2/#Func2
jaha, har läst den där sidan för länge sedan. Det var ju EXAKT vad jag frågade om, finns visst en sådan inställning ju, fantastiskt bra! Tack för det!

Sidan sa:
...and for legacy lenses

If you want to retain this stabilized view, even when you're manually focusing legacy lenses, there's another setting you'll need to change. 'LV Close Up Mode' on the second page of section D of the Custom menu defines whether half-pressing the shutter cancels live view magnification. Changing this setting to 'Mode 2' allows you to combine the camera's magnified live view with its image stabilization.

Don't forget, before you race to set 'Magnify' to one of your function buttons, it is already quickly available by holding the Fn2 button and spinning the control dial. Once selected in this way, Magnify can be engaged just by tapping the Fn2 button, making it easy to change its function if you're swapping between Micro Four Thirds and legacy lenses.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Det har börjat komma ett liksom skrapande ljud från stabiliseringen i huset i min OM-D E-M5. Är det någon fler som har varit med om något sådant i era hus?
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
jaha, har läst den där sidan för länge sedan. Det var ju EXAKT vad jag frågade om, finns visst en sådan inställning ju, fantastiskt bra! Tack för det!
shit vad bra detta var! Det är ju helt underbart att det går att komma åt zoom med Fn2, då kan man komponera bilden, trycka Fn2 för att zooma in, trycka shutter halvvägs för att stabilisera, sedan fokusera, tryck Fn2 igen för att se hela bilden för att kunna komponera lite finare, sedan knäppa av! Låter som många steg men det är riktigt smidigt faktiskt när man väl vant sig. Nu kunde jag sätta fokus rätt mest hela tiden på min CCTV 35/1.7 som är ganska knepig annars!
 

Bilagor

Quisquam

Aktiv medlem
Det har börjat komma ett liksom skrapande ljud från stabiliseringen i huset i min OM-D E-M5. Är det någon fler som har varit med om något sådant i era hus?
Jag besvarar min egen fundering. :) Det var troligen bara bländaren som reagerade vid skillnader i exponeringen. Alltså, om jag siktade med kameran mot ett annat föremål så reagerade bländaren. Inte riktigt det "rattlesnake"-ljudet som det har skrivits om, främst i samband med 20/1.7-objektivet, men något åt det hållet.
 

Pippo

Aktiv medlem
Hej!

Även jag är på G att köpa en OM-D men kan inte bestämma mig för om jag ska köpa den svarta eller silverfärgade varianten. Tycker den silverfärgade är snyggare än den svarta eftersom den ser mer retro ut, men kommer att köpa till greppet eftersom jag vill åt den första delen som ger bättre grepp och funderar då på om den silverfärgade varianten inte ser skum ut med greppet på? Vad säger ni som kör nämnda kombination? I-landsproblem jag vet... ;)
 

Pippo

Aktiv medlem
Den frågan avgjordes i detta inlägg. (Tyvärr fungerar inte längre länkarna i det inlägget.)
Tack, Per.

Edit: Har läst stora delar av tråden nu men den handlar ju bara om färgen på kameran. Det jag undrar över hur den ser ut med greppet på... (japp, har googlat och tittat men kan ändå inte bestämma mig).
 

mapem

Aktiv medlem
Hej!

Även jag är på G att köpa en OM-D men kan inte bestämma mig för om jag ska köpa den svarta eller silverfärgade varianten. Tycker den silverfärgade är snyggare än den svarta eftersom den ser mer retro ut, men kommer att köpa till greppet eftersom jag vill åt den första delen som ger bättre grepp och funderar då på om den silverfärgade varianten inte ser skum ut med greppet på? Vad säger ni som kör nämnda kombination? I-landsproblem jag vet... ;)
Om du bara vill åt den övre delen av greppet och struntar i batteridelen så blir Olympus grepp onödigt dyrt. Själv har jag köpt JB Grip på Amazon. Det är lite kantigt och grovt tillyxat men funkar väldigt bra för det jag ville åt, nämligen att få bättre grepp. Det är svart men jag vågar garantera att det fungerar på en silverfärgad kamera också :) vilket framgår av bilderna i länken. Priset blev med frakt under 500 kr om jag minns rätt.

http://www.jbcameradesigns.com/products/olympus-om-d-e-m5-grip-base

Min kamera är svart och det ser snyggt och diskret och lite proffsigt ut, men visst är det läckert med en silverfärgad om retroutseendet är viktigt. Att min blev svart beror enbart på att det var vad butiken hade inne när jag köpte den.
 

Pippo

Aktiv medlem
Om du bara vill åt den övre delen av greppet och struntar i batteridelen så blir Olympus grepp onödigt dyrt. Själv har jag köpt JB Grip på Amazon. Det är lite kantigt och grovt tillyxat men funkar väldigt bra för det jag ville åt, nämligen att få bättre grepp. Det är svart men jag vågar garantera att det fungerar på en silverfärgad kamera också :) vilket framgår av bilderna i länken. Priset blev med frakt under 500 kr om jag minns rätt.

http://www.jbcameradesigns.com/products/olympus-om-d-e-m5-grip-base

Min kamera är svart och det ser snyggt och diskret och lite proffsigt ut, men visst är det läckert med en silverfärgad om retroutseendet är viktigt. Att min blev svart beror enbart på att det var vad butiken hade inne när jag köpte den.
Tack.

Har tittat på JB-greppet också, men i dagsläget kostar inte originalgreppet så mycket extra om man köper paketet med kitobjektivet, så det blir nog det ändå. Kitobjektivet kan jag ju alltid ha till att filma med. ;)
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
men... Cyberphoto är farliga, hade inte tänkt köpa ny glugg på ett tag men så hade de specialpris på 45/1.8'an. Kunde inte låta bli! :) ska bli kul, det verkar vara ett väldigt trevligt objektiv. Har ju fotat en del med 50/1.4 och tyckt det varit trevligt men saknat AF för snabba citybilder
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Någon som har något att säga om hur Panasonic objektiv funkar på Olympus hus? Det sägs ju att Panasonic inte satsar på att korrigera optiska fel då man gör det i jpg framkallningen i kameran i stället. Specifikt tänket jag på 14-42 pz som ju är kompakt och lämpar sig för att filma med.
 

TBone

Aktiv medlem
Var det en kortvarig rea? Nu kostar det 2590 kr.
Fick ett reklammail som som sa att man fick 600:- i rabatt om man angav kampanjkoden "OLY45". Men det står inget i mailet om att kampanjen bara skulle gälla de som fått mailet. "OLY75" ger 1600:- i rabatt på 75:an...
 

mapem

Aktiv medlem
Fick ett reklammail som som sa att man fick 600:- i rabatt om man angav kampanjkoden "OLY45". Men det står inget i mailet om att kampanjen bara skulle gälla de som fått mailet. "OLY75" ger 1600:- i rabatt på 75:an...
Beställde nyss till det låga priset utan att ha fått något mail om det. Bara att ange koden. Hade ändå tänkt köpa det så småningom, så varför inte passa på!
 

ljn3

Aktiv medlem
Angående Olympus 45/1.8, tack för tipset! Har också passat på och beställa detta till ett bra pris:)

/Lennart
 
ANNONS