Annons

Microsoft för "professionella" fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där Windows Vista ser intressant ut... undrar när dom släpper det. Kan bli fint till min nya fotodator jag tänker skaffa senare nån gång.
Verkar ju vara nå för utvecklare också, bara det då inte kostar skjortan :-/

Slutet av augusti 2006 är vad jag har hört. Fast på vanligt MS-manér så kommer det väl bli i december ändå, förseningar etc. :)

Longhorn?!
Vista?

Hmmnu tror vi har blandat ihop detta.

Microsoft släppte en 64 Bitars OEM version av Windows som är gjort för 64 bitars system
Kör den själv.

Vista däremot är en windows som inte baseras på några andra system.
Den har fått mycket negativ kritik då allt du gör kräver licenser t.o.m när du skall lyssna på musik på din dator.

Bränd skiva med dina favortier = funkar inte
samma sak om du har mp3 som du har på datorn.
Total kontroll av MS visst..men vill man ha det? Nej.

Vista kommer kräva en mängd prestanda av din dator.
Diskussioner pågår just nu hur de ska eller om de ska göra Vista för "äldre" maskiner.
Nu vet alla som är någorlunda insat inom databiten att en dator blir gammal på ett halvår.

Vista kommer kräva en medelmåttig grafik kort. "lagom" med ram och en fin CPU.

Såg en fråga dom ställde, om man fick välja mellan SP3 eller Vista. 70% valde service pack till XP än att installera Vista på sin maskin.

Vet inte om jag tycker att allt blev solklart av ditt inlägg Matti, fortfarande verkar det råda lite begreppsförvirring ;-)

# Windows Vista ersätter Windows XP
# Windows Vista:s kodnamn var Longhorn, dvs det kallades det internt på Microsoft tills dom hittade på namnet Vista

Kritiken som kommit fram mot Vista (som ännu inte finns på mer än betastadiet, dvs ingen har ännu kört den "skarpa" versionen) handlar precis som du säger om DRM (digital rights management). Dock tror jag den kritiken till största delen beror på att folk inte vet vad som kommer att hända... Säkert kommer dom ju att försöka hindra piratkopierat material, men vem hade förväntat sig något annat? Här får man helt enkelt hoppas på att det sker på en rimlig nivå, dvs rippar du dina egna skivor är det inte något problem osv. Det är för tidigt att såga hela OS:et före man åtmistone sett den färdiga produkten!

Hårdvarumässigt har dom inte släppt någon definitiv rekommendation än, men inför Beta 1 var de något vaga miniumkraven

•512 megabytes (MB) or more of RAM
•A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support
•A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

Ryktet gör dock gällande att 2GB ram är trevligt för Vista + ett grafikkort med >256MB för att fullt ut kunna använda det helt nya grafiska gränssnittet. Tiden får visa vad som är sant!

Själv skulle jag definitivt hellre ta Vista än SP3 till XP, men jag tror nog både och är troligare :)

Nej det finns bara Beta versioner ute och då för en X antal testare.

Alla de resensioner jag läst har varit bu!, så vi får väll se.
Om Mr Bill gör en Bluescreen pressentation på denna version med.
Tycker inte om att man skall behöva "strypa" ett operativ system på sådant sätt att man begränsar användadet av material som man har.

Visst att det kan vara så att man begränsar så att man inte kan spela musik som man själv inte rippat ner till datorn. Men det handlar om en principiell fråga.

Sen att man har som krav att GFX kortet skall stöda Direct X 9 vilket är lite "harsh" tanke på att kort som inte stöder den pixelshader policyn är körda, och maskinerna som är med den.

För mycket multimedia för att vara ett OS tycker jag, för mycket stiling för lite innehåll!

Jaha ! Då får väl Adobe packa ihop och slå igen butiken också, när väl Mr Bill har bestämt sig för något har dom andra ingen chans.
Han kan väl köpa upp adobe för en månadslön :)

Därav...

Som jag kör nu

Microsoft Windows XP Professional 64 Bit edition

allternativt

Service Pack 3 till XP när den släpps

Vista kommer bli bättre än XP. Och många kommer byta till det. Det kommer att ge mycket mer till hobbyfotografen, med mer implement för digital media.

Till och med pre-betan är bättre än XP när det gäller funktionalitet, användade och snabbhet (på samma dator som XP). Däremot är det ju som vanligt med betor, de krashar lite oförberett när man fipplar med inställningar och skal.

Angående systemkrav; jag har testat Vista pre-beta på en AMD 1,55 GHz med 768 MB RAM - klockrent.
Förvisso innehåller finalversionen lite mer, kanske tyngre moment, men detta visar att man kan skala ner systemet så det passar en själv. Hur lågt man kan gå i prestanda för att få bra funktionalitet vet jag inte än.

(Någon skrev tyvärr fel tidigare i tråden; Windows Vista bygger på tidigare Windows Server 2003 med SP1, det är alltså inte något nytt revolutionerande system vi talar om. Faktiskt, till en början, började man utveckla XP-kärnan, men det blev för svårt att göra moduleringen.)
Mer info på http://www.winsupersite.com/faq/vista.asp

Hur som helst så kommer Vista antagligen fungera som en bra grund för hobby-fotografen som gärna leker lite digitalt.

Senast ändrad:
med tanke på att vista släpps "snart" så kanske dom satsar på det istället

MS supporterar Windows XP x antal år (tror 4, dock de två sista i någon slags maintenanceläge där det endast går att få säkerhetspatchar) efter att Windows Vista har släppts, så företagskunder kommer att kräva åtminstone SP3, om inte annat för att underlätta nyinstallationer istället för att lägga på SP2 + en massa hotfixar... SP2 var extremt när det gäller nya funktioner, före SP2 var det nästan uteslutande buggrättning i ett servicepack, SP2 införde även en mängd nya funktioner.. Tror SP3 blir rena felrättningar och nyheterna kommer i Vista.

elohim skrev:
Vista kommer bli bättre än XP. Och många kommer byta till det. Det kommer att ge mycket mer till hobbyfotografen
På vilket sätt då? Vad behöver man som fotograf ha ut av ett operativsystem mer än att det kan starta upp maskinen, hantera hårdvaran och agera värd för den bildbehandlingsprogramvara man använder?

Drm blir nog vistas stora problem. Nästan samtliga kopieringsskydd skapar större problem för de vanliga användarna än piratanvändarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto