Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mikrojustering

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Det finns mängder med trådar om Canons microjustering. Jag har dock inte hittat en enda tråd där man inte säger att justeringen i princip är värdelös på zoomgluggar eftersom justeringen skiljer på olika brännvidder på zoomobjektiven. Är det verkligen så att det inte finns ett enda fall där felet har varit linjärt och där microjustering av en zoomglugg har gjort nytta? Någon som har erfarenhet av en lyckad microjustering av en zoom?

Tror knappt att det är så stort avvikelse från en linjär skala. Men fokuseringsproblen syns bäst med längre brännvidd och stor bländaröppning så ska mam justera så justera efter längsta brännvidden,

Nu har jag testat mikrojustering själv så jag tänkte fylla på med mina egna erfarenheter. Jag har testat tre gluggar, EF 50 1,8II, Tamron 17-50 2,8 (utan IS) och EF 70-200L 2,8 IS. Jag testade på full öppning vid tre olika avstånd, från några meter till gluggens närgräns. Zoomarna testades även vid fullt in och utzoomade, samt på ett mellanläge.

EF 50 bakfokuserade knappt märkbart. Ett snäpp på skalan (som går till +/- 20 på 7D) så var det perfekt. Tamron-gluggen var, till min förvåning, klockren direkt. Vid alla brännvidder och alla avstånd. Centrumskärpan är dessutom grym. Något mjuk i kanterna, men det planerade inköpet av en EF-S 17-55 IS får nog vänta.. ;) Till sist 70-200. Det bakfokuserade kraftigt. På 200 mm gick det åt -9 på skalan för att det skulle bli perfekt. Vid 70 mm var då fokusområdet en aning förskjutet bakåt. Det var ändå skarpt vid ”nollpunkten”. Dessutom blir ju skärpedjupet något större vid den kortare brännvidden så det är inget praktiskt problem.

Kontentan är (precis som många redan konstaterat) att felet inte är helt linjärt men mikrojusteringen är i mitt fall tillräkligt bra för att det inte ska visa sig på bilderna. Jag har mailat Intervision för att fråga om en ”fabriksjustering” går på garantin. Huset är nytt men gluggen är 7 år och saknar originalkvitto. Vi får de vad de säger. Det vore skönt att få det nollat, men det är inget jag tänker betala tusenlappar för.

Nu har jag testat mikrojustering själv så jag tänkte fylla på med mina egna erfarenheter. Jag har testat tre gluggar, EF 50 1,8II, Tamron 17-50 2,8 (utan IS) och EF 70-200L 2,8 IS. Jag testade på full öppning vid tre olika avstånd, från några meter till gluggens närgräns. Zoomarna testades även vid fullt in och utzoomade, samt på ett mellanläge.

EF 50 bakfokuserade knappt märkbart. Ett snäpp på skalan (som går till +/- 20 på 7D) så var det perfekt. Tamron-gluggen var, till min förvåning, klockren direkt. Vid alla brännvidder och alla avstånd. Centrumskärpan är dessutom grym. Något mjuk i kanterna, men det planerade inköpet av en EF-S 17-55 IS får nog vänta.. ;) Till sist 70-200. Det bakfokuserade kraftigt. På 200 mm gick det åt -9 på skalan för att det skulle bli perfekt. Vid 70 mm var då fokusområdet en aning förskjutet bakåt. Det var ändå skarpt vid ”nollpunkten”. Dessutom blir ju skärpedjupet något större vid den kortare brännvidden så det är inget praktiskt problem.

Kontentan är (precis som många redan konstaterat) att felet inte är helt linjärt men mikrojusteringen är i mitt fall tillräkligt bra för att det inte ska visa sig på bilderna. Jag har mailat Intervision för att fråga om en ”fabriksjustering” går på garantin. Huset är nytt men gluggen är 7 år och saknar originalkvitto. Vi får de vad de säger. Det vore skönt att få det nollat, men det är inget jag tänker betala tusenlappar för.

Frågan är också hur stor toleransen är för "felfokus" Om det räcker att mikrojustera ett objektiv med 9 streck för att bilderna ska bli OK över hela omfånget så kanske det ligger inom fabrikantens tolerans.

Jo, det är sant. Det viktigaste av allt för mig är att jag känner mig säker på att kombinationen fokuserar "tillräkligt bra" för att jag ska vara nöjd, och det tycker jag att den gör nu. Om Canon sedan tar sitt ansvar och erbjuder sig att justera den åt mig så är det bra, men jag är nöjd ändå. Men det talar jag ju inte om för dom... ;)

Mikrojusterade min Sigma 50/1.4 med +20 steg (dvs max). Fokuserar perfekt nu på alla avstånd.
Ingen av mina zoomar krävde justering dock.

/Stefan

jag bakjusterade mitt 70-200 4L 5 steg på skalan och nu sitter skärpan 100% i alla brännvidder. så ibland har man tur.

ANNONS
Götaplatsens Foto