Nu har jag testat mikrojustering själv så jag tänkte fylla på med mina egna erfarenheter. Jag har testat tre gluggar, EF 50 1,8II, Tamron 17-50 2,8 (utan IS) och EF 70-200L 2,8 IS. Jag testade på full öppning vid tre olika avstånd, från några meter till gluggens närgräns. Zoomarna testades även vid fullt in och utzoomade, samt på ett mellanläge.
EF 50 bakfokuserade knappt märkbart. Ett snäpp på skalan (som går till +/- 20 på 7D) så var det perfekt. Tamron-gluggen var, till min förvåning, klockren direkt. Vid alla brännvidder och alla avstånd. Centrumskärpan är dessutom grym. Något mjuk i kanterna, men det planerade inköpet av en EF-S 17-55 IS får nog vänta..

Till sist 70-200. Det bakfokuserade kraftigt. På 200 mm gick det åt -9 på skalan för att det skulle bli perfekt. Vid 70 mm var då fokusområdet en aning förskjutet bakåt. Det var ändå skarpt vid ”nollpunkten”. Dessutom blir ju skärpedjupet något större vid den kortare brännvidden så det är inget praktiskt problem.
Kontentan är (precis som många redan konstaterat) att felet inte är helt linjärt men mikrojusteringen är i mitt fall tillräkligt bra för att det inte ska visa sig på bilderna. Jag har mailat Intervision för att fråga om en ”fabriksjustering” går på garantin. Huset är nytt men gluggen är 7 år och saknar originalkvitto. Vi får de vad de säger. Det vore skönt att få det nollat, men det är inget jag tänker betala tusenlappar för.