Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkameran, lite tips och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

akahumlan

Ny medlem
Hej
Jag har bestämt mig för att köpa mig min första systemkamera. Tidigare har jag fotograferat på fotokurser i skolan samt en del nu på jobbet, men aldrig ägt en egen pjäs.

Jag funderar just nu mest på skillnaden mellan EOS 40D och EOS 450D, kommer jag som nybörjare att kunna utnyttja de fördelar som 40D ger? Har läst lite recensioner och det verkar inte vara någon enorm skillnad på 450 och 40D rent bildmässigt, dock är 40'n skönare i handen (har testat den lite).

Tror ni att det är en bättre idé att köpa en billigare kamera och istället lägga pengarna på fler/bättre objektiv? Känner mig lite vilsen i denna djungel av kameror, Nikon gör ju också bra saker.

Jag vill hur som helst att kameran ska vara så pass bra att jag kan utvecklas med den utan att behöva känna stora begränsningar i tekniken.

Prisklassen är väl runt 10 000, beroende på om man köper till objektiv eller inte. Men vi kan säga att det är en budget på > 13 000.

Hoppas ni har lite kloka ord som kan reda ut lite av detta.

Tack på förhand
Johan
 
Om du klämt på en 40D och tycker den känns bättre är det nog den du ska köpa. Köper du den billigare 450D är risken att du hela tiden tänker att "jag skulle nog köpt en 40D".

Canons gamla kitobjektiv var inte alltför roligt, men den nya 17-55:an med IS är säkerligen bättre. Kombinationen med 40D och den är nog inte alls dum att börja med innan du vet om du vill satsa mer på fotograferandet.

Vill du spara en massa pengar, och inte är sån som ångrar sig för att du skulle köpt bättre prylar är 450D med samma objektiv ett bättre val ...
 
Ångrar mig gör jag nog den dagen jag märker att en 450D blir för dålig. Frågan är väl bara då om en 40D är så pass mycket bättre att jag verkligen känner skillnad mellan den och 450D?

Hur ser det ut hos de andra tillverkarna, kollade på Nikon D80 vilket känns lite som nått som motsvarar 450D, ha jag rätt?

Sen skulle man ju kunna vända på det hela och säga att om jag köper en 40D och inte har pengar till fler objektiv, kommer jag då säga "jag skulle kört på en 450D".

Hur började ni? Slog ni på "stort" direkt eller tog ni mindre trappsteg?

Johan
 
Ett tips kan vara att titta på Pentax k20d, vilket i mina ögon är en mycket prisvärd kamera. Kommer att komma i mars med ett pris på ca 11 000...
 
akahumlan skrev:
Hur började ni? Slog ni på "stort" direkt eller tog ni mindre trappsteg?

Om man inte har en massa pengar som ligger och skräpar så är ju trappstegen en bra metod. Den valde jag iallafall. :)

Om du står i valet mellan "Bra hus/billiga objektiv" eller "billigt hus/bra objektiv", så är det ju ganska subjektivt. När jag köpte min så blev det tyvärr den sämsta kombinationen: Billigt hus/billigt objektiv! Men nu när jag börjar gå trappstegen så prioriterar jag objektiven.

Ett bra objektiv gör ju även en billig kamera bättre. Och att köpa ett dyrt hus när man har en samling billiga objektiv känns ju inte så kul. Dessutom ser jag det som att den billigare kameran ändå är bra nog att ha kvar som reserv alt. resekamera när man inte vill släpa på sina dyraste grejer. Ett sunkigt objektiv däremot, kommer bara samla damm.

Sedan finns säkert någon som kan argumentera för raka motsatsen ("Varför köpa dyra objektiv till en skräpkamera??"), utan att det är fel. Det är bara du som vet vad som blir bäst för dig. En sådan sak som att kameran ska ligga skönt i handen är också viktigt. Inte bara för att det blir bättre bilder, utan för att det blir roligare att fotografera. Om 40D känns rätt så är den kanske det. Som gammal Minoltian så tycker jag naturligtvis att Sonys kameror är skönast i handen, men det är ju jag det.
 
Bra skrivet, tack för svaret!
Ska fundera lite på detta samt gå till några affärer imorgon och klämma lite på olika modeller.
 
En begagnad D200 går att hitta idag för 6000 kronor!
Om du inte använder höga iso, slå till DIREKT.
 
akahumlan skrev:
Jag funderar just nu mest på skillnaden mellan EOS 40D och EOS 450D,

Har du bestämt dig för Canon? Som du ser av en del svar här, så finns det förespråkare för andra system.

Om du inte bestämt dig för Canon-systemet, tycker jag du ska klämma på några kameror till. Inte för att Canon är dåligt, utan därför att det det kan finnas något av de andra husen som passar dig ännu bättre, och du får litet perspektiv på köpet.

Per.
 
Jag började med en Nikon F3 med en massa gluggar och div. tillbehör som jag fick ärva av min morbror.

När jag kände att det var dahs att uppgradera så sålde jag rubbet och köpte en Minolta Dynax 9xi som jag ff. är nöjd med.

Nu var det dock dags att skaffa en digital DSLR och då fick jag lov att fundera lite innan jag slog till. Valet stod mellan Nikon och Canon. Först och främst tittade jag på utbuden av objektiv och hur dessa två giganter tänkte.

Nikon hade då DX formatet genom hela systemet och det skrämde mig litegrann. Tänk om Nikon ska börja tillverka DSLR med full sensor?? (D3) Vad händer då med alla DX objektiv man säkert skulle ha köpt?

Det problemet finns inte hos Canon om man köper L optiken vilket jag planerar att göra.

Dessutom så tyckte jag att Canons sätt att speca objektiven var lättare att förstå samt att jag kunde ta reda på om optiken är vädertätat eller inte på egen hand.

Så jag bestämde mig för vilket märka jag skulle köpa genom titta närmare på kringutrustningen.

Sedan tog jag en sväng till fotohandlaren och kände på alla husen, inkl. Nikon bara för att känna på dessa innan jag valde vilket hus jag skulle köpa.

//Micke
 
Jag skulle nog ha valt 40D, även om du är nybörjare och den kanske kommer att kännas "för bra" så kommer du i alla fall inte tröttna på den. Jag har haft min 350D i lite drygt ett halvår och är ganska less på den. Mest för att den är så liten och plastig, det problemet kommer du ju inte ha med 40D.

Däremot om du ska förflytta dig en massa så kanske du ska ha en 450D ändå, eftersom den är mindre.

Det är helt och håller en smaksak, tänk igenom vad du ska använda kameran till och under vilka omständigheter.

Bildkvaliten tror jag inte det är någon betydande skillnad på.

Sen tycker jag att du ska kika lite på Nikon D80 också... den är lite billigare men väldigt prisvärd vad jag har hört.
 
Hej,
En djungel är det och många kloka svar. Givetvis måste du själv avgöra efter behovet. Själv har jag haft en Canon 350D som jag var nöjd med...ett tag tills jag växte ur den. Lånade sedan en Nikon D80 med en 18-200 glugg (om jag minns rätt) som är en mycket bra kamera. Köpte ändå en 40D av Canon utan att ha provat den och jag ångrar inte det. Nu är inte jag märkesk.. på något sätt men kameran från Canon passar mig helt enkelt bättre. Fattningen, menysystemet (som är helt annorlunda från min tidigare 350D) och känslan helt enkelt gör att jag gillar den helt enkelt. Kvalitetsmässigt är det nog ingen större skillnad då de är i samma klass utan det är du själv som måste känna på dem om du har möjlighet.
Alltså, inget tips utan min självupplevelse från en liknande situation. Lycka till / Robert
 
Jag har haft min 350D i 3år och storlek och ev. plastighet har jag inga problem med alls. Det jag skulle vilja ha är IS i huset, större sökare och kanske att smidigare byta fokuspunkt. Ett extra inmatningshjul enstaka gånger för M-läget men strängt taget saknar jag inte det. Jag har inte använt någon annan kamera, bara hållit i en del andra. Större och dyrare och billiga i ung. samma storlek. De små, som 350D, känns riktigt attraktiva för mig. En karl med 30D tittade nyligen intresserat på min och gillade storlek och låg vikt. Nu har jag iofs. ett BG på den men även ren är litenheten mest ett plus. Detta sagt för att du inte utan att prova ska räkna bort den mindre som en larvig leksak.
Som ny på systemkamera tänker jag att den billigare räcker längre för dig än att alla du funderar på hinner bli halvt omoderna. Köp objektiv för det som blir över säger jag också. Räcker pengarna ändå så ... får känslan större utrymme.

Överväger du ett hus med IS så blir det andra märken men det vet du säkert. Se upp med formatet, Olympus kör 4:3. Själv föredrar jag 3:2.

Såg just här http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_450D_Digital_Rebel_XSi/verdict.shtml
att 450D bl.a. ska ha högre kvalitetskänsla än föregångarna i serien.
 
ANNONS