Annons

Min ME är sjuk :(

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Igår började min älskade Pentax ME Super att krångla, hu så hemskt det var :(

Först så trodde jag att jag kommit åt inställningarna, för slutaren öppnades men det tog en eeeeevig tid innan den exponerat klart. Jag kontrollerade då inställningarna och noterade att allt såg ut precis som det skulle, å så tryckte jag av igen....samma sak återigen.

Jag plockade då bort windern för att kontrollera att det inte var den som strulade, men återigen hängde sig slutaren (jag tror det är den iaf), och nu var det stört omöjligt att få ngn ordning på det igen. Fem minuter senare hörde jag hur det klickade till och det gick att se i sökaren igen...då prövade jag inte ngt mer..

Är den bortom räddning min pärla, eller lönar de sig att lämna in den på service? Jag gillar kameran och har en ordentlig uppsättning optik till den, jag vill helt ha ordning på huset igen.

Ngn som känner igen sig? Tänkte om ngn här har upplevt samma sak med sin ME och vet vad som är problemet...

Mina Pentax MX strulade lite de sista åren jag hade dem, men jag lämnade alltid in dem. Det är riktigt fina kameror det där (både ME och MX)!

Bor du i Stockholm så är Foto Flod ett bra ställe att serva den på!

-Catherine- skrev:
Jag plockade då bort windern för att kontrollera att det inte var den som strulade, men återigen hängde sig slutaren (jag tror det är den iaf), och nu var det stört omöjligt att få ngn ordning på det igen. Fem minuter senare hörde jag hur det klickade till och det gick att se i sökaren igen...då prövade jag inte ngt mer..

Om jag inte missminner mig, så finns det en mekanisk tid på ME, kallad 100x, eller något sådant. Pröva om den fungerar som den ska. Det ger ledning i felsökningen.

Innan du lämnar den till service borde du nog se till att det inte är batteriet, men det har du säkert tänkt på.

Per,
fd ME-ägare.

Tack för snabba svar, det uppskattas verkligen.
Jag skall sätta mig med kameran ikväll och göra en noggrannare undersökning, igår blev jag så skakig och nervös när det började krångla att jag bara la ifrån mig den :(

Jag återkommer med mer information så fort jag undersökt de utvägar ni tipsat om. Jag skall även söka i forumet som Bo Erik tipsade om, tack för den länken Bo Erik!

Jag misstänker att det nog kommer kosta en liten slant att få ordning på kameran, men å andra sidan så är det ju inte roligt att se kameran ligga här och jag inte kan använda den heller..då är det kanske lika bra att hosta upp pengarna och få den åtgärdad...

Jag känner igen mig.

Min [Nikon]EM blev sjuk i förrgår.

Ljusmätning och allt funkar, men bara en tid. Troligen den manuella 1/90. Snackade med Lasses Kameraserice, och om det är så att det är elektroniken så är det kört...inga reservdelar finns längre.

Ska kosta på den 180 spänn för en undersökning iaf.

Jag googlade lite och hittade följande intressanta tråd: http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00FED1

Där sägs det, av någon som verkar insatt, att ett problem kan vara att spegeln fastnar i övre läget pga klibbighet. Det kan vara värt att fälla upp spegeln försiktigt för hand och känna efter om det kan vara felet.

Klibbigheten är ett symtom på att materialet i spegeldämparen åldrats. I så fall borde det gå att byta.

Berätta vad du hittar!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto