Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mindre röda bilder önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag har tagit flera bilder inomhus på kvällen med endast en extern blixt som ljuskälla. Bilderna blev ok men lite väl röda. (canon 40D) Hur ska jag redigera för att de ska bli lite mer NEUTRALA?

kan ha med vitbalansen att göra, absolut. Men kolla andra ljuskällor med. Finns det mycket blandljus kan det bidraga till att det ser konstigt ut.

Jag fotade i jpeg. Vitbalansen var inställd på blixt.
Nåväl, tack för era svar :) Iallafall så provade jag att minska det röda i mättnad och det blev hyfsat ok.
Det är inte helt lätt att fota inomhus i mörkret......med bara en extern blixt som hjälp....

Om du använder dig av t ex lightroom så kan du välja "auto" på vitbalansen så brukar den gissa rätt oftast. Annars bör det finns en liten pipet (det finns i alla fall i photoshops camera raw) som man kan klicka på en sak i bilden som man vet bör vara vit/grå, så ändrar den färgbalansen så den blir helt neutral. Fast allt underlättas en del om du börjar fotta raw.

ANNONS
Götaplatsens Foto