Annons

Minnesbuffert D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Kanske Herr allvetande Hertsius kan komma in här och fylla i hur många RAW (Nef) D200 klarar av att ta innan minnesbufferten tar slut!

Min D50 klarar ju bara 4 tyvärr.

Nej, det vet jag inte. Men tänk på att det beror på minneskortets hastighet och hur många bilder per sekund man tar. Jag vet inte om man kan sätta en specifik siffra på det alltså.

Alltså, jag talar om kamerans minnesbuffert, innan den skriver till kortet, för det är väl så det fungerar? I alla fall på D50 så kör jag 4 nef och sedan måste jag vänta, i alla fall om jag håller in avtryckaren. Jag menar, är det över 10 Nef i rad så spelar det ju inte så stor roll, för då tar den ju fler kort än vad i alla fall jag kan göra av med på kort tid, du kanske kan testa? Sätt den på Nef och så håller du avtryckaren halvt nere, då ser du en siffra där minneskortsiffran annars står (Tror jag)

Taka skrev:
Alltså, jag talar om kamerans minnesbuffert, innan den skriver till kortet, för det är väl så det fungerar? I alla fall på D50 så kör jag 4 nef och sedan måste jag vänta, i alla fall om jag håller in avtryckaren. Jag menar, är det över 10 Nef i rad så spelar det ju inte så stor roll, för då tar den ju fler kort än vad i alla fall jag kan göra av med på kort tid, du kanske kan testa? Sätt den på Nef och så håller du avtryckaren halvt nere, då ser du en siffra där minneskortsiffran annars står (Tror jag)
Det är möjligt. Men det verkar väl lite konstigt om kameran inte börjar skriva till kortet direkt? Jag har ingen koll på detta, eftersom jag aldrig använder seribildtagning själv.

Makten skrev:
Det är möjligt. Men det verkar väl lite konstigt om kameran inte börjar skriva till kortet direkt? Jag har ingen koll på detta, eftersom jag aldrig använder seribildtagning själv.

Det är möjligt att den börjar spara direkt, men den måste ju ha någonstans att lägga filerna innan den blir klart med överföring så att säga, den hinner nog inte spara in snabbare än man knäpper om man pepprar.

Taka skrev:
Det är möjligt att den börjar spara direkt, men den måste ju ha någonstans att lägga filerna innan den blir klart med överföring så att säga, den hinner nog inte spara in snabbare än man knäpper om man pepprar.
Ja, men då borde ju antalet bilder bero delvis på hur snabbt minneskortet är, eller? Om minneskortet fylls kontinuerligt så görs väl då också kontinuerligt plats för nya i bufferten tycker man. Men det är ju inte alltid så logiskt som man tror.

OscarM skrev:
ta dig en titt här för lite all möjlig info om det:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page12.asp
Där ser man. Mycket märkligt att minneskortet har betydelse vid JPG, men inte RAW!?

Men alltså 21 st RAW, känns som man inte kommer att fylla den bufferten om man inte kör supermycket sport typ

Makten skrev:
Där ser man. Mycket märkligt att minneskortet har betydelse vid JPG, men inte RAW!?

Det är väl inte så märkligt? Enligt testat lyckas den skriva 2 jpeg per sekund till kortet på det snabbaste, men 0,7 på det långsammaste. Därmed hinner ju kameran skriva ner 10 bilder till kortet under tiden de första 25 tas och kan fortsätta två sekunder till osv, dvs det tar längre tid innan kameran jagar ikapp skrivandet till kort på ett snabbare kort. För RAW tar det nästan två sekunder att skriva ner varje bild eller tre för det långsamma, så den hinner ikapp skrivandet på en buffer, just drygt, och får in en bild extra med de snabbare korten.

ANNONS
Götaplatsens Foto